کد خبر: ۵۹۵۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

مایک پنس صلاح دید سخنرانی خود درباره چین را به بعد از اجلاس گروه ۲۰ موکول کند

براساس اعلام یک مقام کاخ سفید، معاون رئیس جمهور آمریکا یک سخنرانی خود با موضوع چین را که قرار بوده در راستای سخنرانی تند ماه اکتبرش علیه چین انجام شود، به تعویق انداخته تا جلوی وخیم‌تر شدن تنش‌ها میان واشنگتن و پکن در آستانه برگزاری نشست مهم رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ را بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

این تصمیم مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا برای به تعویق انداختن سخنرانی خود امروز(جمعه) و در آستانه نشست مهم رهبران آمریکا و چین در حاشیه اجلاس چند روز دیگر گروه ۲۰ در ژاپن اتخاذ شده است؛ نشستی که قرار است با محوریت جنگ تجاری دو کشور صورت پذیرد. او قرار بود این سخنرانی خود را روز دوشنبه آینده انجام دهد.

تاکنون آمریکا و چین در راستای جنگ تجاری که بین دو کشور بالا گرفته تعرفه‌های متقابل علیه صدها میلیارد دلار از کالاهای وارداتی یکدیگر اعمال کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نشست پیش روی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، هدفش بحث درباره امکان اجتناب از تشدید هر چه بیشتر نزاع تجاری بین دو کشور است.

یک مقام کاخ سفید که نامش را فاش نکرد به رویترز گفت: فضا برای پیشرفت هست و حتی اگر این پیشرفت تدریجی هم باشد ما نخواستیم که روی پتانسیل آن پا بگذاریم.

روز سه شنبه گذشته ترامپ و شی جینپینگ درباره اجلاس چند روز دیگر گروه ۲۰ گفت‌وگوی تلفنی داشتند و رسماً توافق کردند که با یکدیگر نشستی را در این موقعیت با موضوع جنگ تجاری داشته باشند.

مقام مذکور خاطر نشان کرد: بعد از گفت‌وگوی مثبتی که ترامپ با شی جینپینگ داشت، این رئیس جمهور آمریکا و معاونش به این نتیجه رسیدند که سخنرانی مایک پنس مناسبت تر است که بعد از اجلاس گروه ۲۰ انجام شود.

مایک پنس ماه اکتبر گذشته باعث شگفتی ناظران مساله چین شد وقتی که در سخنرانی تندی، شکایت‌های گوناگونی علیه چین مطرح کرده و به چین به خاطر آن چه که "ایجاد یک دولت تجسسگر بی سابقه" و همینطور "شست شوی مغزی" مسلمان اویغور در اردوگاه‌هایی در منطقه سین کیانگ خواند، حمله کرد.

اعلام این تصمیم برای به تعویق انداختن سخنرانی مایک پنس موجب تعجب نشد؛ چند هفته است که شایعاتی در واشنگتن مطرح شده مبنی بر این که مایک پنس در صدد انجام این سخنرانی با لحنی ملایم ویا به کلی لغو آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین