کد خبر: ۵۹۶۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

تظاهرات هنگ‌کنگی‌ها مقابل کنسولگری‌ کشورهای عضو گروه ۲۰

بیش از هزاران معترض هنگ کنگی امروز با گردهمایی مقابل کنسولگری‌های مهم، از رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ خواستند تا از ابطال لایحه استرداد حمایت کرده و در اجلاس پیش رو، در مورد بحران هنگ کنگ با چین گفت‌وگو کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرکنندگان که بعضاً ماسک بر صورت داشتند، با در دست داشتن پلاکاردهایی که رویشان "لطفاً هنگ کنگ را آزاد کنید" نوشته شده بود و شعار "به هنگ کنگ کمک کنید" سر می‌دادند، به سمت تعدادی از کنسولگری‌های کشورهای عضو گروه ۲۰ راهپیمایی کردند.

طی سه هفته اخیر، میلیون‌ها نفر از مردم هنگ کنگ علیه لایحه استرداد که امکان انتقال اشخاص حقیقی، از جمله غیربومی‌ها را برای محاکمه در دادگاه‌های تحت کنترل حزب کمونیست به سرزمین اصلی چین فراهم می‌کند، به تظاهرات پرداختند.

پس از رخ دادن اتفاقات بی‌سابقه در چند دهه اخیر در خیابان‌های هنگ کنگ از جمله شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی توسط پلیس، کری لام، رهبر منصوب هنگ کنگ از سوی پکن، از تصمیم خود برای تصویب این لایحه کوتاه آمد اما خواسته اصلی معترضان را برای ابطال لایحه برآورده نکرد و آن را تنها برای مدتی نامعلوم به تعویق انداخت.

یکی از تظاهرکنندگان که دانشجویی ۱۹ ساله است می‌گوید: "تا زمانی که دولت از تصویب این لایحه صرف نظر نکند و از پاسخگویی سر باز زند، به مبارزه‌مان ادامه می‌دهیم؛ می‌خواهیم طی برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰، کشورها را با جلب توجه وادار به بحث در مورد بحران هنگ کنگ کنیم".

تظاهرکنندگان در کنسولگری آمریکا، یک طومار را که از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد در اجلاس سران گروه ۲۰ از هنگ کنگ حمایت کند، دست به دست می‌کردند. آن‌ها از ترامپ می‌خواهند که با شیء جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در مورد هنگ کنگ گفت‌وگو کند، آن‌ها همچنین خواستار حمایت از ابطال این لایحه و آغاز تحقیقات در مورد خشونت پلیس در هنگ‌کنگ توسط آمریکا شدند.

در ادامه، تظاهرکنندگان با تی‌شرت‌هایی بر تن که حاوی نوشته "هنگ کنگ را آزاد کنید" بود، به سوی کنسولگری بریتانیا حرکت کردند که طومارشان توسط یک دیپلمات ارشد تحویل گرفته شد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا به پارلمان اعلام کرده است که فروش گاز اشک‌آور به هنگ‌کنگ را ممنوع کنند و نیز خواستار تحقیقات درخصوص خشونت‌های اخیر در هنگ‌کنگ شده است.

مساله لایحه استرداد در این برهه حساس که تنش‌های تجاری آمریکا و چین افزایش یافته است، می‌تواند به ضرر پکن تمام شود؛ همچنین فشارها را علیه لری کام که گزارش‌هایی از عدم اعتماد چین به رهبری وی نیز منتشر شده است، افزایش دهد.

ژانگ جون، معاون وزیر امور خارجه چین اعلام کرده است که چین، اجازه به بحث گذاشته شدن موضوع هنگ‌کنگ را در اجلاس سران گروه ۲۰ نخواهد داد.

در راستای متوجه کردن افکار به مطرح شدن موضوع هنگ‌کنگ در اجلاس سران گروه ۲۰، فعالان معترض بیش از ۶۴۰ هزار دلار جهت تبلیغ در رسانه‌های مهم بین‌المللی جمع‌آوری کرده‌اند. بعضی از فعالان نیز به اوزاکا، محل برگزاری این اجلاس سفر کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین