کد خبر: ۵۹۸۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

پیشرفت اساسی در مذاکرات آمریکا و طالبان

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است مذاکرات با گروه طالبان در دوحه "پیشرفت‌ اساسی" داشته و پس از پایان نشست بین‌الافغانی در نهم جولای/ژوئیه از سر گرفته می‌شود. تاکنون طالبان و آمریکا شش بار در قطر گفتگو کرده‌اند. در ششمین دور که هفت روز به طول انجامید، هردو طرف اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.
پیشرفت اساسی در مذاکرات آمریکا و طالبان
آفتاب‌‌نیوز :

آقای خلیلزاد که در شش روز گذشته مشغول هفتمین دور مذاکرات با طالبان در قطر بوده، در حساب توییترش نوشته: "شش روز گذشته مذاکرات پردستاورد بوده است. ما در هر چهار عرصه پیشرفت اساسی داشتیم؛ مبارزه با تروریسم، خروج نیروها، شرکت در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه."

سهیل شاهین، سخنگوی هیات طالبان در قطر نیز از پیشرفت در مذاکرات با هیات آمریکا خبر داده و در حساب توییتر خود نوشته: "امروز هم مذاکرات دوام داشت. فردا و پس فردا به خاطر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، مذاکرات انجام نمی‌شود. نهم جولای از سرگرفته می‌شود. از پیشرفت مذاکرات راضی هستیم. امیدواریم کارهای باقی مانده به‌زودی تکمیل شود."

یک هیات متشکل از چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران افغان برای سومین دور گفتگوهای 'بین الافغانی' امروز شنبه ۶ جولای/ژوئیه از کابل عازم دوحه پایتخت قطر شد. قرار است در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۷-۸ گفتگوها میان این هیات و نمایندگان طالبان به میزبانی قطر و بنیاد برگهوف آلمان برگزار شود.

منابع طالبان در دوحه گفته‌اند که با حضور سلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح افغانستان در ترکیب هیاتی‌که از کابل برای دیدار با آنها به پایتخت قطر می‌روند، "مخالفت کرده‌اند".

تلاش‌های صلح آمریکا در خلال ۹ ماه گذشته از طریق گفتگوهای مستقیم با طالبان، دیدار با مقام‌های کشورهای همسایه افغانستان و نیز کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای جریان داشته است.

تاکنون طالبان و آمریکا شش بار در قطر گفتگو کرده‌اند. در ششمین دور که هفت روز به طول انجامید، هردو طرف اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

قبل از برگزاری این نشست گروه طالبان گفته بود که در این دیدار بر سر چارچوب خروج نیروهای خارجی از افغانستان و اینکه از خاک افغانستان علیه کشور دیگر استفاده نشود، مذاکره خواهد کرد. اما طرف آمریکا تاکید تا بر سر توافق جامع صلح، موافقت نشود، بر سر هیج‌یک از موارد دیگر توافق نخواهد شد.

طالبان تاکنون حاضر نشده با نمایندگان دولت افغانستان دیدار و مذاکره کند. حتی در نشست اخیر که چند روز قبل در مسکو برگزار شد، این گروه با حضور محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و نیز حضور سفیر افغانستان در مسکو، در آن نشست مخالفت کرد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین