کد خبر: ۵۹۹۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲

چرا هرم غذایی دستورالعمل کاملی برای رژیم نیست؟

حتی بخشی از اجزای گروه‌های غذایی مشابه نیز تاثیرات متفاوتی بر روی باکتری های روده دارند.
چرا هرم غذایی دستورالعمل کاملی برای رژیم نیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سلامت- محققان به تازگی در پژوهشی نمونه‌های رژیم غذایی و مدفوع 34 نفر را طی مدت 17 روز مطالعه کرده‌اند. آنان دریافته‌اند که مواد غذایی و مغذی مشابه از جمله سبزیجات تاثیرات متفاوتی دارند. برای مثال، سبزیجاتی برگ‌دار چون اسفناج و کلم تاثیر مشابهی دارند با این حال، تاثیر این سبزیجات متفاوت از سبزیجاتی و میوه‌هایی چون هویج است. دانشمندان می‌گویند این مداخله تاثیرات عناصر غذایی می‌توانند باعث تقویت و یا سرکوب نوعی از گونه‌های باکتری شوند.

به گزارش افتاب‎نیوز؛ این تیم تحقیق از دانشگاه "مینه سوتا" می‌گویند برای مثال، اسفناج و هویج هر دو به دلیل غنی بودن از ویتامین آ، فیبر و پتاسیم شناخته شده‌اند اما این بدان معنا نیست که آن دو تاثیر مشابهی بر روی میکروبیوم‌های روده ما داشته باشند. ما تمایل داریم که غذاها را مشابه الگوی هرم غذایی دسته‌بندی کنیم: میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، لبنیات و غیره. با این حال، محققان می‌گویند که گونه‌های خاصی از میکروب‌‌های روده تحت تاثیر غذایی هستند که ما می‌خوریم و می‌توانند از میوه‌ای به میوه دیگر متفاوت باشند.

آنچه محققان در پژوهش خود دریافته‌اند این است که برای مثال، اسنفاح و یا کلم می‌توانند بر روی یک گونه از باکتری‌ها تاثیرگذار باشند در حالی که هویج و کرفس بر روی گروهی دیگر از باکتری؛ هر چند که همه این مواد غذایی در هرم غذایی در یک دسته قرار گرفته‌اند.

نتایج این تحقیق در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است. این تیم معتقد است زمانی که پزشکان رژیم غذایی را جهت تقویت یا مهار گونه‌های باکتریایی تنظیم می‌کنند ممکن است نیاز به برنامه غذایی خاص برای هر فرد خاصی متفاوت از فرد دیگر وجود داشته باشد.

چرا هرم غذایی دستورالعمل کاملی برای رژیم نیست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین