کد خبر: ۵۹۷۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹

سه عقرب بالدار در زاهدان مشاهده و زنده گیری شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: عقرب‌های بالدار سیاه رویت شده در گلخانه‌ای در حاشیه شهر زاهدان مشاهده و زنده گیری شد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، حمید ریگی اظهار داشت: براساس گزارشی از دوستداران محیط زیست شهرستان زاهدان مبنی بر مشاهده عقرب سیاه بالدار، ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان به محل اعزام و ضمن تصویربرداری از این گونه جدید، زنده گیری بدون آسیب رسانیدن به این موجود زیبا را انجام دادند.

وی گفت: در این مکان سه عدد عقرب از همین گونه زنده گیری شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: قدیمی‌ترین و کهن ترین متن در آثار دانشمندان اسلامی که از عقرب پرنده یا به تعبیر دیگر عقرب بالدار سخن به میان آمده از شخصی بنام عمروبن بحر معروف به «جاحظ» متوفای ۲۵۵ قمری ۱۲ قرن پیش است.

وی با اشاره به اینکه این عقرب از گونه (Androctonus crassicauda) است، بیان کرد: اسم زوائد ناحیه شکمی شانه پکتینی یا (pectinal Teeth) است که تقریباً در همه عقرب هاست اما در اینگونه به علت اختلاف رنگ و سایز واضح تر است.

ریگی گفت: در جنس ها و گونه های مختلف تعداد دندانه هایش فرق می کند، این شانه ها دارای اعصاب عضلات و رگ های خونی هستند که برای تعادل از آن استفاده می شود و به عنوان گیرنده شیمیایی نیز عمل می کند و در تنفس هم نقش دارد.

وی افزود: ساده ترین روش تشخیص جنسیت عقرب از روی شکل همین شانه های پکتینی است که در جنس نر بزرگ تر و با تعداد دندانه های بیشتر است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عقرب های مذکور در زیستگاه مناسب رها سازی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین