کد خبر: ۵۹۶۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس مطرح کرد؛

اوضاع بسیار خطرناک خلیج فارس| انگلیس نگران جنگ تصادفی میان ایران و آمریکا

وزیر خارجه انگلیس گفت که کشورش گمان نمی کند تهران یا واشنگتن خواهان جنگ باشند اما لندن بسیار نگران آن است که جنگ به صورت تصادفی رخ دهد.
اوضاع بسیار خطرناک خلیج فارس| انگلیس نگران جنگ تصادفی میان ایران و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

" جرمی هانت " که نامزد پست نخست وزیری انگلیس نیز به شمار می‌رود، به بی بی سی گفت: ما هر چه در توان داریم برای کاهش (تنش‌ها) انجام می‌دهیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ وی با هشدار درباره آنچه که " اوضاع بسیار خطرناک خلیج (فارس) " خواند، اظهار داشت: می‌خواهیم تنش‌ها را کاهش دهیم اما طبیعتاً بسیار نگران هستیم. لندن از نزدیک با آمریکا در تماس بوده است.

هانت بار دیگر ادعاهای خود درباره دخالت ایران در حمله خرابکارانه به دو فروند نفتکش در دریای عمان را تکرار کرد و گفت: "ایران باید از اقدامات بی‌ثبات کننده در خاورمیانه دست بردارد".

اوضاع بسیار خطرناک خلیج فارس| انگلیس نگران جنگ

اظهارات و ادعاهای تکراری وزیر خارجه انگلیس درباره دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان درحالی مطرح می شود که سایر وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا از ادعای آمریکا در این باره قانع نشدند و خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد در ارتباط با این مساله شدند.

دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

نخستین شناور ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.

تحلیلگران و صاحب‌نظران مسائل بین الملل معتقدند که کشورهای آمریکا؛ عربستان؛ امارات و رژیم صهیونیستی از انگیزه‌های لازم برای تنش آفرینی، ایجاد ناامنی و ناآرامی در منطقه برخوردارند.

جرمی هانت: مشارکت بریتانیا در عملیات نظامی علیه ایران قابل بررسی است

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین اعلام کرد که بریتانیا حاضر به بررسی درخواست آمریکا برای همراهی در اعمال گزینه نظامی علیه ایران است.

به گزارش روزنامه دیلی‌میل هانت گفت که "بریتانیا در کنار بزرگترین متحدش، ایالات متحده آمریکا خواهد ایستاد و در صورتیکه آمریکا از بریتانیا برای مشارکت در عملیات نظامی علیه ایران تقاضا کند، مورد به مورد آن را بررسی خواهد کرد".

ایران اعلام کرده که در حادثه حمله به نفتکش‌ها دخالتی نداشته و عامل آن نبوده است. سرلشگر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد: "اگر بخواهیم جلوی صدور نفت از خلیج فارس را بگیریم، علنی اعلام می‌کنیم".

در پنجشنبه گذشته(۳۱ خرداد) نیز یک پهپاد آمریکا توسط سپاه سرنگون شد و دولت آمریکا قصد داشت تا در عملیاتی تلافی‌جویانه به سه نقطه در خاک ایران حمله کند که دونالد ترامپ اعلام کرد ۱۰ دقیقه قبل از حمله آن را متوقف کرده است.

جرمی هانت ضمن تکرار ادعاهای بی اساس علیه ایران گفته است:‌ "ما به شدت معتقدیم که راه‌حل بحران با ایران اینست که این کشور فعالیت‌های مخربش را در خاورمیانه متوقف کند و ما بسیار نگران خرابکاری ایران در خصوص نفتکش‌ها هستیم، که اخیرا اتفاق افتاد". هانت بار دیگر تاکید کرد که "بریتانیا تقریبا مطمئن است که ایران عامل حمله به نفتکش‌ها بوده است".

به نوشته بی بی سی، وزیر خارجه بریتانیا از تماس مداوم این کشور با آمریکا سخن گفته و گفت: "ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم و در عین حال بسیار نگران وضعیت نیز هستیم."

روز گذشته اندرو موریسون، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا، پس از دیدار با مقام‌های ایرانی در ادعای تکراری گفت که ایران باید اقداماتی مانند "حمله به نفتکش‌ها" را متوقف کند.

اظهارات آقای موریسون با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روبرو شد و عباس موسوی گفت که او"تازه‌کار" است و افزود "اظهارات ایشان را سازنده نمی‌دانیم و نمی‌پسندیم".

هدف از سفر معاون وزارت خارجه بریتانیا به ایران براساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا "گفت و گوهای صریح و سازنده" درباره تنش ها در منطقه و موضوع برجام اعلام شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین