کد خبر: ۵۹۹۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶

کشاورزان دشت‌ورامین نصف گندم‌شان را به دولت نفروختند

فصل برداشت گندم در دشت‌ورامین (شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران) در حالی به پایان رسید که میزان خرید تضمینی این محصول در مراکز دولتی به میزان ۵۰ درصد کل تولید بوده است و نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰ هزار تنی را نشان می‌دهد.
کشاورزان دشت‌ورامین نصف گندم‌شان را به دولت نفروختند
آفتاب‌‌نیوز :

در سال زراعی جاری بیش از ۱۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت‌ورامین شامل شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت زیر کشت محصول گندم رفت که با توجه به شرایط مناسب آب و هوا و بر اساس اعلام مدیران جهاد کشاورزی، میانگین برداشت محصول این منطقه در هر هکتار امسال به ۵.۵ تن رسیده است.

با احتساب سطح زیرکشت و میانگین برداشت، محصول امسال مزارع گندم جنوب شرق تهران به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده در حالی که تنها نیمی از محصول تولید شده به میزان ۵۳ هزار تن به مراکز خرید دولتی تحویل داده شده است.

امسال ورامین ۴۵ هزار تن، قرچک ۹ هزار تن، پیشوا ۲۰ هزار تن و پاکدشت ۳۰ هزار تن گندم تولید کرده‌اند.

گزارش شده که بخش خصوصی یا دلالان گندم تولیدی کشاورزان را تا ۱۵۰ تومان در هر کیلو بیشتر از قیمت تضمینی خریده‌اند.

قیمت خرید تضمینی گندم معمولی یک هزار و ۷۰۰ تومان و گندم سخت (دوروم مخصوص ماکارونی) یکهزار و ۷۷۰ تومان برای هر کیلو بوده است.

سیر نزولی کاهش در ۳ سال اخیر

رئیس اداره غله و سیلوی جنوب شرق تهران به خبرنگار ایرنا گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۵۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز تحویل چهار مرکز خرید دولتی شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۰ هزار تن کاهش یافته است.

محمد گلدستانی افزود: با وجود فراهم بودن شرایط، آماده‌باش کامل نیروها در چهار مرکز سیلوی ورامین، کارخانه صنایع آرد ورامین، سیلوی منصوبیان و سیلوی پیشران کنترل پاکدشت و نیز افزایش قیمت خرید گندم نسبت به سال قبل و همچنین پرداخت سریعتر پول گندمکاران میزان تحویل گندم نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: طی سه سال گذشته میزان تحویل گندم ۸۳ هزار تن، ۷۲ هزار تن و ۵۳ هزار تن بوده، سیر نزولی داشته و محصول برداشت شده از سطح مزارع، خارج از سیستم خرید دولتی فروخته یا انبار شده است.

گلدستانی اظهارداشت: با وجود اقداماتی که در حوزه قضایی و انتظامی در برخورد با دلالان صورت گرفت ولی باز هم بسیاری از کشاورزان ترجیح دادند که محصول خود را به این افراد تحویل دهند.

گندمی که آزاد تحویل شده است

مدیر جهاد کشاورزی ورامین در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح داد: از مجموع ۴۵ هزار تن گندم تولید شده در زمین های کشاورزی این شهرستان ۳۰ هزار تن به مراکز خرید دولتی و سیلو تحویل شده است.

محمدحسین تاجیک افزود: در سال زراعی جاری بیش از هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی ورامین زیر کشت گندم رفت.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مابقی گندم های تولید شده در ورامین به صورت آزاد در داخل شهرستان یا خارج از منطقه به فروش رسیده است.

تاجیک تصریح کرد: اکثر این گندم‌ها به صورت آزاد به کارخانجات آرد یا تولید ماکارونی تحویل شده و به مصرف دام نرسیده است.

وضعیت خرید گندم در پیشوا

مدیر جهاد کشاورزی پیشوا نیز گفت: در سال زراعی جاری بیش از چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان زیر کشت گندم رفت و بیش از ۲۰ هزار تن محصول برداشت شد.

رضا عرب‌حسینی توضیح داد: از مجموع گندم برداشت شده در پیشوا بیش از ۶ هزار تن به مراکز خرید دولتی تحویل داده شده که این میزان، یک سوم کل محصول برداشت شده است.

وی گفت: مراکز خرید آزاد هر کیلوگرم گندم را ۱۵۰ تومان گران‌تر از مراکز دولتی خریداری می‌کردند که این امر باعث شده کشاورزان محصول خود را به این مراکز تحویل دهند.

قرچکی ها پیشتاز در فروش به دولت

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی قرچک نیز از تحویل کل محصول تولید شده در این شهرستان به مراکز خرید دولتی خبر داد.

سعید حسن‌زاده گفت: در سال زراعی جاری یک هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قرچک زیر کشت گندم رفت که بیش از ۹ هزار تن محصول برداشت شد.

وضعیت خرید تضمینی در پاکدشت

مدیرجهاد کشاورزی پاکدشت نیز از تولید ۳۰ هزار و ۶۰۰ تن گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: از مجموع گندم تولید شده در پاکدشت ۲۰ هزار تن تحویل مراکز خرید دولتی شده است.

محمود امیری افزود: در سال زراعی جاری پنج هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی پاکدشت زیرکشت محصول گندم رفت و به طور میانگین ۶ تن محصول از هر هکتار و در مجموع ۳۰ هزار و ۶۰۰ تن گندم برداشت شد.

وی تصریح کرد: مابقی گندم های تولید شده توسط کشاورزان به کارخانجات آرد، تولید ماکارونی یا سایر مشاغل فروخته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین