کد خبر: ۵۹۹۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

صادرات چندمیلیون دلاری داروهای ایرانی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز سفرش به روسیه با تاکید بر اینکه ایران، با تکیه بر توانایی‌های خود، در حال تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های سازنده و پویا در سطح جهانی است گفت: کشور روسیه فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران نیز تلاش کرده است با تکیه‌بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها شهر یکاترینبورگ؛یکی از مهمترین شهرهای جمهوری فدراسیون روسیه که در غرب این کشور واقع است، میزبانی گروهی بزرگ از مسوولان، شرکت های دانش بنیان و فناوران عرصه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفته است. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در راس این هیئت بلندپایه حضور دارد.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی امروز در «اینوپروم» به‌عنوان مهم‌ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه حضور یافت و علاوه بر بازدید از دستاوردهای ارائه شده در آن، به سخنرانی نیز پرداخت.

ستاری در ابتدای این سخنرانی، روسیه را به‌عنوان یک‌قطب قدرتمند سیاسی و اقتصادی در همسایگی ایران نامید که طی دهه گذشته به‌عنوان یک کشور دوست، فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران نیز تلاش کرده است با تکیه‌بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.

اراده دو کشور برای همکاری بیشتر

وی در ادامه به تغییرات و پیشرفت های چشمگیر در عرصه های مختلف جهان اشاره کرد و افزود: پیشرفتهای تکنولوژیک سایر کشورها، ظهور امراض جدید، مشکلات زیست‌محیطی منطقه‌ای و بین‌المللی، ضرورت نوآوری در علوم فضایی، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، نیاز به کاربردی سازی علوم شناختی و ضرورت افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری اقتصادی، اراده دو كشور براي همكاري بيشتر در حوزه فناوري‌هاي جديد را تقويت كرده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران ادامه داد: از این‌رو، همكاري در حوزه فناوري و نوآوري بين ايران و روسيه از طريق ساختاري ويژه، طي سالهاي اخير دنبال شده که بیانگر اهمیت تعاملات فناورانه و اصرار به تحکیم و تقویت سطح روابط دوجانبه در این بخش بوده است. به این امید که دانش و فناوری‌های نوین نظیر نانو فناوری، بیوتکنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی‌های نوین در سایه همکاری‌های دانشگاهی بتواند سرعت توسعه و پیشرفت را برای رقم زدن آینده‌ای بهتر در این منطقه جغرافیایی مهیا کند.

فرصتی خوب برای روس ها با حضور 70 شرکت دانش بنیان ایرانی

ستاری حضور 70 شرکت دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه اینوپروم را فرصت بسیار خوبی برای دیدار بین این شرکت ها و صنایع روسیه دانست که باهدف یافتن راه‌حل‌هایی برای همکاری‌های تجاری و فناوری صورت می گیرد و ادامه داد: این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، محل مناسبی برای شناسایی فناوری‌های جدیدی است که در روسیه ایجاد شده‌اند و شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این فرصت نیز برای توسعه تجارت و شناسایی شریک تجاری استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته در اینوپروم پاویون داشته و شرکت‌های ایرانی از این فرصت برای نمایش دستاوردهای فناوری جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به فعالیت بیش از 4400 شرکت دانش‌بنیان در ایران، ابراز کرد: این شرکت ها تکنولوژیهایی را به شما عرضه می‌کنند که علاوه بر وجود بازار داخلی برای آن‌ها، در صورت سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید انبوه، فرصت تصاحب بازارهای بین‌المللی برای آن‌ها وجود دارد.

فعالیت برترین استارتاپ های منطقه در ایران

ستاری ادامه داد: امروز در ایران بزرگ‌ترین شبکه اینترنتی تجارت الکترونیک در سطح خاورمیانه فعالیت دارد که بیش از 90درصد سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین را در اختیار دارد. بیش از 1000 تأمین‌کننده کالا و 11000 فروشنده، فروشی بیش از میلیون‌ها دلار در روز را رقم‌زده‌اند. این وبسایت جزو 200 وب‌سایت پربازدید دنیاست. تصور کنید چه فرصت ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان روس برای ورود به این بازارِ بزرگِ عرضه محصولات از طریق پایگاه اینترنتی وجود دارد.

وی همچنین به حضور و فعالیت چشمگیر وبسایت ها و استارتاپ های ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: فناوری، برای توسعه روابط فرهنگی امروز ارمغان ویژه‌ای برای ما دارد. بنابراین شرکت‌های روسی می‌توانند برای تبلیغات و معرفی شرکت‌ها و محصولات تجاری و فرهنگی خود از این بسترهای اینترنتی که برخی از آن‌ها جزء 100 وب‌سایت پربازدید دنیاست، به‌خوبی استفاده کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه این سخنرانی، همچنین توضیح داد که امروز در ایران نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی در حوزه‌های CYBER SECURITY، ERP، INTEGRATED PLANNING و IOT به‌خوبی توسعه یافته‌اند.

حوزه فین تک نیز، نکته دیگری بود که ستاری در جمع حاضران در نمایشگاه اینوپروم به آن اشاره و ابراز کرد: در حوزه فین تک اپلیکیشن‌های بسیار سودمندی در بازار ایران عرضه‌شده که بهره‌گیری از آن‌ها باعث کاهش حجم مراجعات به شبکه بانکی، بورس و بیمه، تسهیل تعاملات مالی در این شبکه‌ها و تغییر الگوی پرداخت سنتی به آنلاین شده است و این اپلیکیشن‌ها روزانه ده‌ها میلیون دلار پول را جابجا و تراکنش‌های مالی را تسریع می کنند. امیدوارم این تعاملات به ایجاد بسترهای مشترک پرداخت آنلاین و ارائه خدمات نوین تجارت بین شرکت‌های فناوری اطلاعات ایران و روسیه منجر شود.

پیشرفت های ایرانیان در عرصه دارو

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران همچنین به پیشرفت های چشم گیر شرکت های دانش بنیان ایران در عرصه دارو اشاره کرد و گفت: امروز مردم روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی ضد سرطان و ضد بیماری‌های التهابی درمان می‌شوند. دستاوردهای یک شرکت ایرانی که 4 بیماری لاعلاج را از طریق سلول‌های بنیادی درمان می کند، در غرب آسیا بی‌نظیر است و شرکت مشابهی در این زمینه در سطح منطقه وجود ندارد. فناوری تولید تجهیزات پیشرفته‌ای نظیر ربات‌های جراح، شتاب‌دهنده‌های خطی، دستگاه‌های دوزیمتری، سیستم‌های رادیوفرکوئنسی و سیکلوترون‌های تشخیصی توسط شرکتهای دانش بنیان در ایران توسعه یافته‌اند و در خدمت بخش سلامت کشور هستند.

وی همچنین به فعالیت های برخی از شرکت هایی در ایران پرداخت که در حوزه داروهای گیاهی، محصولی برای درمان قطعی برای سردردهای مزمن میگرنی را عرضه کرده یا شرکت دیگری از کشورمان توانسته است با ارائه پمادهای گیاهی خود از قطع پای بیماران دیابتی، عفونت زخم بستر و سوختگی جلوگیری به عمل می‌آورد.

صادرات چندمیلیون دلاری داروهای ایرانی

ستاری در ادامه، اظهار کرد: بیش از 260 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تحقیقات و تولید داروهای نوین و حدود 200 شرکت دانش‌بنیان در بخش تجهیزات پزشکی در ایران فعالیت‌های نوآورانه و تحقیقاتی دارند که برخی از آن‌ها به‌عنوان قلب تولید فناوری داروهای کم‌حجم باارزش بالا، درآمد چند میلیون دلاری ناشی از صادرات فناوری به سایر کشورها دارند.

وی با تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر توانایی‌های خود، در حال تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های سازنده و پویا در سطح جهانی است، ابراز کرد: حضور من در اینجا به‌عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همراه با 70 شرکت فناور در زمینه‌های مختلف مانند بهداشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ خدمات مهندسی؛ الکترونیک؛ مواد شیمیایی، ... اهمیت این سفر و انگیزه ما را نشان می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنرانی خود، ابراز امیدواری کرد که این حضور، تبدیل به نقطه عطفی در همکاری‌های اقتصادی دوجانبه شود و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از برنامه‌های مشترک بین شرکت‌های دو کشور برای توسعه تکنولوژی و بازار پشتیبانی می‌کند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، در راس یک هیئت بلندپایه علمی و فناوری و با همراهی 70 شرکت دانش بنیان ایرانی، سفری چهارروزه به روسیه کرده است. این سفر با حمایت مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه صورت می گیرد و نمایندگان شرکت های دانش بنیان دو کشور در شهرهای مسکو و یکاترینبورگ با شرکت های متناظر خود دیدار می کنند. نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این سفر، ستاری را همراهی می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین