کد خبر: ۵۹۹۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

تزریقی که پس از آسیب نخاعی، مانع از فلج شدن می‌شود

محققان نانوذراتی را تولید کردند که با تزریق آن به محل آسیب نخاعی مانع از فلج شدن بیمار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

زمانی که فردی دچار آسیب‌ نخاعی می‌شود، سیستم ایمنی بدن او با انجام فعالیت‌هایی باعث فلج شدنش می‌شود.

براساس گزارش «نیواطلس»، با این حال، در آینده‌ای نه چندان دور، ممکن است، یک تزریق نانوذرات در محل آسیب‌دیده بتواند سلول‌های ایمنی مخرب را کنترل و از فلج شدن جلوگیری کند.

گفتنی است؛ بافت‌های عصبی ظریف سیستم عصبی مرکزی با استفاده از غشایی به نام «سد خونی-مغزی»، از سلول‌های عصبی محافظت می‌کنند. در صورت بروز آسیب به این بافت‌ها، این سد شکسته می‌شود و سلول‌های ایمنی وارد آن می‌شوند. زمانی که این اتفاق بیفتد، التهاب ایجاد شده و سلول‌های عصبی (نورون‌ها) از بین می‌روند.

طبق این گزارش، به هنگام آسیب به نورون‌ها، غلاف میلین‌ آنها جدا شده و همین امر مانع از برقراری ارتباط با دیگر نورون‌ها و بازسازی می‌شود؛ در نتیجه نورون‌ها از بین می‌روند. در برخی موارد از بین رفتن نورون‌ها باعث فلج شدن می‌شود.

از همین رو محققان دانشگاه «میشیگان»، نانوذرات‌هایی را از پلیمر زیست‌تخریبی به نام (poly(lactide-coglycolide ساختند. این نانوذرات هیچ گونه دارویی با عوارض جانبی ندارد بلکه تنها به سلول‌های ایمنی که در حال رفتن به سمت جراحت هستند، می‌چسبد و باعث کاهش التهاب و افزایش فرایند بازسازی سلول‌ها می‌شود.

گفتنی است؛ این نانوذرات‌ها با موفقیت بر روی موش‌ها آزمایش شد و امید است از آن برای انسان‌ها استفاده شود تا با تزریق به موقع آن بتوان از فلج شدن بیمار جلوگیری کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین