کد خبر: ۵۹۹۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

پلیس انگلیس در جست‌وجوی مقصر افشای پیام‌های سفیر مستعفی

پلیس بریتانیا اعلام کرده است که تحقیقات درخصوص پرونده افشای یادداشت‌های محرمانه سفیر انگلستان در آمریکا آغاز شده است؛ این سفیر چند روز پیش از سمت خود استعفا داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به یادداشت‌های محرمانه کیم داروک، سفیر انگیس در آمریکا، وی را "آدمی بسیار احمق" نامید، او از سمت خود استعفا کرد.

کیم داروک طی این یادداشت‌ها که توسط روزنامه دیلی میل افشا شد، دولت ترامپ را "بی‌منطق" و "بی‌عرضه" خطاب کرده بود.

طبق اعلام پلیس متروپلیتن لندن، تحقیقات این مرکز در بخش "ضد تروریست" پلیس صورت می‌گیرد؛ این بخش مسئول تحقیق درخصوص پرونده‌های قانون‌شکنی "اسرار رده بالا" در بریتانیا است.

نیل باسو، معاون کمیسر پلیس لندن در بیانیه خود مربوط به این پرونده عنوان کرده است: "با توجه به عواقب افشای این پیام‌ها، من معتقدم که به روابط بین‌المللی بریتانیا آسیب وارد شده است و تحویل فرد یا افرادی که در مقابل عدالت باید پاسخگو باشند، به وضوح در جهت منافع ملی خواهد بود".

افشای پیام‌های کیم داروک، باعث تیرگی روابط آمریکا و بریتانیا شده است و نیز تبدیل به یکی از موضوعات اصلی در رقابت برای تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا شده است.

بوریس جانسون که در این رقابت پیشتاز است، درخصوص عملکرد ضعیف خود در قبال دفاع از این سفیر، مورد نقد شدید قانون‌گذاران احزاب مخالف و حتی حزب خودش قرار گرفته است.

معاون کمیسر پلیس لندن، در ادامه بیانیه خود آورده است: "به فرد یا افراد مقصر اعلام می‌کنم، آسیبی که کار شما وارد کرده است کاملاً واضح است؛ علاوه بر این، شما کارآگاهان پرمشغله را نیز از مأموریت‌های اصلی‌شان منحرف کرده‌اید؛ می‌توانید همین الان به این موضوع پایان دهید، خود را در اولین فرصت معرفی کنید و با عواقب کارتان روبرو شوید".

همچنین وی افزود که خبرنگاران و ناشران نیز در صورت افشای این پیام‌ها می‌توانند مورد اتهام نقض قانون قرار گیرند: "من به تمام صاحبان، سردبیران و ناشران رسانه‌های متداول و اجتماعی توصیه می‌کنم تا اسناد دولتی فاش شده که ممکن است از قبل در اختیارشان باشد و یا توسط دیگران به آن‌ها ارائه گردد را منتشر نکنند و آن‌ها را به پلیس و یا دولت علیاحضرت که صاحب حقوقی آن‌ها است، تحویل دهند".

در متن یادداشت‌های کیم داروک، به "درگیری و آشوب" در داخل کاخ سفید نیز اشاره شده بود که تاحدودی نشان از واقعیت دارد.

سیمون مک‌دونالد، رئیس سرویس دیپلماتیک بریتانیا این هفته اعلام کرد که در حال "آماده سازی خود" برای مواجهه با پرونده‌های بیشتر از این قبیل است. وی از این موضوع به عنوان "بدترین قانون‌شکنی" در طی دوران خود یاد کرده است.

او اظهار داشته است: "بیم آن را دارم که پیام‌های این چنینی بیشتر شوند؛ مردم طی آنچه که رخ داده است شوکه شده‌اند و اینگونه به نظر می‌رسد که اساس تمام فعالیت‌های انجام گرفته توسط ما به چالش کشیده شده است".

پس از استعفای کیم داروک، یک دیپلمات به رویترز اعلام کرد که عدم حمایت قاطع بوریس جانسون از سفیر بریتانیا در مناظره با جرمی هانت، دیگر رقیب جانسون برای نخست‌وزیری بریتانیا، از عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری داروک برای استعفا بوده است.

بوریس جانسون طی مصاحبه دیروزش، اعلام کرد که وی عامل استعفای داروک نبوده است اما نظراتش، یکی از عوامل آن بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین