کد خبر: ۵۹۶۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵

ناسا برای کشف راز حیات در کائنات پهپاد کاوشگر به تیتانِ زحل می‌فرستد

ربات هلی کوپتری سنجاقک ماموریت دارد در قالب این پروژه بر فراز تیتان به پرواز درآید. این رباط پهپادگونه سپس بر سطح تیتان فرود خواهد آمد و طی مراحل مختلف که دو سال و هشت ماه به طول خواهد انجامید نقاط مختلف این قمر را مورد کاوش و ارزیابی قرار خواهد داد.
ناسا برای کشف راز حیات در کائنات پهپاد کاوشگر به تیتانِ زحل می‌فرستد
آفتاب‌‌نیوز :

آژانس فضایی آمریکا، ناسا روز پنجشنبه اعلام کرد که طرحی را برای فرستادن یک ربات هلی‌کوپتری به «تیتان» بزرگترین قمر سیاره زحل (کیوان) در دست اجرا دارد.

این طرح قرار است در قالب ماموریتی به نام «سنجاقک» به اجرا درآید. ربات طراحی شده برای انجام این ماموریت سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب خواهد شد و در سال ۲۰۳۴ بر روی تیتان فرود خواهد آمد.

تیتان به جهت ابعاد از عطارد بسیار بزرگتر است و از این جهت قمری با ویژگی های یک سیاره یا سیارک قلمداد می شود. فاصله بزرگترین قمر سیاره زحل با خورشید ۱۰ برابر بیشتر از این مقیاس برای زمین است و این مسئله سبب شده تا از آن به عنوان یک سیاره یخ زده نیز نام برده شود. دمای متوسط در تیتان معمولا منهای ۱۷۹ درجه سانتیگراد است.

ربات هلی کوپتری سنجاقک ماموریت دارد در قالب این پروژه بر فراز تیتان به پرواز درآید. این رباط پهپادگونه سپس بر سطح تیتان فرود خواهد آمد و طی مراحل مختلف که دو سال و هشت ماه به طول خواهد انجامید نقاط مختلف این قمر را مورد کاوش و ارزیابی قرار خواهد داد.

هدف از انجام این ماموریت با هزینه یک میلیاد دلاری، یافتن نشانه هایی از حیات دیرین برای درک بهتر چگونگی شکل گرفتن حیات در کائنات عنوان شده است.

تاکنون تنها فرودگرهای ثابت و یا سطح نورد بر روی اجرام منظومه شمسی از جمله مریخ، ونوس، ماه و یا سیارک ها نشسته و در قالب ماموریت های مختلف کاوشگری کرده اند.

ناسا پیشتر در قالب پروژه ای دیگر یک سطح نورد به نام «کیوریاسیتی» را اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی توسط راکت اتلس ۵ به مریخ پرتاب کرده بود. کیوریاسیتی ۶ اوت ۲۰۱۲ به مریخ رسید و فعالیت خود را برای بررسی حیات میکروبی در گذشته این سیاره آغاز کرد.

کیوریاسیتی هر روز یکصد متر از سطح مریخ را طی کرد و بعد از طی مسافتی لازم بود که باتری های خود را شارژ کند. این سطح نورد به مدت هفت سال ۲۰ کیلومتر از سطح مریخ را درنوردیده است.

سنجاقک با پرواز در ارتفاع پایین قادر خواهد بود در کمتر از سه سال حدود ۱۷۵ کیلومتر از سطح تیتان را بپیماید و ماموریت کاوشگری را در سطح گسترده تری به انجام برساند.

ناسا همچنین سال گذشته میلادی اولین مریخ‌پیما با قابلیت اکتشاف اعماق سطح سیاره موسوم به «اینسایت (InSight)» را بر سطح مریخ فرود آورده بود.

تیتان دارای اقیانوس ها و دریاچه هایی است که نه از آب بلکه از گاز متان شکل گرفته و به دلیل دمای بسیار پایین به مایع تبدیل شده اند. جیم برایدنستاین، یکی از مدیران ناسا در این خصوص می گوید: «دسترسی ما به این دنیای اقیانوسی می تواند انقلابی در دانش و آگاهی امروز در خصوص حیات در کائنات ایجاد کند.»

تیتان همانند زمین دارای اتمسفری است که بخش عمده ترکیبات آن را گاز ازت تشکیل می دهد. بزرگترین قمر سیاره زحل همچنین تنها جرمی غیر از زمین است که دارای منابع اثبات شده سطحی مایعات می‌باشد.

ناسا پیش از این با همکاری آژانس فضایی اروپا و به منظور بررسی بیشتر تیتان فضاپیمای پژوهشی کاسینی را به فضا فرستاده بود. این فضاپیما سال ۲۰۰۴ به نزدیکی تیتان رسید و علاوه بر تهیه عکس‌ با فرستادن کاوشگری به سطح تیتان امکان آزمایش‌هایی را نیز از سطح آن فراهم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین