کد خبر: ۵۹۹۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
تحریم می‌تواند به مردم فشار بیاورد، اما نمی‌تواند مردم را از حاکمیت جدا کند

ظریف: منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم| انتخابات آینده ارزش راهبردی دارد؛ مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود| محاسبه آمریکایی‌ها این بود که ایران سقوط خواهد کرد| سر جنگ نداریم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات گفت: امسال هم مردم با حضورشان ثابت می‌کنند که سیاست آمریکا سیاست شکست‌خورده است. مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود. مهم این است که در انتخابات ایران پیروز شود و آمریکا شکست بخورد؛ لذا انتخابات امسال و سال آینده ارزش راهبردی برای کشور دارد./ اگر عاقلانه رفتار کنیم باز هم خواهیم دید و بر اساس سه اصل رهبری، عزت، حکمت و مصلحت رفتار کنیم
ظریف: منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم| انتخابات آینده ارزش راهبردی دارد؛ مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود| محاسبه آمریکایی‌ها این بود که ایران سقوط خواهد کرد| سر جنگ نداریم
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف در همایش فرمانداران سراسر کشور طی سخنانی، اظهار کرد: امسال سال بسیار مهمی را گذرانده‌ایم و در پیش‌رو هم داریم و نیاز است که با عنایت به اهمیت این سال برای جمهوری اسلامی ایران از منظر امنیت ملی کارها پیگیری شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته که بنده خدمت استانداران محترم رسیدم گفتم که علت خروج آمریکا به شکلی که از برجام خارج شد، یک محاسبه بود و باید بطلان این محاسبه را برای آمریکا ثابت کنیم و امروز خوشحالیم که ثابت شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور بیان کرد: محاسبه آمریکایی‌ها این بود که ایران با فشارهای شدید اقتصادی آمریکا سقوط خواهد کرد. این حرف را نه تنها خودشان باور داشتند و معتقد بودند که اگر مقداری وقت کشی شود جمهوری اسلامی ایران سقوط می‌کند، اما خدا را شکر با تکیه بر مردمی که از ابتدای انقلاب تاکنون پای کار بودند همه محاسبات غربی‌ها و آمریکایی‌ها و بدخواهان این کشور را باطل کردند و این پیش بینی آمریکایی‌ها باطل شد.

ظریف اظهار کرد: حتی بولتون در سخنرانی که چند ماه قبل از مسئولیت برای گروه منافقین انجام داده بود گفته بود که ما چهلمین سال پیروزی انقلاب را نخواهیم دید و این فکر باطل در جلسه‌ای که ۴۰ هزار دلار پول گرفته بود مطرح شد. به قولی ما یه چیزی گفتیم شما خوشتان بیاید. یک چیزی می‌گویند آنها خوششان بیاید، نه اینطور نبود. تفکر و پیش بینی و آرزویش را بولتون مطرح کرده بود و حتی برای آن سرمایه گذاری کردند به همین دلیل به یک باره از برجام خارج شدند.

وی ادامه داد: سخنرانی که بولتون انجام داده بود در زیر آن یک امضای درشتی بود که قاب کرده بود و گذاشت در اتاقش چرا که این را امضای سند پایان جمهوری اسلامی ایران می‌دانست، اما در آن شکست خورد. حتی آنها یک نظرسنجی نکردند که این گروه‌ها چه جایگاهی دارند و مدام مطالب بی معنا تولید می‌کنند؛ لذا بر اساس حرف ضد انقلاب این تفکر خودشان را دنبال کردند و برای آن تبلیغ، سیاست گذاری و طراحی انجام دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: همه این پیش بینی‌ها به شکست انجامید؛ بنده به یاد دارم وقتی صدام به ایران حمله کرد پیش بینی آقایان این بود که ظرف یک یا دو هفته سقوط می‌کنیم به همین دلیل شورای امنیت هیچ گونه قطعنامه‌ای را صادر نکرد. اگر تاریخ اولین قطعنامه‌ای که در مورد جنگ صادر شد را ببینید برای یک هفته پیش از شروع جنگ است. حتی نگفتند عراق از سرزمین‌های ایران خارج شود. یک موضوع کلیشه‌ای در شورای امنیت همواره وجود دارد که یا عقب نشینی کنیم یا آتش بس. آنها حتی این کلیشه را هم رعایت نکردند. ظاهرسازی هم نکردند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب مردم این سیاست غلط را به شکست کشاندند. همین رزمنده‌ها، بسیجی‌ها و مردم عادی این سیاست را به شکست کشاندند. بارها پیش بینی کردند که با سیاست‌ها و فشارهای‌شان می‌توانند ما را به زانو در بیاورند و هر بار مردم ثابت کردند که این سیاست محقق نمی‌شود.

ظریف تاکید کرد: امسال هم مردم با حضورشان در انتخابات یک بار دیگر ثابت می‌کنند که این سیاست، سیاست شکست خورده است. مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود مهم این است که در انتخابات ایران پیروز شود و آمریکا شکست بخورد. انتخابات امسال و سال آینده ارزش راهبردی برای کشور دارد.

وی ادامه داد: در انتخابات ۹۲ آمریکایی‌ها خیال کرده بودند مردم با صندوق رأی قهر کردند و می‌گفتند مردم بعد از ۸۸ به پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند، اما ۷۳ درصد مردم آمدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور اظهار کرد: بنده با تمام صداقت گفتم آنچه باعث شد در برابر ۶ قدرت جهانی بایستیم و مقابله کنیم و توافقی انجام دهیم که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید بدترین توافق است،‌ حضور مردم است.

وی ادامه داد: بنابراین با حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات فارغ از این که چه کسی پیروز شود آمریکایی‌ها فهمیدند که تحریم‌ها با نتیجه‌ای که آنها می‌خواهند به نتیجه نمی‌رسد. تحریم می‌تواند به مردم فشار بیاورد، اما نمی‌تواند مردم را از حاکمیت جدا کند. بر اساس ادبیات تحریم اگر بخواهند با فشار آوردن به مردم نتیجه سیاسی بگیرند یعنی این که مردم را با فشار از حاکمیت جدا کنند و امروز سیاست فشار حداکثری برای جدا کردن مردم از حاکمیت است.

ظریف در ادامه گفت: در نتیجه آمریکا در شرایط کنونی احساس می‌کند که از نظر سیاسی و میدانی شکست خورده است. شب گذشته جلسه شورای حکام را تشکیل داد که نمی‌دانم با چه عقل و درایتی در این جلسه که خودش منزوی شده است شرکت کرد. ابر قدرت جهان و عضو شورای حکام و همه متحدین آن حتی یک بیانیه‌ یک خط نتوانستند از رئیس شورای حکام بگیرند.

وی در ادامه گفت: ۴ بار آمریکا جلسه شورای امنیت را از سال گذشته تشکیل داده که یک بار رئیس جمهور آنها در آن شرکت کرد و یک بار کارشناسان، برخی کشورها سخنرانی کردند اما نتوانستند یک کلمه علیه ایران دریافت کنند و نتوانستند یک قطعنامه از شورای امنیت بگیرند. حالا دیروز در برابر اقدام قانونی ایران آمریکا مجدداً جلسه شورای حکام را درخواست کرده در حالی که در صحنه سیاسی در دنیا منزوی است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در صحنه میدانی آمریکا احساس می‌کند در خاورمیانه شکست خورده است، البته یکی از دلایل شکست آمریکا مقاومت مردم و همراهی جمهوری اسلامی ایران است. نکته‌ دیگری که باعث پیروزی جمهوری اسلامی ایران و قدرت مقاومت شده سیاست و انتخاب‌های غلط آمریکا و متحدین منطقه‌ای است.

ظریف یادآور شد: این ما نبودیم که از طالبان و القاعده حمایت کردیم و به صدام ۷۰ میلیارد دلار پول سعودی دادیم و سلاح شیمیایی آلمانی دادیم. ما نبودیم که نخست وزیر فلان کشور را یک هفته در زندان نگه داشتیم لذا آنها اشتباه کردند سیاست‌های اشتباه اتخاذ کردند. از دیکتاتورها، قاتل‌ها و کسانی که علیه مردم خودشان خشونت به کار می‌برند از اشغالگران صهیونیست و از کسانی که حقوق مردم را زیر پا می‌گذارند و از تروریست‌ها حمایت کردند، در نتیجه در منطقه منزوی شدند.

وی اظهار کرد: برخی از دوستان می‌گویند برجام استحکام نداشت، آمریکا آن را زیر پا گذاشت. بنده می‌گویم خیلی هم محکمم بود الان هم می‌بینیم در آینده هم می‌بینیم؛ منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم.

ظریف ادامه داد: آیا توافق موشکی با روسیه محکم نبود؟ آیا اساسنامه یونسکو محکم نبود؟ آیا کنوانسیون محیط زیست هم محکم نبود؟ آیا همه دنیا هر کسی که توافقی کرده همه سرشان کلاه رفته بود؟ خیر. آمریکا سیاستش یک جانبه گرایی است. نتیجه‌اش را در جلسه شورای حکام دیدیم اگر عاقلانه رفتار کنیم باز هم خواهیم دید و بر اساس سه اصل رهبری، عزت، حکمت و مصلحت رفتار کنیم، حتماً نتایج‌اش را می‌بینیم. حتماً مردم ایران عزیز هستند و هیچگاه ذلیل نشدند و نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در صحنه سیاسی منزوی شدند، گفت: این شرایط به خاطر سیاست‌های غلط خودشان و به دست خودشان است؛ در واقع شرایطی است که آمریکا برای خودش درست کرده است. او با قدری عقل، درایت و رها کردن خودش از یوغ اسرائیل، می‌تواند زندگی کند. دلیلی ندارد به این شکل رفتار کند، ما سر جنگ نداریم.

ظریف در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمانی که تصمیم گرفت برای ایجاد توازین و بر اساس بند ۳۶ برجام برخی از اقدامات خودش را متوقف کند تا برجام را حفظ کند در شرایط ضعف این کار را نکرد در شرایط قدرت این کار را انجام داد. جمهوری اسلامی ایران یک واحد است که در ذیل رهنمودها و ارشادات رهبری در صحنه‌های مختلف حضور دارند.

وی تاکید کرد: ایران چند واحد نیست خارجی‌ها خیال نکنند با ایران متشتت مواجه هستند. آنها با ایران یکپارچه‌ای مواجه هستند که آخر سال پای صندوق‌های رأی می‌آید و وحدت و انسجام ملی را نشان می‌دهد. صرف نظر از این که به چه کسی رأی بدهد، به هر که رأی بدهند برای کشور خوب است آنچه مهم است حضور و اقتدار ملی باید وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران به عنوان جمهوری اسلامی ایران و کل نظام نه قسمتی از آن ذیل رهبری فعالیت می‌کند. این ایران در حوزه‌ میدانی دست بالا را دارد. آمریکا آمده از تنها اهرم باقی‌مانده‌اش که اقتصاد است استفاده کند، یعنی اینکه مردم عادی را هدف قرار داده است.

ظریف در ادامه با اشاره به تعریفی از تروریسم گفت: تعریفی که در این زمینه مورد توافق همه هست این است که شما از اقدامات زورمدارانه علیه مردم غیرنظامی با اهداف سیاسی استفاده کنید. آمریکایی‌ها می‌گویند تروریست کار ترسوها است. آمریکایی‌ها می گویند ما با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم. اگر هر وقت اقدام تروریستی اتفاق بیافتد آمریکایی‌ها صفتی که برای تروریست‌ها به کار می‌برند این است که اقدام ترسوها است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به خاطر اقدامات غلطش در صحنه‌ میدانی شکست خورده است و نمی‌تواند از ما دلخور باشد که انتخاب درست کردیم. نمی‌تواند از ما دلخور باشد که مردم عراق را به جای صدام انتخاب کردیم. مردم سوریه را به جای داعش، مردم لبنان را به جای صهیونیست‌ها و مردم یمن را به جای کسانی که بمببارانشان می‌کنند انتخاب کردیم.

ظریف گفت: سیاست‌های آمریکا در منطقه و درسطح جهانی شکست خورده است. آمریکا به بازی ترسوها روی آورده است. از تبلیغات اقتصادی علیه مردم ایران استفاده می‌کند به این امید که مردم را علیه دولتشان بشوراند. اینها را رسماً دارند اعلام می‌کنند. پمپئو رسماً گفته که امید ما این است که مردم ایران حکومت دیگری را انتخاب کند. حالا این امیدتان را با چه چیزی انجام می‌دهید. با دعا، دیپلماسی، یا با استفاده از ترور.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آیا با استفاده از کشتن بچه‌ سرطانی یا با استفاده از زجر دادن به بچه‌ مبتلا به ای بی یا با استفاده از زجر دادن به بیمار مبتلا به ام اس؛ ما خوشبختانه در اکثر زمینه‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم. سه چهار زمینه است که شما همه علمتان را به ما مدیون هستید. چهار تا حوزه‌ علمی را در اختیار خود دارید. به این می گویند جنایت جنگی به این می‌گویند تروریسم.

ظریف تاکید کرد: آمریکا به خاطر فلاکت در حوزه‌ منطقه‌ای و بین‌المللی به تروریسم اقتصادی روی آورده است، لذا اشتباه نکنید ما در موضع ضعف نیستیم. جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت است. ما به خاطر حکمت، مصلحت و عزت در موضع ضعف نیستیم. آمریکایی‌ها هستند که حداکثر استفاده را از دلار می‌کنند. اینستکس ممکن است برای ما ارزشی نداشته باشد اما یک ارزش استراتژیک دارد و آن این است که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا مکانیزمی ایجاد کردند که آمریکا را دور بزنند.

وی اظهار کرد: دو کشور متحد آمریکا که امارات و هند باشند تصمیم گرفتند در معاملات خودشان از دلار استفاده نکنند. روسیه و چین تصمیم گرفتند در معاملات خودشان از دلار استفاده نکنند. ما با ترکیه بر اساس گفته‌ وزیر خارجه‌ این کشور ۳۵ درصد معاملات ما بر اساس ارز ملی بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: این کار یعنی استفاده افراطی آمریکا از تروریسم اقتصادی مبتنی بر حاکمیت دلار که باعث شده در دراز مدت از نظر راهبردی حتی در حوزه‌ اقتصادی هم آمریکایی‌ها ضرر کنند؛ لذا الان که ما وارد این مرحله مهم از حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران می‌شویم که انتخاب است باید با دید باز وارد این مرحله شویم. با این دید که ایران قدرتمند است. ایران منابع مادی و معنوی فراوان قدرت دارد. مهمترین منبع قدرت ایران از ابتدای انقلاب تاکنون و ان‌شاء الله تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) حضور مردم و حمایت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: امنیت ما، پیشرفت علمی ما، توسعه اقتصادی ما، نظم اجتماعی و مشروعیت ما درون زا است. هر کسی در اطراف ما چتر هسته‌ای دارد یعنی یا سلاح هسته‌ای دارد یا تحت‌الحمایه کشور هسته‌ای است، اما کدام یک از این کشورها از ما امن تر هستند.

وی ادامه داد: امنیت ما علاوه بر تلاش نیروهای امنیتی با حضور مردم بدست آمده است. امام شعار نمی‌داد که مردم ولی نعمت ما هستند. اینجا محکم می‌گویم امن‌ترین کشور منطقه هستیم، با اتکا به مردمی می‌گویم که پای صندوق می‌آیند. مردم پای صندوق می‌آیند چون صاحب این کشور هستند. ما مستاجریم و مردم مالکند.

وی تاکید کرد: رعایت حقوق مردم وظیفه‌ اخلاقی و حقوقی ما نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است؛ زیرا همه چیز ما به مردم وابسته است.

وزیر خارجه در پایان گفت: من به وزیر کشور در هیأت دولت می‌گویم وزیر مقتدر. ما با تلاش وزیر کشور و استانداران و فرمانداران از این مرحله هم عبور می‌کنیم و آمریکا هم کاری نمی‌تواند بکند، اما وظیفه‌ ما این است که پشت مقاومت مردم پنهان نشویم و همه با هم تلاش کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین