کد خبر: ۵۹۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

اعتراض روسیه به توزیع نقشه ژاپن با انضمام جزایر کوریل

روسیه به طور رسمی مراتب اعتراض خود را به توزیع نقشه ژاپن در جریان اجلاس جی ۲۰ در اوزاکا، ابلاغ کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

روسیه رسما نسبت به اقدام ژاپن در توزیع نقشه‌ای از این کشور در اجلاس جی بیست اعتراض کرد. این گزارش می‌افزاید سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد پس از آن که در جریان برگزاری اجلاس جی بیست (G ۲۰) در اوزاکا، نقشه‌ای در بین شرکت کنندگان توزیع شد که در آن جزایر کوریل جنوبی به عنوان بخشی از سرزمین ژاپن معرفی شده بود، روسیه به طور رسمی مراتب اعتراض خود را به ژاپن اعلام کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزرات امور خارجه روسیه گفت: «یادداشت اعتراض آمیز روسیه، در روز دوم ژوئیه به یک دیپلمات ژاپنی در مسکو تحویل داده شده است.»

جزایر کوریل جنوبی که از زمان پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی (هزار و سیصد و بیست و چهار شمسی) در کنترل روسیه قرار دارد، از سوی ژاپنی‌ها به نام «سرزمین‌های شمالی» نامگذاری شده است. با توجه به اختلافات موجود بین روسیه و ژاپن در مورد این مجمع الجزایر، هنوز با وجود گذشت هفتاد و چهار سال از پایان مخاصمات، دو کشور معاهده صلح فیمابین در پایان جنگ جهانی دوم را امضا نکرده اند. اختلافات درباره بخش جنوبی جزایر کوریل یکی از مهمترین موانع برای به نتیجه رسیدن این پیمان است.

در جریان اجلاس گروه ۲۰، ژاپن تصاویری را منتشر کرد که جزایر کوریل روسیه را بخشی از ژاپن و به عنوان اماکن الهام بخشِ این کشور معرفی می‌کرد. پیش از این در اوایل ماه فوریه سال جاری میلادی «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن این تصاویر را در صفحه یوتیوب خود منتشر کرده بود. با این وجود در ماه ژوئن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که با وجود ادعاهای ارضی ژاپن، جزایر کوریل همچنان به عنوان بخشی از خاک روسیه محسوب می‌شود و این کشور، پرچم روسیه را در این جزایر برافراشته نگه خواهد داشت.

با این وصف، در اجلاس جی بیست در اوزاکا، دو کشور از اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک و جدید در این جزایر خبر دادند که می‌تواند نشانه‌ای از ذوب شدن یخ سردی روابط روسیه - ژاپن تلقی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین