کد خبر: ۵۹۶۹۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

محور مذاکرات پوتین با اردوغان، ماکرون، مرکل و ترزا می چه بود؟

به گفته سخنگوی کرملین، رئیس جمهوری روسیه در دیدارهای جداگانه با همتای فرانسوی خود، صدر اعظم آلمان، رئیس جمهوری ترکیه و نخست وزیر انگلیس، مسائل دوجانبه و برخی موضوعات موردعلاقه طرفین در دستورکار بین المللی را بررسی کرد.
محور مذاکرات پوتین با اردوغان، ماکرون، مرکل و ترزا می چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

 روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین امروز، شنبه، در دومین روز برگزاری نشست سران گروه 20 در شهر "اوساکا"ی ژاپن با "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گفته وی، رهبران دو کشور مسائل مربوط به حل و فصل اوضاع در اوکراین و امکان از سرگیری تلاش‌ها در چارچوب "گروه نرماندی" (شامل چهار کشور: روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) برای حل و فصل مناقشه دونباس را مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر این، ماکرون خواستار توسعه روابط مسکو و پاریس در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی شد.

سخنگوی کرملین یادآور شد که مسئله ساخت خط لوله گاز جریان شمالی-2 در جریان مذاکرات رهبران دو کشور مطرح نشد.

پسکوف همچنین اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه با "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز در حاشیه نشست سران گروه 20 دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف علاوه بر بررسی روابط دوجانبه، اوضاع در اوکراین و امکان برگزاری نشست سران گروه نرماندی را نیز بررسی کردند. پوتین و مرکل روز جمعه نیز در حاشیه نخستین روز نشست به طور کوتاه با یکدیگر صحبت کرده بودند.‎

سخنگوی کرملین یادآور شد که ولادیمیر پوتین در جریان مذاکرات دوجانبه خود با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه نیز به بررسی مسائل مربوط به روابط دوجانبه پرداختند. روسای جمهوری دو کشور روز جمعه نیز بطور سرپایی با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

پسکوف افزود، پوتین در این دیدارهمتای ترکیه‌ای خود پیشنهاد کرد تا همکاری‌های سرمایه گذاری بین دو کشور گسترش یابد. وی با اشاره به رشد 16 درصدی مبادلات بازرگانی بین روسیه و ترکیه در سال 2018 اعلام کرد که هر دو طرف حجم سرمایه گذاری ثابتی حدود 10 میلیارد دلار دارند و این مسئله با ایجاد یک عرصه سرمایه گذاری جدید به حجم 900 میلیون یورو می‌تواند سرعت بگیرد.

پوتین همچنین روند توسعه طرح‌های دوجانبه مثبت ارزیابی کرده و یادآور شد، ترکیه به عنوان «کشور شریک» در دهمین نمایشگاه بین المللی "ایکاترینبرگ" در ماه جولای با روسیه مشارکت دارد.

به گفته سخنگوی کرملین، رئیس جمهوری روسیه همچنین با "ترزا می" نخست وزیر انگلیس نیز در حاشیه نشست سران اوساکا دیدار کرد. دو طرف مسائل مربوط به "پرونده اسکریپال" را بررسی کردند. طرف انگلیسی بار دیگر مسکو را به اقدامات غیرمسئولانه و بی ثبات کننده متهم کرد و خواستار تحویل افراد مسئول در این حادثه به لندن شد.

در این دیدار مسائل مربوط به اوکراین، سوریه و ایران نیز مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین