کد خبر: ۵۹۸۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۹

درخواست سهولت در ثبت سازمان‌های مردم نهاد و رفع موانع فعالیت آنها

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه هنوز مشکلاتی در برخی ادارات در خصوص ثبت و تایید فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد وجود دارد، خواستار سهولت در ثبت سازمان‌های مردم نهاد و رفع موانع در برخی از ادارات برای فعالیت این نهاد مدنی شد.
آفتاب‌‌نیوز :

معصومه ابتکار در افتتاحیه تخصصی منطقه‌ای تشکل‌های غیردولتی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان در شیراز بیان کرد: دولت داوزدهم بر اهمیت سرمایه اجتماعی ایران و توجه به نهادهای مدنی بارها تاکید و سیاست گذاری مشخصی را برای این مسئله تعیین کرده است.

وی افزود: توجه به سازمان‌های مردم نهاد به عنوان نهادهای مدنی مستقل و سرمایه اجتماعی جامعه برای ما در هر زمانی اهمیت بسیار زیادی داشته و دارد و البته این موضوع در دوران و دولت‌های مختلف فراز و نشیب‌هایی داشته و نگاه شان نسبت به این موضوع متفاوت بوده است.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: نگاه‌های متفاوت به سازمان‌های مردم نهاد موجب بروز تهدیدها و آسیب‌هایی شده و هم در یک موقعیت‌هایی باعث شد تا این سازمان‌ها پوست اندازی داشته باشند و خود را با شرایط تطبیق دهند.

ابتکار خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید از ابتدا حمایت از فعالیت نهادهای مدنی، شکل گیری پشتوانه حقوقی نهادهای مدنی، اصلاح آیین نامه این سازمان‌ها و قانون مربوط به مشارکت تشکل‌های اجتماعی را به عنوان رویکردهای خود دنبال کرده است.

وی با تاکید بر اینکه زمینه سازی برای حضور موثر سازمان‌های مردم نهاد در مراحل مختلف سیاست گذاری بسیار نکته مهمی است، افزود: در کارگروه‌های شورای برنامه ریزی استان‌ها توجه به حضور این سازمان‌ها در فرایند تصمیم سازی‌ها کماکان مورد تایید است تا نظر و دیدگاه مردم در شکل گیری برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های دولت را بشنویم و برای آن حق اظهار نظر قائل شویم.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرد: از جمله تشکل‌هایی که برای دولت و به ویژه معاونت متبوع حائز اهمیت است، تشکل‌های محیط زیست در حوزه‌های مرتبط با سیاست گذاری‌های استانی و تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده‌ها مورد مشورت ساختارهای برنامه ریزی است .

ابتکار همچنین ابراز امیدواری کرد که این روند مشورتی ادامه یابد تا بتوان از نوآوری‌ها و خلاقیت سازمان‌ها مردم نهاد در برنامه‌های ملی استفاده کرد و گفت: یکی از اهداف جنگ روانی علیه مردم ایران ایجاد تشتت، ناامیدی و گسست اجتماعی است تا جامعه را نسبت به آینده و همدیگر ناامید و بی اعتماد کنند.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در بخشی از سخنانش با بیان اینکه قبل از سال ۷۶ فعال مدنی بودم و در تشکل‌های مدنی به ویژه در حوزه زنان فعالیت می‌کردم، افزود: اگر بخواهیم مشکلات و معضلات خود را در ابعاد مختلف کشور حل کنیم، نیازمند بدنه قوی مردمی با پشتوانه قانونی برای ایجاد تحولات لازم در جامعه هستیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد براساس انگیزه‌های نیروی داوطلب حرکت می‌کنند که طبعا مدیریت آنها با مدیریت دولتی متفاوت است و نباید از آنها انتظار مدیریت شبیه دولت داشته باشیم. بلکه رمز موفقیت آنها از عدم تبعیت از نظام‌های بروکراتیک است و این فرصتی است برای آینده ایران و در این زمینه هرچقدر حمایت کنیم و برای توان افزایی آنها تلاش کنیم نتیجه آن را خواهیم دید.

وی ادامه داد: ماجرای سیل گویای این مدعا بود که نیروهای داوطلب علی ‎ رغم مشکلات اقتصادی وارد عرصه شدند و اقدام آنها معجزه آفرین بود و این تحول نشان دهنده سرمایه عظیمی اجتماعی است.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است که این انگیزه‌های معنوی اثربخشی و الهام بخشی برای جامعه می‌تواند یک بسیج اجتماعی را به دنبال خود داشته باشد و در نگرش‌ها تحول ایجاد کند.

ابتکار با بیان اینکه دولت نسبت به جایگاه و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و توان افزایی آنها اهتمام ویژه دارد، گفت: در دوره دوازدهم نیز تصمیم گرفتیم به طور جدی برای توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد در زمینه‌های مشخص تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه تنوع رویکردهای سازمانهای مردم نهاد نشان از سطح تاثیرگذاری آنها دارد، گفت: یکی از زمینه‌های مهم فعالیت سازمانهای غیردولتی بحث دیده بانی و رصد است که نمیتوان آن را در جامعه‌ای که به سمت ارتقای ارزش‌های اخلاقی، معنوی، مبارزه با فساد، رانت خواری و هرگونه سوء استفاده‌ای که به بی‌عدالتی منتهی می‌شود، نادیده گرفت، البته رصد باید مشفقانه و علمی و برای کمک به حل مشکلات باشد و با فضای تهمت زنی و اختلاف کنی و نفرت پراکنی متفاوت است که سازمان‌های مردم نهاد توانمند و آگاه و آزاد و مستقل از دولت می‌توانند آن را در جامعه تبیین کنند.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری به کار جمعی و شبکه‌ای در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک هم اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد سازمان‌های مردم نهاد در کشور قابل توجه است و اگر در سطح یک شهرستان، استان و کشور در یک موضوعات خاص تشکل‌ها با هم هم‌افزایی داشته باشند، می‌توانند یک جریان تاثیرگذار مثبت ایجاد کنند.

وی با تاکید بر ارتقای سطح مدیریت و مدیریت نیروهای داوطلب، گفت: مدیریت سازمان‌های مردم نهاد متفاوت از ماهیت مدیریت دولتی است و به هوش هیجانی و مدیریت الهام بخش نیاز دارد.

ابتکار به نظارت بر کار سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها هم تاکید و خاطرنشان کرد: دولت ساز و کارهای نظارتی خود را دارد اما هر تشکلی هم عملکرد خود را نظارت کند تا از مسیر اصلی منحرف نشود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین