کد خبر: ۵۹۸۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

گمانی زنی ها درباره مذاکره مستقیم کره شمالی و آمریکا

یک روزنامه چاپ کره جنوبی نوشت، کره شمالی به آمریکا اطلاع داد، مایل است به طور مستقیم با نماینده ویژه آمریکا درباره مساله هسته ای گفت وگو کند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه "دونگ- آ ایلبو"، این پیام کره شمالی نشان دهنده آن است که پیونگ یانگ قصد ندارد دیگر به کره جنوبی برای میانجگیری مذاکرات هسته ای متکی باشد.

با توجه به مذاکرات هانوی و دیدار اخیر "دونالد ترامپ" و "کیم جونگ اون"، سران آمریکا و کره شمالی، در منطقه مرزی پانمونجوم، به نظر می رسد پیونگ یانگ در تلاش است کنترل مساله را خود به دست گیرد.

ترامپ اعلام کرد، عجله ای برای مذاکرات هسته ای ندارد اما، با درنظر گرفتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ و شرایط داخلی کره شمالی، طرفین احتمالاً روند مذاکرات را تسریع خواهند کرد.

ترامپ که مبارزات برای انتخاب دوباره به ریاست جمهوری آمریکا را آغاز کرده است، در این مبارزات بر دستاوردهای دیپلماتیک خود تاکید می کند. از طرف دیگر، کیم نیز برای حصول نتیجه ای مطلوب از برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کشورش به لغو تحریم ها نیاز دارد.
مذاکره مستقیم کره شمالی با آمریکا، نتیجه ای مطلوب تر از مذاکره با میانجیگری کره جنوبی دارد. درواقع، صداهایی از داخل دولت آمریکا و دیگر افراد درباره احتمال امضای توافقنامه از سوی آمریکا و کره شمالی به گوش می رسد.

گمانه زنی ها حاکیست، آنها (آمریکا و کره شمالی) مصالحه ای خواهند کرد، که بر اساس آن، امکان توقف برنامه هسته ای کره شمالی و سپس تایید آن به عنوان یک کشور هسته ای ایجاد خواهد شد. ترامپ می تواند از این مساله به عنوان دستاورد دیپلماتیک خود و پایان تهدیدهای هسته ای کره شمالی یاد کند. چند تن از اعضای دولت ترامپ نیز آشکارا خواستار این مسیر هستند.

البته، باید توجه داشت، کره جنوبی بیش از هر کشور دیگری در معرض تهدید هسته ای کره شمالی قرار دارد و بعید است از مذاکرات خلع سلاح هسته ای کنار بکشد.

حتی اگر کره شمالی و آمریکا مذاکراتی دوجانبه و با نتایجی مطلوب داشته باشند، کره جنوبی و آمریکا باید در آماده سازی و تشریک نتایج به عنوان یک تیم هماهنگ عمل کنند. در جریان تلاش آمریکا و کره شمالی برای دستیابی به توافقنامه دوجانبه، نباید هدف نهایی انهدام کامل سیستم های هسته ای کره شمالی را از سئول گرفت.

اگر کره جنوبی از روند مذاکرات حذف شود، ممکن است خود را مهره سوخته و بدون هیچ دستاورد دیپلماتیک محسوب کند. از این رو، پیونگ یانگ باید برای تقویت هماهنگی بین سئول و واشنگتن فعالانه تلاش کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین