کد خبر: ۵۹۷۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
به دنبال شرایط اضطراری صوت در بزرگراه‌های تهران؛

راهکار کاهش آلودگی صوتی در مناطق مسکونی بزرگراه‌ها چیست؟

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به شرایط اضطراری صوت در مناطق مسکونی بزرگراه های تهران گفت: با استفاده از راهکارهایی می‌توان از شدت صوت در این مناطق کاست.
راهکار کاهش آلودگی صوتی در مناطق مسکونی بزرگراه‌ها چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسین شهیدزاده با اشاره به اینکه حدود مجاز تراز صدا برای مناطق مسکونی در دوره زمانی روز و شب به ترتیب ۵۵ و ۴۵ دسی‌بل است، تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس داده‌های سازمان فناوری اطلاعات، بیش از ۷۰ درصد کاربری مجاور بزرگراه‌ها مسکونی است. میانگین تراز صوتی در حاشیه بزرگراه‌ها بر اساس نتایج اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا، در دوره زمانی روز بین ۷۰ تا ۸۰ دسی‌بل است از این رو در کاربری‌های مسکونی مجاور بزرگراه‌ها، میانگین تراز صوتی در دوره زمانی روز، ۱۵ تا ۲۰ دسی‌بل بالاتر از حدود مجاز در نظر گرفته شده توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست بوده و شرایط از حد اضطرار عبور کرده است.

وی با بیان اینکه درصدر این بزرگراه‌ها، بزرگراه تندگویان است، تصریح کرد: متاسفانه در بزرگراه‌های تهران از جمله این مکان، فاصله خانه‌های مسکونی از لبه بزرگراه خیلی کم است و در نتیجه صدای بزرگراه به طور کامل در خانه‌ها شنیده می‌شود.

شهیدزاده با تاکید بر اینکه هنگام ساختمان سازی باید فاصله لازم از کنار بزرگراه رعایت شود، گفت: کسی که در مجاورت بزرگراه ساخت و ساز می‌کند باید قوانین و مقرارت مربوط به ساخت و ساز را رعایت کند ولی متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. برای مثال خانه‌هایی که کنار بزرگراه ساخته می‌شوند باید حتما پنجره‌های دو جداره داشته باشند و در دیوارهای آن از جاذب صوت استفاده کرد تا از شدت صدا بکاهند.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: نکته اول برای حل این مشکل این است که هنگام ساختمان‌سازی قوانین و مقررات را رعایت کنیم اما اکنون که کنار بزرگراه‌ها ساختمان ساخته شده است می‌توان با استفاده از برخی راهکارها شدت صوت را کاهش داد. یکی از این راهکارها استقاده از فضای سبزی است که قابلیت کاهش صوت را داشته باشد. بوته‌های انبوه و درختانی با برگ‌های بزرگ می‌توانند صدا را جذب کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهایی که برای کاهش صوت در مناطق مسکونی بزرگراه‌ها استفاده می‌شود، نصب دیوارهای صوتی است، اظهار کرد: کارکرد این دیوارها با توجه به ارتفاع و جنس آن‌ها متفاوت است البته باید در نظر داشت که دیوارهای صوتی از نظر شهرسازی، المان مناسبی نیستند چرا که ظاهری نازیبا به فضا می‌دهند و به صورت ناخواسته تفکیکی را بین محیط اطراف و بزرگراه ایجاد می‌کنند.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با بیان اینکه جلسات صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به صورت ماهانه تشکیل می‌شود و نمایندگان کمیسیون‌های شهرسازی و محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این جلسات حضور دارند، گفت: بنابراین برای شورای شهر تهران صورتجلسه صوت و نقاط اضطراری و راهکارهای کاهش صوت در این مناطق فرستاده می‌شود.

آلودگی صوتی می‌تواند اثراتی منفی بر انسان داشته باشد. ابتلا به سردرد، ناراحتی عصبی، کاهش شنوایی، زخم معده، افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، کاهش تمرکز و تنش در ارتباط با دیگران از جمله این اثرات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین