کد خبر: ۵۹۶۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

رئیس قوه قضائیه: مردم سرمایه نظام هستند

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر نقش مردم گفت: سرمایه اجتماعی سرمایه بی بدیلی برای نظام، کشور و دستگاه قضایی است و خدمتگزاران مردم باید این سرمایه عظیم را باور داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در همایش سراسری قوه قضائیه افزود: خواست مردم، قضاوت مردم، گره گشایی و حل مشکلات مردم، نگاه مثبت و رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی بسیار مساله مهمی است که اینها شعار نیستند.

وی ادامه داد: خدمتگزاران باید مردم را باور داشته باشند همانگونه که امام راحل (ره) حقیقتاً باور داشتند و مقام معظم رهبری نیز مردم را باور دارند.

رئیسی سلامت اداری را یک سرمایه اجتماعی و مبنای اعتمادسازی برای کشور دانست و گفت: وظیفه داریم سلامت اداری سازمان‌های کشور را دنبال کنیم. خدمتگزاران باید به اعتماد عمومی باور داشته باشند و ساز و کارهای بازسازی اعتماد عمومی از موضوع‌های مورد تحول است.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اهمیت سلامت در دستگاه قضائی و اداری افزود: معتقدم تک تک همکاران در ارتقا و تضمین سلامت اداری در دستگاه قضائی نقش دارند و همه همکاران باید دستگاه قضائی را خانه اول خود بدانند. این دستگاه هیچ گونه کاستی را برنمی تابد.

رئیسی اضافه کرد: زیبنده نیست در دستگاهی که پاکان حضور دارند؛ قضات متدین، پرکار، پرتلاش و مخلص فعالیت می‌کنند، یک یا چند ناپاکی چهره این دستگاه را در اذهان مردم تیره و چند نقطه سیاه در صفحه سفید خودنمایی کند.

وی گفت: همکاران دستگاه قضائی ضمن تضمین و ارتقای سلامت دستگاه قضا وظیفه دارند سلامت اداری در سایر دستگاه‌ها را نیز دنبال کنند زیرا سلامت می‌تواند اعتمادساز باشد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع تحریم‌ها اظهار داشت: تصور دشمن این است که با فشارهای اقتصادی می‌تواند ما را تحت تأثیر قرار دهد اما زهی خیال باطل. درست است که کشور ما در همه بخش‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه است و ممکن است دستگاه قضائی نیز از این مساله بی نصیب نباشد و برخی اقدامات تحولی را با کندی مواجه کند اما مصمم هستیم با کار مضاعف اقدامات ما دچار کندی نشود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در دستگاه قضائی یک قالب متناسب برای قضای اسلامی با الهام گرفتن از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین می‌شود.

وی اظهار داشت: دستگاه قضائی یک دستگاه پویا و زنده است و باید علاوه بر قالب و محتوای نظام قضائی کشور، ساز و کار و پیگیری و اجرای نظام حقوقی اسلام را در قالبی متناسب با این محتوا تعریف کنیم.

رئیسی افزود: در گام دوم با الهام گرفتن از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌توان یک قالب متناسب برای قضای اسلامی تعریف کرد. البته ما در این زمینه عجله‌ای نداریم و معتقدیم حوزه و دانشگاه و پژوهشگران و اندیشمندان با جزمیت علمی می‌توانند در دستگاه قضائی تحول ایجاد کنند.

وی افزود: کارهای مقدماتی در این زمینه با همکاری دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است.

گام دوم تحول در دستگاه قضائی

رئیسی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید دکتر بهشتی گفت: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در دستگاه قضائی باید در گام دوم تحولی در قوه ایجاد شود و قضات، صاحبنظران، فرهیختگان و نخبگان همه باید در این تحول نقش داشته باشند و هیچکس نباید غایب باشد.

وی افزود: ما نباید تصور کنیم که با دستورالعمل و بخشنامه تحول ایجاد می‌شود بلکه باید تحول را در اتاق‌های اندیشه ورزی شکل داد و آن را اجرایی کرد.

رئیسی همچنین خواستار حضور اندیشمندان خارج از قوه به ویژه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شد تا آنان نیز به صورت همگام با دستگاه قضائی حرکت کنند.

ارتباط بیشتر قوه با حوزه‌های علمیه

وی گفت: ارتباط بین حوزه و دستگاه قضائی باید به شکل قوی ایجاد شود و امروز فقه حکومت می‌کند و سوالات بسیاری در حوزه‌های قضائی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد می‌شود که با فقه جواهری می‌توان پاسخ تمام سوالات را داد.

رئیسی با اشاره به اهمیت بخش آموزش در قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه یک دستگاه پویاست و در حوزه دانش باید با حوزه و دانشگاه ارتباط قوی داشته باشد.

مبانی تحول قوه با شناخت دستگاه قضائی همراه باشد

رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه به عملکرد چهل ساله گذشته در دستگاه قضا باید گزارش شناختی از وضعیت موجود داشته باشیم یعنی وضع مطلوب و وضع موجود را ترسیم کنیم تا بتوانیم وضعیت مطلوب را پیدا کنیم و مدیریت‌های میانی و همه بخش‌ها تکلیف کند که چگونه برای تحول گام برداریم.

همه دستگاه‌ها برای کاهش پرونده‌های قضائی تلاش کنند

رئیسی از ضرورت ایجاد ساز و کار و مدیریت کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه سخن گفت و افزود: همه دستگاه‌ها باید برای کاهش ورود پرونده‌ها تلاش کنند که در حوزه قانونگذاری با همکاری مجلس کارهایی شروع شده است و در حوزه دولت نیز نسبت به تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها گام‌هایی آغاز شده که باید تکمیل شود.

وی وضعیت اطاله دادرسی در برخی شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها را خوب دانست و گفت: در دادگاه‌های تجدیدنظر استان‌های تهران، مازندران و اصفهان با مشکل روبرو هستیم که به دلیل کثرت ورودی پرونده‌ها و کمبود نیروی انسانی است.

رئیسی از اتقان احکام دادگاه‌ها سخن گفت و افزود: گاهی یک حکم به اندازه‌ای متقن است که می‌تواند مبنای علمی در دانشگاه‌ها قرار گیرد.

نیروهای اجرایی به یاری قضات بیایند

رئیس قوه قضائیه گفت: قاضی در دستگاه قضائی محور است و همه اقدامات باید حول قضاوت عادلانه باشد. همه حوزه‌های ستادی در خدمت قاضی هستند و حتی بخش‌های اجرایی در گام دوم باید در میدان قضا فعالیت کنند.

وی افزود: اگرچه کار مدیریتی مهم است ولی نباید عالی‌ترین مقامات قضائی از کار قضائی جدا شوند. کسانی که در کار ستادی هستند، به میدان بیایند و کار قضائی انجام دهند.

رئیسی اظهار داشت: فعلاً به میزان ۱۰ درصد از نیروهای کارآمد ستادی به صف بیایند و در استان‌ها نیز این اتفاق بیافتد تا بتوانیم محوریت قاضی را نشان دهیم.

تمام مشکلات را با کار مضاعف جبران می‌کنیم

رئیس قوه قضائیه همچنین از ضرورت کاهش جمعیت کیفری سخن گفت و افزود: پشتیبانی و رفع مشکل نیروی انسانی در حوزه قضائی و اداری نیازمند بودجه و اعتبارات است و ایجاد تحول نیاز به اعتبارات متناسب دارد. البته شرایط اقتصادی خاصی در کشور داریم و دستگاه قضائی نیز از این مشکلات بی نصیب نیست و ممکن است برخی از کارهای تحولی قوه دچار کندی شود ولی ما مصمم هستیم تا با کار مضاعف تمام مشکلات و کمبودها را جبران کنیم.

هیچگونه کاستی را برنتابیم

رئیسی با اشاره به آغاز جذب ۶ هزار نیروی جدید از ضرورت سلامت دستگاه قضا سخن گفت و اظهار داشت: ارتقای سلامت دستگاه قضا نیازمند همکاری همه نیروها و مدیران است و نباید هیچگونه کاستی را در دستگاه قضائی برنتابیم.

وی از تلاش تمام قضات پرکار و مخلص تجلیل کرد و گفت: نباید اجازه داد در این صفحه نورانی قوه قضائیه چند نقطه تاریک خودنمایی کند و برخی می‌کوشند تا با بزرگ نمایی چهره همه قضات را ناپاک جلوه دهند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکار پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران گفت: اقتداری که امروز در منطقه وجود دارد، مرهون مقاومت ماست. در عرصه بین المللی ایستادگی ملت ایران جواب داد و در زمینه اقتصادی نیز اگر به ظرفیت‌های اقتصادی کشور اعتنا و ظرفیت نیروی انسانی را باور کنیم، از این وضعیت به خوبی بیرون خواهیم رفت.

وی اظهار داشت: در حوزه قضائی نیز ما قضات توانمند و نیروهای اجرایی کارآمدی داریم و تردید ندارم با همه کمبودهایی که در بودجه و اعتبارات وجود دارد، می‌توانیم یک گام اثربخش آینده ساز در جهت تحقق فضای تراز انقلاب اسلامی برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین