کد خبر: ۵۹۷۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
معاون سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

ارتقای جایگاه سازمان نقشه‌برداری کشور در سطح استان‎ها

ادارات کل نقشه برداری مناطق پنج‎گانه سازمان نقشه برداری کشور در قالب مدیریت‎ها و گروههاي نقشه و اطلاعات مکانی ذیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‎های آذربایجان‌شرقی، همدان، خراسان رضوی، خوزستان و هرمزگان قرار خواهند گرفت و رؤساي سازمان مديريت و برنامه ريزي تمامي استانها از طريق معاونت آمار و اطلاعات و يا مديريت نقشه و اطلاعات مكاني مسؤول مستقيم ايجاد تمهيدات لازم براي پيشبرد برنامه هاي مرتبط با نقشه و اطلاعات مكاني در سطح استانها خواهند بود.
ارتقای جایگاه سازمان نقشه‌برداری کشور در سطح استان‎ها
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا اربابی معاون توسعه منابع انسانی و پشتيباني سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، با اشاره به جلسه‎ای که صبح روز چهارشنبه پنجم تيرماه در راستای اجرای ماده ٣٠ قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور انتزاع ادارات کل نقشه برداری مناطق پنج‎گانه از این سازمان تشکیل شده بود؛ گفت: "در این جلسه مصوب شد که این ادارات کل ذيل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‎های آذربایجان‌شرقی، همدان، خراسان رضوی، خوزستان و هرمزگان و در قالب ساختار جديد به فعاليتهاي خود ادامه دهند.

به گفته وی، از این پس ادارات کل نقشه برداری مناطق "شمال‌غرب"، "غرب"، " شمال شرق"، در قالب مدیریت نقشه و اطلاعات مکانی و ادارات كل "جنوب غرب" و "جنوب و جنوب شرق" در قالب گروه نقشه و اطلاعات مکانی، در چارچوب سياستها و برنامه هاي ابلاغي سازمان نقشه برداري كشور، زير نظر رئيس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌های آذربایجانشرقی، همدان، خراسان رضوی و خوزستان و هرمزگان فعالیت خواهند داشت. کارکنان ادارات کل مناطق مذکور که دارای پست های مدیریتی هستند در صورت عدم وجود پست های مدیریتی همتراز در تشکیلات جدید، پست سازمانی با نام و همتراز پست های قبلی خواهند داشت.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتيباني سازمان برنامه و بودجه گفت: همچنین به منظور جلوگیری از انجام فعالیت‎های موازی و توجه به ایجاد وحدت رویه و انسجام در انجام امور نقشه و اطلاعات مکانی، گروه های نقشه و اطلاعات مکانی ذیل معاونت آمار و اطلاعات در این استانها به ساختار مذکور منتقل می‎شوند. به این ترتیب نقيصه وجود دو ساختار مرتبط با نقشه و اطلاعات مكاني در سطح استان‎ها(يكي در سازمان مديريت و برنامه ريزي و ديگري در سازمان نقشه برداري كشور) مرتفع خواهد شد.

اربابی خاطرنشان کرد: در استانهاي پنج گانه مذكور معاونين آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه ريزي با همكاري ساختار جديد نقشه و اطلاعات مكاني هماهنگي لازم را با سازمان نقشه برداري كشور خواهند داشت و در ٢٦ استان ديگر اين معاونتها مستقيما با هماهنگی سازمان نقشه برداری کشور نسبت به پیگیری و اجرای برنامه های مربوط به نقشه و اطلاعات مکانی اقدام خواهند کرد. همچنین در چارچوب بند ٩ احکام انتصاب صادره براي رؤسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استانها از سوی رياست محترم سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر «ايجاد تمهيدات لازم براي تهيه نقشه و اطلاعات مكاني استان»؛ مسؤولیت مستقیم اجرای وظایف سازمان نقشه‌برداری کشور در سطح استان بر عهده رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان مربوطه است؛ کما اینکه در حال حاضر مرکز آمار ایران کار سیاست‌گذاری و نظارت فعالیت‌های نظام آماری کشور را انجام می‌دهد و اجرای این فعالیت‌ها در سطح استان‌ها با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مربوطه است.

مصوبه مهم دیگری که وی از آن سخن گفت؛ حاکی از آن است که از اين پس درخصوص انتخاب و انتصاب برای پست معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانهای کشور علاوه بر اخذ نظر از مرکز آمار ایران، سازمان نقشه برداری کشور نیز اعلام نظر خواهد كرد. همچنین انتصاب پستهای مدیر و یا رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی در سازمان مدیریت استانها نیز با اخذ نظر و هماهنگی با سازمان نقشه برداری کشور صورت مي پذیرد. به اين ترتيب گستره تشكيلاتي ساختار مرتبط با سازمان نقشه برداري كشور، از محدوده پنج استان كشور و حداكثر برخي استانهاي همجوار آنها، به ٣١ استان كشور تعميم مي يابد و ١٩٢ پست در ادارات كل منطقه اي سازمان نقشه بردرای کشور به پست های سازمان برنامه و بودجه کشور در سطح استانها اضافه خواهد شد.

گفتني است بر اساس ماده ٣٠ قانون مديريت خدمات كشوري، وزارتخانه‌ها و سازمانهای مستقل که تحت نظر معاون رئیس جمهور اداره می‌شوند، در صورت ضرورت با تأیید سازمان و تصویب هیأت وزیران می‌توانند حسب وظایف قانونی خود در برخی از سطوح تقسیمات کشوری واحد سازمانی داشته باشند. در این صورت کلیه واحدهای وابسته به یک وزارتخانه و مؤسسات مستقل وابسته به رئیس جمهور در هر یک از سطوح تقسیمات کشوری در یک واحد سازمانی ادغام و تحت مدیریت واحد قرار می‌گیرند. اقدامات لازم براي اجراي اين تكليف قانوني از زمان شكل گيري سازمان مديريت و برنامه ريزي در استانها در دولت يازدهم آغاز شده بود كه سرانجام به نتيجه رسيد. علاوه بر اين شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و دومین جلسه خود در مورخ ١٣٩٧/٥/٣٠ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و نقشه راه اصلاح نظام اداری (مصوبه شماره ٥٦٠/٩٣/٢٦٠ تاریخ ١٣٩٣/١/٢٠ شورای عالی اداری) و به منظور تداوم اصلاحات در نظام اداری کشور، برنامه جامع اصلاح نظام اداری- دوره دوم، مشتمل بر ١٠ برنامه را تصویب نمود كه اقدام اخير انجام گرفته در سازمان برنامه و بودجه كشور، گامي بلند و اقدامي اساسي در راستي اجرايي كردن برنامه اول اين سند، مبني بر «مهندسی نقش و ساختار دولت» محسوب مي شود كه در چارچوب آن بايد اموري چون بازطراحی مأموریتها و وظایف دولت در میان واحدهای ستادی و اجرایی، متناسب سازی حجم دولت از طریق باز طراحی ساختار آن در سطح وزارتخانه ها، سازمان ها و واحدهای محلی، واگذاری وظایف و اختیارات قابل واگذاری به سطوح استانی و شهرستانی و...صورت پذيرد.

بر اساس ابلاغيه صادره توسط رياست محترم جمهوري، نقشه راه اصلاح نظام اداري كشور لازم الاجرا بوده و وزراء یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول حسن اجرای آن می باشند. سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است ضمن اعمال نتایج اقدامات در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی ملی و استانی، گزارش اجرای این برنامه را همه ساله به رییس جمهور و شورای عالی اداری و حسب ضرورت در دولت ارائه نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین