کد خبر: ۵۹۹۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵

سلامت و دردسرهای تابستانی آن!

زمانی که دمای هوا به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که با تعریق مواجه می‌شوید، این شرایط نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند به صورت خطرناک و بالقوه مرگبار نیز باشد. گرمای شدید هر ساله افراد بسیاری را در سراسر جهان روانه اورژانس بیمارستان‌ها می‌کند.
سلامت و دردسرهای تابستانی آن!
آفتاب‌‌نیوز :

تابستان به واسطه گرم شدن هوا و طولانی‌تر شدن روزها زمان خوبی برای فعالیت‌های خارج از خانه و رفتن به تعطیلات است. اما گرم شدن آب و هوا به معنای آن نیست که از شرایط سلامت خود غافل شوید. فصل تابستان و افزایش دمای هوا نیز با خطرات سلامت بسیاری پیوند خورده است.

اگرچه تفریحات و سرگرمی‌های تابستانی اولویت اصلی برای افراد بسیاری در این فصل محسوب می‌شوند اما هوشیاری و آگاهی از خطراتی که می‌توانند سلامت انسان را تهدید کنند، همچنان اهمیت دارد.

گرمازدگی و خستگی گرمایی - فعالیت‌های شدید در فضای باز را محدود کنید

زمانی که دمای هوا به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که با تعریق مواجه می‌شوید، این شرایط نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند به صورت خطرناک و بالقوه مرگبار نیز باشد. گرمای شدید هر ساله افراد بسیاری را در سراسر جهان روانه اورژانس بیمارستان‌ها می‌کند.

خستگی گرمایی و گرمازدگی خطرناک‌ترین بیماری‌های مرتبط با گرما هستند که به واسطه ناتوانی بدن در خنک سازی خود پس از مواجهه طولانی مدت با گرمای شدید، مانند انجام ورزش یا کار در فضای باز رخ می‌دهد. گرمازدگی نسبت به خستگی گرمایی از شدت بیشتری برخوردار است. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای پیشگیری از این شرایط وجود دارند.

پیشگیری

بنا بر توصیه کارشناسان، افراد باید برنامه کاری و فعالیت‌های خود در میانه‌های روز یعنی زمانی که خورشید با بیشترین قدرت خود می‌تابد را به گونه‌ای تنظیم کنند که کمتر در فضای باز قرار بگیرند یا در تماس مستقیم با نور خورشید قرار نداشته باشند تا دمای بدن بیش از حد افزایش نیابد.

کودکان و افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با گرما قرار دارند و باید شرایط آنها را به دقت زیر نظر داشته باشید. اگر در خود یا فردی دیگر متوجه نشانه‌ها و علائم گرمازدگی و خستگی گرمایی شده‌اید، این شرایط را جدی بگیرید. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دمای بدن ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۴ درجه سلسیوس) یا بیشتر

- پوست داغ، خشک، قرمز یا مرطوب

- نبض سریع

- سردرد، سرگیجه، یا سردرگمی

- از دست دادن هوشیاری

- تعریق شدید

- پوست سرد، رنگ پریده یا تر و چسبناک

- حالت تهوع یا استفراغ

- گرفتگی‌های ماهیچه‌ای

کم آبی خفیف و شدید - مصرف آب را نادیده نگیرید

همواره این توصیه را شنیده اید که مصرف آب کافی برای حفظ سلامت بدن مفید است. اما زمانی که در معرض نور خورشید قرار دارید، ورزش می‌کنید یا در حال فعالیت‌های کاری در روزهای گرم تابستان هستید، نوشیدن آب باید یکی از اولویت‌های اصلی شما باشد. نادیده گرفتن این کار در بلند مدت می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

پیشگیری

نوشیدن آب فراوان در طول روز، به ویژه هنگامی که زمان زیادی را در فضای باز و در معرض نور خورشید سپری می‌کنید را فراموش نکنید. افرادی که قصد دارند در فضای باز استراحت کنند، ورزش کرده یا فعالیت‌های کاری خود را انجام دهند بهتر است در هر ساعت دو لیوان آب بنوشند. همچنین، بهتر است از انجام فعالیت در فضای باز طی بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، یعنی زمانی که خورشید با قدرت می‌تابد، پرهیز کنید.

آفتاب سوختگی و آسیب خورشیدی - استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را به یک عادت تبدیل کنید

روزهای بلند و آفتابی تابستان یکی از بهترین بخش‌های این فصل هستند، اما این می‌تواند برای بزرگترین اندام بدن انسان یعنی پوست خطرناک باشد. وقت گذراندن طولانی مدت در فضای باز بدون استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند به آفتاب سوختگی شدید منجر شده و به واسطه بروز چین و چروک، خطوط و لکه‌های خورشیدی به پیرتر شدن ظاهر پوست منجر شود. همچنین، این شرایط خطر ابتلاء به سرطان پوست را افزایش می‌دهد که یکی از انواع شایع سرطان در جهان است.

پیشگیری

بار دیگر، مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش داده و تا حد امکان در سایه حضور داشته باشید. مهم‌تر اینکه استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را چه خورشید در حال تابش باشد و چه نباشد به یک عادت روزانه تبدیل کنید. کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ را انتخاب کنید که در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید از پوست محافظت کرده و به تجدید آنها، به ویژه پس از گذشت چند ساعت یا شنا کردن توجه داشته باشید.

جلو و پشت گردن، سینه، پشت زانوها، گوش‌ها، پوست سر و روی پا مکان‌های از بدن هستند که اغلب هنگام استفاده از کرم‌های ضد آفتاب نادیده گرفته می‌شوند. پس از استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، استفاده از عینک‌های آفتابی را نیز فراموش نکنید. پرتوهای فرابنفش می‌توانند به چشم‌های انسان نیز آسیب برسانند.

آسیب‌های مرتبط با آب - به صورت ایمن و تحت نظارت شنا کنید

شنا کردن یکی از فعالیت‌های محبوب در فصل تابستان است. اما این کار با خطرات فراوان نیز همراه است که از عفونت‌ها تا آسیب دیدگی‌های ناشی از شیرجه و حتی غرق شدن را شامل می‌شوند. استفاده از تلفن همراه یکی از مواردی است که خطر حوادث مرتبط با شنا را افزایش می‌دهد. زمانی که بزرگسالان مشغول کار با گوشی هوشمند خود هستند ممکن است توجه کمتری به فرزند خود که در حال شنا و آبتنی است، داشته باشند.

پیشگیری

برای شنای ایمن و بی خطر می‌توانید نکته‌های زیر را مد نظر قرار دهید:

در مکان‌های تعیین شده که زیر نظارت نیروهای نجات غریق قرار دارند، شنا کنید.

از شنا کردن به تنهایی پرهیز کنید؛ اجازه ندهید کسی به تنهایی شنا کند.

کودکان را بدون نظارت در آب رها نکنید.

هنگامی که بر حضور کودکان در آب نظارت دارید از عوامل حواس پرتی پرهیز کنید.

برای کودکان و افراد کم تجربه در شنا از جلیقه‌های نجات استفاده کنید، اما تنها به آنها متکی نباشید و نظارت را فراموش نکنید.

اگر کودکی گم شده است، ابتدا آب را بررسی کنید. هر ثانیه برای پیشگیری از مرگ یا بروز معلولیت اهمیت دارد.

افزون بر این، اگر اغلب با بیماری گوش شناگر، عفونتی که کانال بیرونی گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، هنگام شنا از محافظ گوش استفاده کنید.

نیش حشرات و گسترش بیماری‌ها - به خود و محیط اطراف خود توجه داشته باشید

هنگامی که به پیاده‌روی در طبیعت می روید و فضای آزاد را کاوش می‌کنید، نیش حشرات را فراموش نکنید که نه تنها آزار دهنده هستند، بلکه می‌تواند موجب انتقال بیماری‌های جدی شود. به طور خاص، به پشه‌ها و کنه‌ها توجه داشته باشید. پشه‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند ویروس نیل غربی و تب دنگ را انتقال دهند و برای افراد ساکن شمال شرقی، کنه‌ها می‌توانند ناقل ۱۶ بیماری عفونی مختلف، از جمله بیماری لایم باشند.

پیشگیری

حتی در پیاده‌روی و طبیعت گردی‌های کوتاه نیز از محصولات دفع کننده حشرات استفاده کنید. اگر به اردو می روید، چادر یا جای خواب خود را به خوبی با محصولات دافع حشرات پوشش دهید. اگر می‌توانید حتی در گرما از لباس آستین بلند استفاده کرده و پاچه‌های شلوار خود را در جوراب قرار دهید. همچنین خود، دوستان، اعضای خانواده و حیوانات خانگی را پس از فعالیت‌های فضای باز برای وجود کنه بررسی کنید.

زمانی که به پیاده‌روی در طبیعت می روید در مسیر اصلی باقی بمانید و از رفتن به مکان‌های پر درخت پرهیز کنید. لباس‌های خود را با محصولات حاوی ۰.۵ درصد پرمترین، یک داروی ضد انگل که به عنوان ماده دافع حشرات نیز عمل می‌کند، پوشش دهید. اگر نگران حضور در مکان آلوده به حشراتی مانند کنه، کک و شپش هستید، استحمام پس از بازگشت به خانه و شستشوی لباس‌ها با آب داغ و خشک کردن آنها در برابر گرمای زیاد را فراموش نکنید.

آلرژی‌ها و پیچک سمی - پیشگیری از مواجهه

زمانی که به آلرژی‌ها فکر می‌کنیم، بیشتر فصل بهار در ذهن ما نقش می‌بندد، اما دماهای گرم‌تر و روزهای بلندتر سال نیز می‌توانند تولید گرده را افزایش داده و موجب طولانی‌تر شدن فصل آلرژی شوند. گرده هایی که روی سطوحی که با آنها در تماس هستیم قرار می‌گیرند نیز می‌توانند موجب یک واکنش آلرژیک پوستی یا درماتیت تماسی شوند.

پیچک سمی یکی دیگر از آلرژن های رایج است. حتی بدون تماس مستقیم با روغن سمی یک گیاه پیچک سمی نیز ممکن است بروز خارش، راش های پوستی، و تاول‌ها را تجربه کند. تجهیزات ورزشی، تجهیزات کمپینگ، پوست حیوانات و لباس‌ها می‌توانند موجب انتقال آن شوند.

پیشگیری

با استفاده از یک پارچه مرطوب می‌توانید گرده‌ها را از روی مو و پوست خود پاک کنید یا پس از بازگشت به خانه استحمام کرده و لباس‌های خود را بشویید. در مورد گیاه پیچک سمی، استفاده از شلوار بلند و لباس آستین بلند هنگام پیاده‌روی بهترین روش برای پرهیز از عوارض جانبی مشکل آفرین است.

ایمنی غذایی - به غذاهای فاسد یا نپخته توجه داشته باشید

اگر قصد دارید در فضای باز غذا بخورید باید به گرمای هوا و تأثیر آن بر برخی مواد غذایی، مانند سس مایونز یا گوشت‌ها توجه داشته باشید. افراد بسیاری که به پیک نیک می‌روند، در نهایت به واسطه مسمومیت‌های غذایی با مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال مواجه می‌شوند.

پیشگیری

گوشت‌ها مانند مرغ و غذاهای دریایی را باید جدا از مواد غذایی دیگر نگهداری کنید تا از انتقال آلودگی بین آنها پیشگیری شود. برای حمل مواد غذایی که باید در یخچال نگهداری شوند از ظروف و تجهیزات خنک نگهدارنده استفاده کنید. پیش از آماده کردن غذا دست‌های خود را بشویید و گریل و ابزار تهیه غذای خود را به خوبی پاکسازی کنید. همچنین، گوشت‌ها را به خوبی بپزید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین