کد خبر: ۵۹۸۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵

یونسکو بابل در عراق را میراث جهانی خواند

بابل که به علت باغ‌های معلق خود در فهرست عجایب هفتگانه جهان هم جای دارد در طول چهار هزاره گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی به خود دیده است.
یونسکو بابل در عراق را میراث جهانی خواند
آفتاب‌‌نیوز :

یونسکو شهر باستانی بابل در عراق که به گفته هرودوت در دوران حکومت هخامنشیان بر آن باشکوه‌ترین شهر جهان شده بود را در فهرست میراث جهانی بشر قرار دارد.

این شهر چهار هزار ساله در چند دهه اخیر آسیب‌های فراوانی دیده بود؛ یکی به علت احداث قصری به فرمان صدام حسین و دوم به علت استقرار نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا.

عراق از سال ۱۹۸۳ به دنبال ثبت بابل در فهرست یونسکو بود.

بابل که به علت باغ‌های معلق خود در فهرست عجایب هفتگانه جهان هم جای دارد در طول چهار هزاره گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی به خود دیده است.

روز جمعه (پنجم ژوئیه - چهاردهم تیر) کیته میراث فرهنگی جهان یونسکو در آذربایجان تشکیل جلسه داد تا اسامی آخرین افزدوه‌ها به فهرست میراث جهانی بشریت را اعلام کند.

یونسکو بابل در عراق را میراث جهانی خواند

در فهرست یونسکو قرار گرفتن علاوه بر شهرت و شوکت جهانی برای عراق به این کشور برای حفظ و مرمت بابل کمک می‌کند و این شهر باستانی را تحت حفاظت منشورهای حفظ میراث جهانی قرار می‌دهد.

نمایندگان عراق از قرار گرفتن بابل در فهرست جهانی یونسکو استقبال کردند و آن را گواهی بر اهمیت این شهر و تمدن بین‌النهرین خواندند.

عراقی‌ها شناخته شدن بابل به عنوان میراث جهانی بشریت را در شهر حله، مرکز استان بابل و مقابل بنای بدلی دروازه ایشتار جشن گرفتند.

بابل علاوه بر باغ‌های معلق خود به حمورابی و قوانین شهروندی او هم شهرت دارد.

یونسکو همزمان با افزودن نام این شهر به فهرست خود اعلام کرده بابل "به شدت در شرایط شکننده‌ای" قرار دارد و به عملیات بازسازی و مرمت و حفاظت فوری نیاز دارد.

صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در دهه ۸۰ میلادی بخش بزرگی از قسمت باستانی بابل را برای احداث قصری جدید تصرف کرد و دستور داد قصری بدلی دقیقا بر خرابه‌های به جا مانده از بابل ساخته شود.

پس از آن هم، موزه ملی بریتانیا در سال ۲۰۰۵ رسما اعلام کرد که نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا خسارات جدی به بخش باستانی بابل وارد کرده‌اند.

جان کورتیس، مسئول بخش خاورمیانه موزه بریتانیا در آن سالها هشدار داده بود که تانک‌های ائتلاف زیر شنی‌های خود هزاران تکه از اشیاء تاریخی بعضا از ۲۶۰۰ سال پیش برجای مانده را خرد کرده‌اند.

چهار سال بعد، یونسکو اعلام کرد که "استفاده از شهر باستانی بابل به عنوان پایگاه نظامی یک تجاوز بزرگ به این میراث شناخته شده جهانی و سایت باستان شناسی" بوده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین