کد خبر: ۵۹۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱

خبرهای امیدبخش درباره نقش سلول‌های مزانشیمی در درمان ام اس

مدیر گروه تحقیقات مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه بررسی اولیه طرح تحقیقاتی بین‌المللی مزمس (Mesems) مبنی بر استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان بیماری ام اس به پایان رسیده است، گفت: نتایج این طرح تحقیقاتی بین‌المللی نشان می‌دهد که خبرهای امیدبخشی در این زمینه در راه است.
خبرهای امیدبخش درباره نقش سلول‌های مزانشیمی در درمان ام اس
آفتاب‌‌نیوز :

ایران در کنار هشت کشور دیگر شامل انگلیس، سوئد، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، اتریش و کانادا از سال ۲۰۱۴ میلادی «طرح مزمس» Mesems یا Mesenchymal stem cell for multiple sclerosis را برای استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری ام اس آغاز کرده است.

دکتر سیدمسعود نبوی روز یکشنبه افزود: جمع‌آوری اطلاعات و کارآزمایی بالینی این طرح به اتمام رسیده و نتایج طرح، شهریور ماه امسال در کنگره بین‌المللی استهکلم سوئد ارائه خواهد شد.

وی حضور محققان ایرانی در این طرح بین‌المللی را افتخاری بزرگ برای کشور اعلام کرد و گفت: کشورهای عضو این طرح تحقیقاتی متعهد شدند که تعدادی بیمار برای کارآزمایی بالینی معرفی کند که این کار توسط ما انجام شده و اطلاعات بالینی آنان در پایگاه طرح تحقیقاتی ثبت شد.

مدعیان علاج ام اس با سلول‌های بنیادی یا نادان هستند یا شارلاتان

نبوی، یکی از مهم‌ترین گزینه‌های درمان موثر بیماری ام اس را سلول بنیادی مزانشیمی اعلام کرد و گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان ام اس در مراحل تحقیقاتی و کارآزمایی بالینی است و اگر کسی ادعا کند که با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان این بیماری را علاج کرد یا نادان است یا شارلاتان.

وی گفت: هر چند کارهای تحقیقاتی علمی خوب و قابل قبولی برای استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان ام اس در مراکز معتبر دنیا انجام شده، اما این فعالیت‌ها به کارها و حجم نمونه‌های بیشتری نیاز دارد تا به عنوان راهکاری برای درمان بیماری در نظر گرفته شود.

فلوشیپ ام اس، به راه‌اندازی گروه تحقیقات مغز و اعصاب از سال ۱۳۸۹ در پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: از همان سال تعدادی طرح پژوهشی در مورد دو بیماری مهم ام اس و ALS انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح پژوهشی در مورد ام اس با حضور ۲۱ بیمار انجام شده که در قالب این طرح سلول‌های بنیادی مزانشیمی به صورت وریدی به بیماران تزریق شد، این طرح جزو اولین طرح‌های بالینی در کل دنیا در خصوص کنترل بیماری ام اس بود که به صورت کارآزمایی بالینی با دو گروه انجام شده است.

وی گفت: نتایج اولیه این طرح شامل بی‌خطر بودن سلول بنیادی و موثر بودن آن در تعدیل بیماری در کنگره اروپایی نورولوژی ۲۰۱۳ ارائه شد، سلول‌های بنیادی مزانشیمی دو خاصیت تعدیل و تنظیم سیستم ایمنی بدن و ترمیم سیستم ایمنی بدن را برعهده دارند که محققان ما بیشتر بر خصوصیت اول تمرکز داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین