کد خبر: ۵۹۶۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد "ایران،‌ پهپاد آمریکا را در حریم هوایی بین‌المللی ساقط کرد"

تکذیب ارسال پیام آمریکا به ایران| پامپئو: ایران می‌داند چگونه با آمریکا ارتباط برقرار کند| نقشه ظریف معتبر نیست| مقامات ایران خوب می‌دانند که حقیقت چیز خطرناکی است!

وزیر خارجه آمریکا با تکذیب ارسال پیام به تهران از طریق عمان، گفت هر وقت ایران تصمیم گرفت دیپلماسی واشنگتن را با دیپلماسی جواب دهد، می‌داند چگونه ارتباط برقرار کند.
آفتاب‌‌نیوز :

مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان "اصلاح غیرواقعیات" گفته دولت آمریکا تا زمانی که ایران آماده مذاکره شود بر فشار خود خواهد افزود. وزیرخارجه آمریکا تاکید کرده که دونالد ترامپ هیچ پیغامی برای تهران از طریق عمان نفرستاده و اینکه انتشار نقشه دستی از محل ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط محمدجواد ظریف "واقعیت را عوض نخواهد کرد".

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در این بیانیه که عصر روز شنبه (اول تیر - ۲۲ ژوئن) منتشر شده پومپئو نوشته: "مقامات ایران خوب می‌دانند که حقیقت چیز خطرناکی است. مهم است که روایت‌ها را تصحیح کنیم."

تکذیب ارسال پیام آمریکا به ایران| پامپئو: ایران می‌داند چگونه با آمریکا ارتباط برقرار کند| نقشه ظریف معتبر نیست

به نوشته بی بی سی، وزیرخارجه آمریکا سپس در سه بند به موضوعات محل مناقشه میان تهران و واشنگتن طی چند روز اخیر پرداخته و نوشته: "اولا، رئیس‌جمهور ترامپ هیچ پیغامی از طریق عمان برای ایران نفرستاد که در آن پیشنهاد مذاکره شده باشد. ما موضع خود را آشکارا بیان کرده‌ایم. ما هر وقت که زمانش فرا برسد آماده و خواستار رو در رو شدن هستیم. این که ایران تلاش دیپلماتیک تاریخی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن را رد می‌کند(ایران و ژاپنو بسیاری دیگر از کشورها این ادعای آمریکا را رد کرده‎اند) و نفتکش ژاپن را در دریای عمان هدف قرار می‌دهد و پهپاد ما را در آبهای بین‌المللی سرنگون می‌کند خود گویا است."

 پومپئو در بند دوم بیانیه روز شنبه خود به نقشه‌های که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران طی چند روز گذشته از مسیر پروازی پهپاد آمریکایی و نقطه هدف قرار گرفتن آن منتشر کرده انتقاد کرده و نوشته: "ایالات متحده فراتر از هرگونه تردیدی به وضوح نشان داد که چه طور یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در آبهای بین‌المللی هدف قرار گرفته است. این که وزیرخارجه (آقای) ظریف با یک نقشه دستی بخواهد این واقعیت را رد کند، اعتباری ندارد. این حمله دومین باری است که طی چند هفته اخیر ایران هواپیماهای بدون سرنشین ما را هدف قرار می‌دهد."

ظریف چند نقشه گرافیکی دیگر در توییتر منتشر کرده و گفته است که نقطه هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی "غیرقابل انکار" است.

در بخش سوم بیانیه وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که: "آمریکا در حال تخلیه نیروهای خود از پایگاه شکاری بلد در عراق نیست. بلکه در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ آمریکا بیش از هر زمان دیگری به پشتیبانی و حمایت از متحدان خود در منطقه پایبند است."

خبرگزاری رویترز روز جمعه مدعی شده بود ترامپ بعد از ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، از طریق عمان نامه‌ای تهدیدآمیز به ایران ارسال کرده بود. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز هرگونه دریافت پیامی از سوی آمریکا به واسطه عمان را تکذیب کرده بود. 

به نوشته خبرگزاری فارس، پنجشنبه هفته گذشته روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد» 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین