کد خبر: ۵۹۸۰۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
آمریکا در مورد ایران سیاست تحریم و قلدری را در پیش گرفته است

آمریکا به دنبال خروج ایران از "برجام"| واشنگتن‌پست: ایران انگیزه‌ای برای مذاکره ندارد

اقدامات اخیر امریکا از جمله حملات سایبری و وضع تحریم‌های تازه و تهدید به استفاده از قوه قهریه در صورت حمله ایران به "هر آن چیزی که امریکایی باشد" نشان می‌دهد که دولت ترامپ درصدد اعمال فشار بر ایران برای کشاندن آن کشور پای میز مذاکره است. با این حال، این رویکرد نتیجه عکس می دهد.
آمریکا به دنبال خروج ایران از
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه "واشنگتن پست" با انتقاد از رویکرد ترامپ در قبال ایران اشاره می‌کند که این رویکرد کار را برای ایران به منظور بازگشت به پای میز مذاکره سخت‌تر خواهد کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: "یک سال پیش، دولت ترامپ آمریکا را از برجام خارج ساخت؛ توافقی که در دوران اوباما با ایران حاصل شده بود. ترامپ پس از خارج ساختن امریکا از برجام تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد. هدف امریکا اعمال فشار اقتصادی بر ایران بود تا زمانی که ایران حاضر به انعقاد توافقی تازه شود که طبق آن محدودیت‌های بیشتری بر آن کشور اعمال شود. با این حال، ایران تسلیم نشده است. ایران در عوض پهپاد امریکایی را ساقط کرد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را فراتر از محدودیت‌های برجام از سرگرفته است.

اقدامات اخیر امریکا از جمله حملات سایبری و وضع تحریم‌های تازه و تهدید به استفاده از قوه قهریه در صورت حمله ایران به "هر آن چیزی که امریکایی باشد" نشان می‌دهد که دولت ترامپ درصدد اعمال فشار بر ایران برای کشاندن آن کشور پای میز مذاکره است. با این حال، این رویکرد نتیجه عکس می‌دهد. 

کشورها معمولا سیگنال‌های‌شان درباره تمایل به حل و فصل منازعات را از طریق بیانات عمومی، مانورهای نظامی و تحریم‌ها ارسال می‌کنند. با این حال، چرا سیگنال‌های دولت ترامپ در مورد ایران نتیجه‌بخش نبوده‌اند؟ اگر دشمن‌تان به این باور برسد که فارغ از تصمیمی که او خواهد گرفت شما در هر صورت حمله خواهید کرد، انگیزه‌ای برای مذاکره نخواهد داشت.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد:" نامحتمل است که ایران بدون دریافت تضمین حاضر به محدود ساختن برنامه هسته‌ای خود شود. بعید به نظر می‌رسد که با وجود افراد تندرویی چون "جان بولتون" و "مایک پمپئو" مشاور امنیت ملی وزیر خارجه فعلی در کابینه ترامپ، دولت امریکا حاضر به ارائه تضمین به ایران شود. در صورتی که ایران به این نتیجه برسد ک امریکا فراتر از تصمیم آنان برای امتیاز دادن یا ندادن در نهایت به ایران حمله نظامی خواهد کرد این گزینه را منطقی‌تر می‌بینند که بر سر موضع هسته‌ای کنونی خود باقی بمانند".

سیاست شکست خورده ترامپ علیه ایران

روزنامه امریکایی "بوستون گلوب" در سرمقاله خود تحت عنوان "سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است" می‌نویسد: "امریکایی‌ها اکنون محدودیت‌های سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی را نه تنها در قبال ایران که درباره کوبا نیز مشاهده می‌کنند. ما در دوره آشتی با ایران قرار داشتیم نه بیشتر. اکنون اما دوره تنش بیشتر است. ساقط کردن پهپاد امریکایی توسط ایران و تهدید به حمله هوایی که به شکلی عاقلانه از سوی ترامپ لغو شد نشانه‌های این دوره هستند.

شرایط ایجادشده نتیجه خروج امریک از برحام با فرمان ترامپ بوده است. آن توافق سبب شده بود تا نگرانی‌ها در کوتاه مدت و میان‌مدت، دستکم 15 سال رفع شود. ایران همچنین طبق برجام متعهد شده بود از راکتور اب سنگین برای تولید پلوتونیوم با درجه‌ای که برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد نیاز است استفاده نکند و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش را داده بود. ترامپ اما خواستار توافقی با محدودیت‌های بیشتر با ایران بود و در این مسیر فشار بر ایران را سیاست خود قرار داده است.

"مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا در سخنرانی‌ای در بنیاد محافظه‌کار "هریتیج" خواستار توقف کامل تمام فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران و اجازه دسترسی نامحدود بازرسان آژانس به تمام تاسیسات ایران شده بود. پمپئو خواستههای بیشتری نیز دارد؛ از توقف حمایت نظامی ایران از دولت سوریه تا توقف حمایت ایران از انصارالله در یمن. این‌ها خواسته‌هایی غیرواقع‌گرایانه هستند. امریکا با اعمال فشار تحریم بر اقتصاد ایران می‌خواهد آن کشور را مجبور به ترک برجام کند. امریکا گفته که هدف‌اش توقف تجارت با ایران و به زانو دراوردن اقتصاد آن کشور است".

این روزنامه در سرمقاله خود می‌افزاید: "در مورد کوبا نیز دست‌راستی‌های امریکا که از رژیم کمونیستی کشور نفرت دارند با نادیده گرفتن اقدامات اوباما برای بهبود روابط میان دو کشور، سیاست فشار را در پیش گرفته‌اند. همچنین، راست‌های امریکا به حمایت از جامعه تبعیدی‌های محافظه‌‌کار کوبایی در فلوریدا ادامه می‌دهند. با این حال، فشارها بعید است که به تغییر رژیم در آن کشور منجر شود. این موضوع تنها سبب تقویت دولت کوبا می‌شود که مردم کوبا را علیه امریکا متحد می‌کند. در مورد ایران، راه‌حل بهتر تعهد به برجام و سعی برای مذاکره به منظور گسترش دامنه دیپلماسی و تقویت این توافق بود. در مورد ایران امریکا سیاست تحریم و قلدری را در پیش گرفته و از ظرافت و واقع‌گرایی بهره‌ای نمی‌برد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
2
0
چه شكستي؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
برید آمارهای طلاق , فساد , قتل , جرم های مختلف رو به خاطر شرایط اقتصادی ببینید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین