کد خبر: ۵۹۹۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

لندن: همه کشتی‌هایمان را در تنگه هرمز اسکورت نمی‌کنیم

دولت انگلیس با عقب‌نشینی از تصمیم اسکورت تمام کشتی‌های تجاری خود در آب‌های نزدیک ایران، اعلام کرد که برای اجتناب از تنش‌زایی با ایران این کار را انجام نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع امنیتی در دولت انگلیس شامگاه پنجشنبه گفت که لندن قصد ندارد تمام کشتی‌های تجاری با پرچم این کشور را هنگام عبور از تنگه هرمز و خلیج فارس اسکورت کند زیرا این کار باعث افزایش تنش‌ها با تهران می شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این مقام امنیتی دلیل این تصمیم دولت انگلیس را اجتناب از تنش‌زایی بیشتر با ایران عنوان کرده اما تاکید داشت که لندن در دفاع از منافع دریایی خود در خلیج فارس قاطعانه عمل می‌کند.

این اظهارات انگلیسی‌ها بعد از آن است که روز گذشته ادعا کرده بودند چند قایق نظامی متعلق به ایران قصد داشتند نفتکش بریتانیایی «بریتیش هریتِج» متعلق به شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم» را هنگام عبور از تنگه هرمز متوقف کرده و به سمت سواحل ایران تغییر مسیر دهند.

لندن مدعی است دولت تهران قصد داشت این کار را برای تلافی توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به بهانه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، انجام دهد.

درپی این تحولات بود که گفته شد دولت انگلیس سطح امنیتی کشتی‌های تجاری خود در آب‌های نزدیک به ایران را به سطح 3 یعنی «بحرانی» (بالاترین سطح امنیتی دریایی در بریتانیا) افزایش داده است.

این در حالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته با رد ادعای انگلیسی‌ها درباره تلاش تهران برای توقیف نفتکش آنها در خلیج فارس، گفت: «ظاهرا نفتکش بریتانیایی عبور کرده است. آنچه خودشان مطرح کردند و ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و این ادعاها هیچ ارزشی ندارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین