کد خبر: ۵۹۹۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

زنگ خطر پیری جمعیت درگفت و گو با دو تن از نمایندگان مجلس: ۴ میلیون زوج ایرانی نابارور هستند/ نگرانی های نسل امروز برای فرزندآوری باید حل شود

به دنبال اتخاذ سیاست های کنترل جمعیت که از دهه ۶۰ در دستور کار دولت قرار گرفت نرخ رشد جمعیت به شدت کاهش یافت اما در حال حاضر روند کاهش و پیری جمعیت به یکی از مسایل مهم کشور تبدیل شده و مسوولین را وادار کرده که با اتخاذ سیاست های تشویقی برای فرزندآوری به سمت اجرای سیاست های جمعیتی حرکت کنند اما این تغییر سیاست های جمعیتی هم در پیچ مشکلات اقتصادی کشور گیر کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز بنیادی در گفت و گو با شفقنا در خصوص لزوم اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور اظهار کرد: نرخ رشد جایگزینی جمعیتی در کشور بایستی حداقل ۱/۲ درصد در سال باشد اما امروز این عدد کاهش داشته و در نتیجه جمعیت کشور رو به سمت سالمندی می رود و تا ۱۵ سال آینده حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

تا ۱۵ سال آینده ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهد شد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: فقدان نیروهای جایگزین سبب مشکلات عدیده ای برای کشور می‌شود همانطور که تجربه کشورهای غربی هم نشان داد که کمبود نیروهای جوان و تازه نفس سبب شد که به دنبال جذب نیرو از سایر کشورها باشند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی اشتغال را از مهمترین موانع بر سر راه ازدواج و فرزندآوری دانست و گفت: سیاست های جمعیتی که در گذشته تنظیم شده است برای آن برهه از زمان مناسب بوده و در حال حاضر نتیجه ای که در بررسی ها به آن رسیدیم عدم اطمینان به آینده و فقدان اشتغال است که به مانعی برای امر ازدواج و فرزند آوری تبدیل شده است.

اشتغال مهمترین مانع بر سر راه فرزندآوری است

بنیادی در ادامه با تاکید بر حمایت از زوج های نابارور گفت: برنامه ای که به نظر می رسد می تواند کمک کننده باشد حمایت از زوج های نابارور است. حدود ۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که اگر بتوانیم حمایت های خوب و مناسبی از آنها داشته باشیم کمک خوبی برای افزایش رشد جمعیت خواهد بود.

۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم

عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: برای فراهم کردن زمینه اشتغال به سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز داریم که در شرایط حال حاضر سیاسی کشور، سرمایه گذاری داخلی امکان پذیر نیست و سرمایه گذاران خارجی هم به دلیل فشارها و تحریم ها، اطمینانی ندارند که بتوانند با سرمایه گذاری در ایران موفق شوند.

بنیادی ادامه داد: برای افزایش جمعیت نیاز به انقلاب اقتصادی و فرهنگی داریم که در حال حاضر با وجود مشکلات تحریمی بخشی از امور کشور مختل مانده است.

مشکلات تحریمی بخشی از امور کشور را مختل کرده است

او در پایان خاطرنشان کرد: حداقل تا ۲ سال آینده نرخ رشد جمعیت کاهشی است و بعد از آن باید دید که چه برنامه ریزی می توان برای بهبود این امر انجام داد. امیدوار هستیم هر چه زودتر بتوانیم از فضای سیاسی و دشمنانه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده خارج شویم و به روند رو به توسعه ای که داشتیم بازگردیم.

حداقل تا ۲ سال آینده نرخ رشد جمعیت کشور کاهشی است

حیدر علی عابدی دیگر عضو کمیسیون بهداشت بود که در این زمینه به خبرنگار شفقنا گفت: ما نمی خواهیم جمعیت را افزایش دهیم بلکه می خواهیم از رکود تولید مثل جلوگیری کنیم. نیروی جوان کشور که متولدین دهه ۶۰ تا ۸۰ هستند اگر به سن بالای ۶۰ سالگی برسند قطعا برای جایگزین آنها در جهت اداره کشور با مشکل مواجه می‌شویم.

با اجرای سیاست های جمعیتی می خواهیم از رکود تولید مثل جلوگیری کنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: نکته ای که مقام معظم رهبری در خصوص مساله جمعیت بر آن تاکید داشتند آینده نگری برای اداره کشور است نه ازدیاد جمعیت. بنابراین باید بتوانیم ساختار جمعیتی کشور را برای ۳۰ سال آینده حفظ کنیم. تجربه تلخی که بعضی از کشورها دارند این دغدغه را تایید می کند چراکه بعد از رسیدن نسل جوان آنها به بازنشستگی نیرویی برای جایگزین کردن آنها ندارند و اگر ما هم دقت کافی نداشته باشیم در آینده نزدیک به همین وضعیت دچار می شویم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: البته ممکن است وقتی این حرف ها را می زنیم تعداد زیادی از جوان‌ها انتقاد کنند که وقتی شغل نداریم چطور می‌توانیم به ازدیاد جمعیت فکر کنیم؟؛ درحالی که هدف از سیاست های جمعیتی جایگزین کردن جمعیت مناسبی است که در ۳۰ سال آینده بتواند کشور را اداره کند.

عابدی با بیان اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود، اظهار کرد: بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور در ۴۰ سال آینده به سن بازنشستگی می رسند لذا کشور دچار کمبود نیرو خواهد شد که باید سیاست های درستی را برای حل این مساله اتخاذ کنیم.

۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور تا ۴۰ سال آینده به سن بازنسستگی می رسند

این نماینده مجلس در خصوص موانع بر سر راه اجرای سیاست های جمعیتی گفت: سیاست های تشویقی فرزند آوری صرفا نباید در الفاظ باشد بلکه باید در عمل، اجرای سیاست های جمعیتی را شاهد باشیم. لذا ضرورت دارد تمام نگرانی هایی که نسل امروز دارند را بررسی و برای آنها راهکاری ارایه داد. به عنوان نمونه کودکان زیر ۱۸ سال از هر قشر و طبقه و صنفی باید بیمه کاملا رایگان داشته باشند. دوما کودکان تحت هر شرایطی که متولد می شوند اگر مشکل درمانی خاصی داشته باشند و خانواده قادر به تامین مخارج درمانی او نباشد دولت باید تامین تمامی هزینه ها را بر عهده بگیرد.

سیاست های تشویقی فرزند آوری صرفا نباید در الفاظ باشد

کودکان زیر ۱۸ سال از هر قشر و طبقه و صنفی باید بیمه کاملا رایگان داشته باشند

او ادامه داد: سوما سیستم حمایتی برای نگهداری از فرزندان زنان شاغل به طور مناسب پیش بینی شود و یا هزینه زندگی که بعد از به دنیا آمدن کودک به خانواده تحمیل می شود به عنوان کمک هزینه نگهداری از فرزند به حساب یارانه هر خانواده اضافه شود. در کل باید سیاستگذاری اتخاذ شود که بر اساس آن خانواده ها تشویق به فرزندآوری شوند.

سیستم حمایتی برای نگهداری از فرزندان زنان شاغل به طور مناسب پیش بینی شود

عابدی گفت: در این خصوص مجلس مصوباتی داشته است لذا باید پیگیری شود تا این مصوبات به درستی توسط دولت اجرا شود. همچنین متولیان امر که مهمترین آن وزارت بهداشت و درمان است و اداره و سلامت خانواده را بر عهده دارد، می تواند نقش فعال تری داشته باشند. مصوبات مجلس در زمینه مرخصی زایمان، مرخصی دوران شیردهی و کاهش ساعت کار بانوان شیرده وجود دارد اما کافی نیست و باید لوایحی از جانب دولت برای تصویب به دست مجلس برسد تا این چرخه کامل شود.

مصوبات مجلس برای حمایت از فرزندآوری کافی نیست

منتظر لوایح دولت در این خصوص هستیم

او در پایان اجرای سیاست های کلی جمعیتی را ناموفق دانست و خاطرنشان کرد: زمانی در زمینه سیاست های جمعیتی موفق خواهیم بود که تغییر را در زاد و ولد کشور شاهد باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین