کد خبر: ۵۹۷۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹

کمبود ویتامین D عامل مهم تغییرات هورمونی در بدن

عضو هیئت علمی و پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: کمبود ویتامین D یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در تغییرات هورمونی بدن است.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حبیبه سادات شاکری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ویتامین D جزو ویتامین‌های مؤثر در رشد و استحکام استخوان‌ها است، ادامه داد: ویتامین D نقش هورمونی در بدن دارد و سبب مینرالیزاسیون استخوان می‌شود.

وی افزود: با وجود کمبود ویتامین D در بدن، املاح، کلسیم و فسفر در استخوان رسوب نمی‌کند و بافت استخوانی نرم می‌شود و حالت استخوانی به خود نمی‌گیرد.

وی به نقش مهم ویتامین D در بدن اشاره و تأکید کرد: با توجه به عوارض کمبود این ویتامین و شیوع آن، تمامی افراد باید نسبت به درمان اقدام کنند.

وی نسبت به مصرف خودسرانه ویتامین D هشدار داد و تصریح کرد: دریافت ویتامین D باید پس از بررسی سطح آن، طبق استاندارد و بر اساس سن، جنس و میزان مورد نیاز بدن باشد.

وی اظهار کرد: افزایش بیش از حد ویتامین D در بدن زمینه افزایش ترشح کلسیم خون و سنگ‌های کلیوی و ادراری را فراهم می‌آورد، بنابراین از مصرف خودسرانه آن به شدت پرهیز کنید.

وی خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D باعث کاهش هورمون‌ها شده و به طور مثال کاهش هورمون‌های جنسی باعث بروز پوکی استخوان زودرس می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین