کد خبر: ۵۹۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

پامپئو در هند، ادعاهایش علیه ایران را تکرار کرد

وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» در نشست خبری مشترک با همتای هندی خود در دهلی نو به تکرار ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با نخست‌وزیر هند طی یک نشست خبری مشترک در دهلی نو با همتای هندی خود، اتهام‌زنی‌های بی‌سند واشنگتن درباره حمایت ایران از تروریسم و حملات به نفتکش‌‌ها را تکرار کرد.

این مقام آمریکایی در ابتدا از روابط خوب واشنگتن و دهلی نو در مسائل مختلف به ویژه موضوعات مرتبط با منطقه ایندوپاسیفیک خبر داد و هند را «شریک و دوست مهم ایالات متحده» توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مواضع دهلی نو در قبال افغانستان و حمایت آن از مواضع واشنگتن گفت: «ما از حمایت‌های هند در افغانستان تشکر می‌کنیم».

پامپئو البته با اشاره به اختلافات و تنش‌ها بین آمریکا و هند بر سر مسائل تجاری و جنگ تعرفه‌ای اعمالی دولت ترامپ اذعان کرد که «ما با دوستانمان (در هند) در زمینه تعرفه‌ها و مسائل تجاری اختلافاتی داریم».

یک خبرنگار هندی در این نشست خبری از وزیر خارجه آمریکا درباره فشارهای واشنگتن علیه خرید سامانه اس 400 روسیه، تهدید آمریکا علیه هند برای اعمال تحریم‌ها، فشارها در قبال خرید منابع انرژی از ایران و همچنین موضوع بندر چابهار و سرمایه‌گذاری‌های هند در این بندر استراتژیک سوال کرد اما پامپئو به کلی‌گویی بسنده کرد و گفت که آمریکا خواهان توفیق هند در تامین امنیت و برطرف کردن نیازهای خود است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه «هند دوست و شریک مهم ما است و ما از موفقیت هند منفعت می‌بریم»، اظهارنظری درباره موضوع چابهار نکرد.

«سوبرامانیام جیشنکار» وزیر خارجه هند در پاسخ به این سوال از پامپئو مطالبی را مطرح کرد و گفت: «بله ما درباره وضعیت در خلیج (فارس) صحبت کردیم. موضوع چابهار در مذاکرات مقام‌های هند با پامپئو مطرح نشد چرا که در حال حاضر من نگرانی خاصی در این خصوص نمی‌بینم. درباره (قانون) کاستا باید بگویم که در نهایت ما آنچه که به نفع منافع امنیت ملی ما است، انجام خواهیم داد».

«سوبرامانیام جیشنکار» وزیر خارجه هند

پیش از این برخی مقام‌های آمریکایی و هندی اعلام کرده بودند که واشنگتن با تاکید بر مسائلی از قبیل «اهمیت بندر چابهار برای افغانستان» و موضع دهلی نو در خصوص سرمایه‌گذاری در این بندر، پروژه چابهار را از کارزار فشار حداکثری و تحریم‌های خود مستثنی کرده است.

یک خبرنگار آمریکایی در این نشست خبری درباره اختلافات تجاری واشنگتن و دهلی نو و روابط هند با ایران سوال کرد و از پامپئو خواست درباره این این موضوعات بیشتر صحبت کند.

پامپئو در جواب به این سوال تاکید کرد که اینکه کشورهای دوست با هم درباره مسائل تجاری و اقتصادی اختلاف داشته باشند، چیز غیر عادی نیست. او همچنین تاکید کرد که رایزنی‌های دو کشور برای برطرف کردن این اختلافات در جریان است.

وزیر خارجه آمریکا در این بخش از نشت خبری با همتای هندی باز هم از صحبت کردن درباره سوال خبرنگار آمریکایی در خصوص ایران امتناع کرد.

سپس وزیر خارجه هند تاکید کرد که با پامپئو درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مورد اختلاف بین دو کشور از مسائل تجاری گرفته تا مسائل مربوط به خلیج فارس صحبت کرده است. او گفت: : «صادقانه بگویم که ما در مذاکراتمان درباره نگرانی‌هایمان صحبت کردیم».

بعد از اظهارات وزیر خارجه هند، پامپئو شروع به صحبت علیه ایران کرد و لفاظی‌ها و اتهام‌زنی‌های ضد ایرانی مقام‌های دولت آمریکا را تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا با تکرار اتهام به ایران درباره حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان گفت: «درباره ایران باید بگویم که ما می‌دانیم که این آبراهه (تنگه هرمز) را باز نگه داریم و می‌دانیم که ایران بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان است، این رژیم تروریستی نه فقط برای خاورمیانه بلکه برای فراتر از این منطقه تهدید است».

اتهام‌زنی‌های پامپئو در حالی مطرح شده که او در سفر اخیر به عربستان سعودی و امارات عربی متحده هم علیه ایران لفاظی و توهین کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین