کد خبر: ۵۹۸۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
امانوئل ماکرون و حسن روحانی بیش از یک ساعت درباره برجام گفتگو کردند

روایت فرانسوی از توافق مهم روحانی و ماکرون برای یافتن راه‌های نجات "برجام"؛ شرایط از سرگیری گفتگو بین همه طرف‌های "برجام" بررسی می‎شود| سرنوشت "برجام" بعد از ۲۴ تیر چه خواهد شد؟

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در آستانه پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اتحادیه اروپا با حسن روحانی همتای ایرانی خود بیش از یک ساعت تلفنی گفتگو کرد.
روایت فرانسوی از توافق مهم روحانی و ماکرون برای یافتن راه‌های نجات
آفتاب‌‌نیوز :

بنا به اعلام کاخ الیزه رئیس جمهوری فرانسه مراتب نگرانی عمیق خود را بابت احتمال تضعیف مجدد برجام و پیامدهای آن ابراز کرده است. طبق این گزارش امانوئل ماکرون با حسن روحانی به توافق رسید تا شرایط از سرگیری گفتگو بین همه طرف ها را تا ۹ روز دیگر (۱۵ ژوئیه/۲۴ تیر) بررسی کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در بیانیه کوتاه کاخ الیزه درباره این گفتگوی تلفنی طولانی آمده است که رئیس جمهوری فرانسه طی روزهای آینده رایزنی های خود را با مقامات ایران و طرف های بین المللی ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری های ایران رئیس جمهوری فرانسه در این تماس تلفنی گفته است: «می پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع به کار می گیریم.»

امانوئل ماکرون در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد که باید اوضاع را تحت کنترل گرفت و برنامه و اقدامات جدیدی برای حفظ برجام انجام داد. وی گفت: «پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته جمعی و اقدامی تاسف بار خواهد بود و بنابراین مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود. فرانسه نیز آماده است در این مسیر تلاش هایش را به ویژه در مسیر خواست ایران که آتش بس در این جنگ اقتصادی است، دو چندان کند.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در جریان این تماس تلفنی گفت: «ایران طی ۱۴ ماه گذشته و به رغم همه فشارها و تحریم‌های آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، این توافق را حفظ کند.»

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که تداوم «جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران» می تواند به «تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود». حسن روحانی تاکید کرد که اقدامات اخیر تهران در چهارچوب برجام و برای «حفظ» آن انجام شده است. وی از اتحادیه اروپا خواست تا به مسئولیت‌های خود در برابر معاهدات بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل متحد عمل کند و با دست زدن به اقداماتی، بیش از پیش برای حفظ برجام تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری های ایران حسن روحانی ضمن اشاره به «پیشنهاد» امانوئل ماکرون گفت: «توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد.»

به نظر می رسد تماس تلفنی رئیس جمهوری فرانسه با همتای ایرانی خود در راستای تلاش هایی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته از آن سخن گفته بود. رئیس جمهوری آمریکا در پایان اجلاس سران گروه ۲۰ گفته بود: «سران خیلی کشورها به دیدار من آمدند. رئیس جمهوری فرانسه هم آمد. اگر رئیس جمهوری ماکرون را ببینید – مرد خوبی است- او نزد من آمد و گفت: "می دانی من روابط تجاری زیادی دارم." معنای حرفش این بود که فرانسه روابط تجاری زیادی با ایران دارد. او گفت که دوست دارد که پیش آنها [ایران] برود و با آنها صحبت کند. مشکلی نیست. هر کسی می تواند با آنها دیدار کند. من مشکلی با گفتگو ندارم. فکر می کنم گفتگو عالی است.»

لحن سخنان امانوئل ماکرون در روزهای گذشته نسبت به ایران ملایم تر شده است و اکنون شاید باید منتظر اقدامات احتمالی بعدی پاریس برای کمک به حل بحران کنونی بین ایران و آمریکا بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
3
فرانسه تداعی نوفل لو شاتو. ایر فرانس . پژو .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
1
0
چرا نظرات یکطرفه پخش میکنید فرانسه تداعی دزدی اطلاعات توتال ،پناهگاه منافقین و بنی صدر؛ارائه هواپیما مدرن به صدام،عدم پرداخت سهم ایران از سهام شرکت غنی سازی و بازی پلیس بد وزیر خارجه اش در مذاکرات برجام و......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین