کد خبر: ۵۹۸۶۲۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد؛

هشدار برجامی ایران به اروپا: اگر به گفتاردرمانی ادامه دهید، گام سوم را محکم‌تر برمی‌داریم| درب دیپلماسی باز است| همه گزینه‌ها در گام‌های بعدی مطرح است| انتقاد از سریال "گاندو"

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که در حال بررسی گام سوم کاهش تعهدات برجامی هستیم، گفت: اگر کشورهای باقیمانده در برجام بویژه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند و به گفتار درمانی ادامه دهند گام سوم را محکم‌تر برمی‌داریم
هشدار برجامی ایران به اروپا: اگر به گفتاردرمانی ادامه دهید، گام سوم را محکم‌تر برمی‌داریم| درب دیپلماسی باز است| همه گزینه‌ها در گام‌های بعدی مطرح است| انتقاد از سریال
آفتاب‌‌نیوز :

«سید عباس موسوی» صبح امروز دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به تحولات دیپلماتیک اخیر گفت: روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دارد. اجلاس عدم تعهد را در پیش رو داریم که ایران در آن شرکت می‌کند. رفت و آمدهای دوجانبه را هم احتمالاً خواهیم داشت. احتمالاً سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه را مجدداً به ایران در روزهای آتی به تهران خواهیم داشت.

وی درباره رویکرد روسیه و چین نسبت به حفظ برجام اظهار داشت: ایران به هیچ کشوری امید نبسته است؛ چه دوستان ما مانند روسیه و چین و چه کشورهای اروپایی. آنچه مهم است عمل به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته‌اند. روسیه و چین عضو برجام هستند و نامه رئیس‌جمهور به سران کشورهای برجام، شامل این دو کشور هم می‌شود.

ایران بر اساس منافع ملی خود تصمصم گیری می‌کند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه نه ایران به کشوری دل بسته و نه اجازه می‌دهد کارت بازی دیگران شود، تصریح کرد: ایران براساس منافع ملی و امنیت ملی خود تصمیمات مستقلانه‌ای را می‌گیرد.

موسوی درباره آخرین وضعیت پیگیری‌های ایران از دو نفتکش توقیف شده ایران توسط عربستان و انگلیس خاطرنشان کرد: نفتکشی که در عربستان است، مشکل فنی پیدا کرده و درخواست کمک کرده بود که به یکی از بنادر عربستان برده شده بود. این کار نیازمند پیگیری‌های حقوقی و فنی است و وزارت امور خارجه هم پیگیر آن است. در خصوص نفتکشی که حامل نفت خام ایران بوده است، اقدامات سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک ما ادامه دارد.

وی ادامه داد: دو بار سفیر انگلیس را خواسته‌ایم. با برخی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی دیگر در این موضوع مشورت کرده‌ایم و هر گونه اسناد و مدارک لازم را به دوستانی که پیگیری می‌کنند، ارائه داده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مقصد سفر این نفتکش را نمی دانم، ولی مقصد آن سوریه نبوده است، ابراز داشت: این نفتکش سوپر تانکر است و هیچکدام از بنادر سوریه چنین گنجایشی برای پهلوگیری ندارد. این سوپرتانکر به گونه‌ای است که حتی قابل عبور از کانال سوئز نبوده است. ما از دولت انگلیس می‌خواهیم این نفتکش را آزاد کند و این راهزنی دریایی که موجب افزایش تنش می‌شود، را نمی‌پذیریم و هشدارهای لازم را داده‌ایم.

بحث مذاکره جدیدی مطرح نیست

موسوی درباره توافق روحانی و مکرون برای زمینه شکل‌گیری مذاکرات بیان کرد: بحث مذاکره جدیدی مطرح نیست. برجام در قالب گروه ۱+۵ و بعد ۱+۴ ادامه داشته است. بحث درباره نحوه اجرای توافق هسته‌ای است و قرار نیست درباره موضوع جدیدی صحبت کنیم. همانطور که عراقچی گفت برجام پرونده بسته‌ای است که نه کلمه‌ای به آن اضافه و نه کلمه‌ای از آن کاسته می‌شود.

هشدار برجامی ایران به اروپا: اگر به گفتار درمانی ادامه دهید، گام سوم را محکم‌تر برمی‌داریم| درب دیپلماسی باز است| همه گزینه‌ها در گام‌های بعدی مطرح است| انتقاد از سریال

وی افزود: از تلاش دولت‌ها برای حفظ برجام و اجرای تعهدات ایران قدردانی می‌کنیم ولی آنها این کار را باید زودتر نسبت به کشورهایی که تخلفات دارند، انجام می‌دادند. آمریکا با خروج از برجام نقض آشکار انجام داد و آنها سپس از ایران خواستند که در برجام باقی بماند و ۱۱ حوزه را متعهد شدند که انجام دهند. اگر کاری انجام دهند در حوزه تعهداتشان است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه اگر آمریکا خواهان بازگشت به برجام است، باید فوراً از تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی بردارند، یادآور شد: آنها باید به تعهدشان انجام دهند و اگر انجام دادند می‌توانند در کمیسیون مشترک برجام شرکت کنند.

موسوی درباره اواکنش کشورهای اروپایی از گام دوم ایران بیان کرد: ایران حق دارد نسبت به بی‌عملی اروپا واکنش نشان دهد و این واکنش هم منطقی، حقوقی و براساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام بوده است. ما آنها را با توجه به بی عملی‌شان را در جایگاهی نمی‌دانیم که واکنش نشان دهند. اگر نگران هستند باید زودتر و پیش‌تر نگران بوده و جلوی تخلف آمریکا را می‌گرفتند تا از توافق خارج نشوند یا به تعهداتی که قول داده بودند، عمل می‌کردند.

درب دیپلماسی باز است اما از حقوق ملت کوتاه نمی آییم

وی درباره ادعاهای رئیس پدافند غیرعامل درباره سفر ۶۰ هیأت دیپلماتیک به تهران در هفته‌های گذشته گفت: ما پنجره و درب دیپلماسی را بازگشته‌ایم و سفرهای متعددی که به کشور شده را تائید می‌کنیم ولی من این اظهارات را ندیده‌ایم. تعداد هیات‌هایی هم که آمده‌اند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. این سفرها را با حسن نیت و برای کاهش تنش می‌دانیم و علت این تنش‌ها را به آنها توضیح می‌دهیم. درب دیپلماسی باز است اما وزارت امور خارجه از حقوق ملت و کشور کوتاه نمی‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد بر اینکه قرار نیست مذاکره جدیدی درخصوص برجام انجام شود، گفت: اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد درخصوص اجرای برجام و تعهدات طرف مقابل نیست. قرار نیست ما تعهد جدیدی را قبول کنیم. درباره حضور آمریکا در برجام هم بستگی به آنها دارد. فرش قرمز برای آمریکایی‌ها پهن نمی‌کنیم ولی بازگشت آمریکا به تعهداتش یک گام مثبت تلقی می‌شود.

تصمیم گام به گام در برجام تصمیمم نظام است

موسوی درباره بی‌عملی اروپا در برجام و واکنش آنها نسبت به کاهش تعهدات ایران اظهار داشت: ما اقدام تقابلی خود را در کاهش تعهداتمان در برجام شروع کرده‌ایم و گفته‌ایم که میان حقوق و تکالیف ما در برجام با خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپایی‌ها تناسبی وجود ندارد. تصمیم گام به گام در برجام تصمیم نظام است و متناسب با امنیت ملی و منافع کشور انجام می‌شود و وزارت امور خارجه هم تابع تصمیمات نظام است.

وی درباره حضور یک هیأت از طالبان در ایران و نقش ایران در مذاکرات صلح افغانستان تصریح کرد: ایران به عنوان یک بازیگر فعال در منطقه به دنبال صلح و ثبات است. از سوی دیگر یکی از مهمترین کانون‌های بی‌ثباتی افغانستان است که تهدیدات زیادی در آنجا وجود دارد. داعش را به آن کشور کوچ داده‌اند که یک تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی است. ایران هم با دولت افغانستان و هم کشورهایی که می‌توانند در استقرار صلح و ثبات در این کشور کمک کنند، ارتباط دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: لازم است به سابقه کشورهایی که با گروه‌های فعال در افغانستان مذاکره می‌کنند، نگاه شود که تا چه اندازه در راستای صلح و امنیت عمل کرده‌اند. الزاماً هرکس فعال است نیت صلح و ثبات ندارد. ایران کشوری است که همواره در جهت صلح و ثبات کمک کرده است.

اگر اروپایی‌ها به گفتار درمانی ادامه دهند گام سوم را محکم‌تر بر می‌داریم

موسوی درباره گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اش خاطرنشان کرد: گام سوم را در ۶۰ روز برمی‌داریم. هنوز هم در حال بررسی هستیم اما اگر کشورهای باقی مانده به ویژه اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند و به گفتار درمانی و حرف ادامه دهند، گام سوم را محکم‌تر عمل می‌کنیم.

وی درباره ادعای آمریکا مبنی بر نقش منفی ایران در کشتیرانی در خلیج فارس ابراز داشت: مسئول کشتیرانی و امنیت در تنگه هرمز ایران است. اینجا منطقه ماست و براساس وظایف داتی و حقوقی‌مان امنیت منطقه را تضمین و تأمین می‌کنیم و کشورهایی که هزاران کیلومتر آن‌سوتر هستند، اگر ادعا می‌کنند نباید به دیده واقعی نگاه کرد.

گام‌های بعدی ایران هم در چهارچوب برجام خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گمانه‌زنی سفر مکرون و مشاور وی به تهران هم گفت: ما نه امید و نه اعتمادی به کشوری نداریم اما باب دیپلماسی باز است. ما فعلاً شنونده هستیم. براساس نامه رئیس‌جمهور به سران کشورهای باقی مانده در برجام و بیانیه شورای عالی امینت ملی گام‌هایمان را برمی‌داریم. اگر کشورهای اروپایی نگران حفظ برجام هستند، باید گام عملی بردارند وگرنه با سفر برای سفر و سفر برای عکس یادگاری گرفتن تنها به آنها خوش آمد می‌گوئیم.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گام سوم ایران خارج از بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام است؟ یادآور شد: گام بعدی ایران هم در چارچوب حقوقی است که بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام داده است مگر آنکه برخی از کشورها در این حین، اقدامات عجیب و غریب انجام دهند که در آن صورت، گام سوم برداشته نخواهد شد و گام اساسی را برمی‌دارد. گفته‌ایم هر وقت احساس کنیم اقدامات و تقلاهایی که انجام می‌شود، نیازها و مطالبات ما را تأمین می‌کند، اقدامات ما قابل بازگشت است.

وی درباره سفرهای دیپلماتیک به تهران هم گفت: سفرها در دستور کار است ولی هنوز نهایی نشده است. نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام هم در اواخر ماه جولای خواهد بود.

درصورت تشکیل شورای حکام ایران نقض عهدهای آمریکا را مطرح می‌کند

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اقدام عجیبی است و خواست آمریکا به عنوان ناقض توافق و قطعنامه شورای امنیت و درخواست تشکیل جلسه، جالب نیست. اگر چنین درخواستی صورت گیرد، ایران مدعی خواهد شد و تمام بدعهدی‌ها و نقض عهدها را مطرح خواهد کرد.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا برجام با مرگ روبه‌رو شده است؟، اظهار داشت: هنوز خیر. برجام دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی و… است که در طول مذاکرات نفس‌گیر دو ساله به دست آمد و آثار آن در کشور، منطقه و جهان غیرقابل انکار است. اینکه آمریکا از برجام خارج شد چون این توافق ضعف داشت، نتیجه‌گیری آن درست نیست.

وی ادامه داد: ایران برجام را یک دستاورد مهم و بزرگ هم برای ملت ایران و هم صلح و ثبات در منطقه و جهان می‌داند و معتقد است این توافق با همین وضعیت می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد. اگر برجام به شکست برسد، مایه تأسف همگان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پخش سریال گاندو هم تصریح کرد: ما مانده‌ایم چه بگوییم. آنچه درباره وزیر امور خارجه و سایر همکاران پخش می‌شود، چندان با واقعیت همخوانی ندارد و اسناد مکاتبات و همکاری‌ها موحود است و اگر می‌خواستند اسناد را ارائه می‌دادیم تا سریال واقعی‌تر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه من هم این سریال را دیده‌ام، افزود: از نظر جلوه‌های ویژه فیلم خوبی است ولی اگر تقوا هم در آن وجود داشت.

موسوی افزود: اینکه آقای ظریف گفته‌اند من کلاً وقت نگاه کردن تلویزیون را ندارم. من مطلع هستم که ایشان از وقتی صبح‌ها بیدار می‌شوند کلاً وقت روشن کردن تلویزیون را ندارند؛ به طور کلی نه به شبکه‌هایی که در خانه خودشان پخش می‌شود و نه شبکه‌های خانه‌های همسایه را نگاه نمی‌کنند.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره خروج ایران از برجام و ان‌پی‌تی پس از گام سوم خاطرنشان کرد: همه گزینه‌ها از جمله همین موضوع می‌تواند در گام های بعدی مطرح باشد ولی هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کنیم. باید دید شرایط به کدام طرف می‌رود، ایران هیچ گزینه‌ای را نادیده نگرفته است.

وی درباره انجام بازی‌های ارامنه جهان در قره‌باغ و حضور تیمی از ایران نیز گفت: من در این باره اطلاعی ندارم ولی هر اقدامی که موجب نزدیکی ملت‌ها شود مورد حمایت ما است. ایران با تمامی کشورهای منطقه روابط دوستانه و حسنه دارد. مواضع رسمی ایران درباره قره‌باغ بارها گفته و تکرار شده است.

موسوی درباره تهدید ایران از سوی ترامپ و نتانیاهو در روز گذشته و ادعاهای آنها درباره نقض برجام از سوی ایران تاکید کرد: از کی ترامپ و نتانیاهو نگران نقض برجام شده‌اند؟

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره لغو روادید برای شهروندان چینی از سوی ایران هم یادآور شد: روابط تهران - پکن روابط چند وجهی و چند جانبه، مهم و راهبردی است از جمله روابط فرهنگی و روابط میان ملت‌ها که موجب فهم بیشتر دو ملت از یکدیگر می‌شود. چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان هستند و چینی‌ها زیاد به مسافرت می‌روند و ایران می‌تواند یکی از مقاصد آنها باشد.

موسوی یادآور شد: از طرفی، ما روابط اقتصادی خوبی با چین داریم که لغو روادید، می‌تواند به ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور کمک کند.

وی درباره دستور اخیر نخست‌وزیر عراق برای ادغام حشدالشعبی در ارتش این کشور که از سوی برخی رسانه‌های غربی به ضربه‌ای به ایران تعبیر شد، خاطرنشان کرد: ادغام به آن معنا نیست، در واقع سازماندهی مجدد است. این اقدام یک تصمیم داخلی دولت عراق است و جمهوری اسلامی ایران هم به دولت این کشور، هم به نیروهای مردمی و هم به نیروهای مسلح عراق که در این مدت خالصانه و شجاعانه در مقابل تروریسم ایستادگی کردند و تا حدود زیادی آنها را شکست دادند و از خاک خودشان بیرون کردند، احترام زیادی قائل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به تصمیم‌هایی که توسط دولت عراق در داخل این کشور گرفته می‌شود احترام می‌گذاریم و این مساله را یک مساله داخلی می‌دانیم.

موسوی با بیان اینکه احترام ویژه‌ای برای نیروهای مردمی در کنار نیروهای مسلحی که در عراق هستند قائل هستیم، گفت: معتقدیم که هیچگاه نباید نقش آنها در مبارزه با تروریسم کمرنگ شمرده یا نادیده گرفته‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
5
5
گامهاتونو محکم بردارین ببینیم کلا چه میکنین
Nima
|
Canada
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
2
7
گام های نو شما در برابری دلار و ریال مشخص است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
2
3
کسی ندیدم این سریال یا سریالهای دیگه تلویزیونی را نگاه کنه کلا تلویزیوناکثر برنامه هایش کپی کاری است خوب بهتره آدم اصلش نگاه کنه یکی از این بر نامه ها عصر جدید است اصلش قابل مقایسه با این بر نامه نیست عصر جدید یک کاریکاتوری از اصلی اش است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
3
0
یکی از بهترین سخنگوهای وزارت خارجه هست. خیلی با ادبیات و منشش حال میکنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
3
0
تنها راه مقابله با تحریم ها مبارزه عملی با منافع آنها است...
امیری
|
Germany
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
3
برجام ظریفترین کلاهی بود که سرمان گذاشتند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین