کد خبر: ۵۹۷۶۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱

پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا به تساوی میان زنان و مردان تقسیم شد

رهبران اتحادیه اروپا سرانجام پس از بحث و گفتگوهای مفصل در جریان نشست‌هایی طولانی شورای اروپا که سه روز طول کشید، نامزدهای نهایی خود را برای ریاست نهادهای اتحادیه انتخاب کردند.
پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا به تساوی میان زنان و مردان تقسیم شد
آفتاب‌‌نیوز :

گام بعدی توسط نمایندگان در پارلمان اروپا برداشته خواهد شد؛ آنها باید با رای خود این انتخاب رهبران اتحادیه را تایید یا رد کنند.

کمیسیون اروپا

خانم اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع آلمان و از نزدیکان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به عنوان نامزد ریاست کمیسیون اروپا برگزیده شد. در جریان بحث‌های داغ سه روزه برای انتخاب جانشین ژان کلود یونکر نیز امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از حامیان جدی او محسوب می‌شد.

اورزولا فن در لاین که ۶۰ سال دارد و بیش از ۱۶ سال است به عنوان وزیر در دولت‌های مختلف آلمان فعالیت می‌کند، رابطه نزدیکی با فرانسه دارد از مدافعان طرح نظامیِ ایجاد یک دفاع مشترک آلمان‌-فرانسه است.

او اولین زنی است که در آلمان در مقام وزیر دفاع ایفای نقش کرده و تا کنون بارها نیز به عراق و افغانستان برای دیدار از نظامیان آلمانی مستقر در این کشورها سفر کرده است.

اعلام نامزدی او برای این پست نشان داد که قرار است سکان هدایت کمیسیون اروپا همچنان در دست عضوی از حزب مردم اروپا، متشکل از نمایندگان راست میانۀ پارلمان اروپا باقی بماند. این حزب در جریان انتخابات پارلمان اروپا که در ماه مه برگزار شد نیز بشیترین رای شهروندان اروپا را ازآن خود کرد.

نگاه‌ها به پارلمان اروپا

ریاست خانم فن در لاین بر کمیسیون اروپا زمانی قطعی و نهایی خواهد شد که نمایندگان پارلمان اروپا با رای اکثریت مطلق، این نامزدی را تایید کنند.

اما اگر او این میزان از رای را به دست نیاورد، آنگاه بار دیگر شورای اروپا تشکیل جلسه خواهد داد، ماراتن گفتگوی ۲۸ رهبر اتحادیه اروپا برای دومین بار آغاز خواهد شد تا نامزد جدیدی برای این مقام، به پارلمان اروپا معرفی شود.

چه کسانی نامزد دیگر پست های کلیدی اتحادیه هستند؟

در جریان گفتگوهای داغ رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در این نشست سه روزه، تکلیف نامزدهای دیگر پست های کلیدی نیز مشخص شد. به این ترتیب:

شورای اروپا

شارل میشل، نخست‌ وزیر بلژیک نامزد پست ریاست شورای اروپا شد. به این ترتیب وی قرار است جانشین دونالد توسک شود. وی ۴۳ ساله است و در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی در سن ۳۸ سالگی به نخست وزیری بلژیک رسید.

بانک مرکزی اروپا

کریستین لاگارد، رئیس کنونی صندوق بین‌المللی پول برای ریاست بانک مرکزی اروپا نامزد شد تا جانشین ماریو دراگی شود.

خانم لاگارد فرانسوی است و بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی در دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه بود. وی در سال ۲۰۱۱ رئیس صندوق بین المللی پول شد.

از جمله نکات منفی کارنامه خانم لاگارد، محکومیت او در دادگاهی در فرانسه به اتهام «سهل انگاری» در پرونده برنار تپی، سرمایه دار فرانسوی است. با اینکه وی در سال ۲۰۱۶ در این پرونده مجرم شناخته شد اما دادگاه او را محکوم نکرد.

دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا نیز برای ریاست بر دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزد شد تا جانشین فدریکا موگرینی گردد.

وی متولد منطقه کاتالونیای اسپانیا و یکی از مدافعان یکپارچگی کشور است. آقای بورل ۷۲ ساله در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به عنوان وزیر خارجه برگزیده شد. وی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا نامزد حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بود و توانست بیشترین آرا را برای ورود به پارلمان به دست آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین