کد خبر: ۵۹۹۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

بهزاد نبوی: با وجود گربه رقصانی‌های ترامپ زمان مذاکره با آمریکا نیست اما .../ بهتر نبود دادگاه خاتمی را غیرعلنی می‌کردند؟

بهزاد نبوی گفت: به حاکمیت پیشنهاد مذاکره با آمریکا را نمی دهم؛ البته در شرایط کنونی اعتقاد به آن هم ندارم. بلکه برای چندمین بار در همین مصاحبه، ملتمسانه به تصمیم‌گیران پیشنهاد می‌کنم اروپا را به دنباله‌روی از آمریکا وادار نکنند.
بهزاد نبوی: با وجود گربه رقصانی‌های ترامپ زمان مذاکره با آمریکا نیست اما .../ بهتر نبود دادگاه خاتمی را غیرعلنی می‌کردند؟
آفتاب‌‌نیوز :

بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین دوران جنگ، در گفت و گوی تفصیلی به نکاتی مانند مدیریت کشور در شرایط فعلی، مذاکره با آمریکا، دادگاه محمدرضا خاتمی و ...پرداخته است که در ادامه بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*{در پاسخ به سوالی درباره نحوه مدیریت کشور در شرایط فعلی}: چرایی و چگونگی بروز این مشکل به سیاست های اتخاذ شده در دولت های نهم و دهم احمدی نژاد برمی گردد. به خاطر داریم که از اواخر دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی قیمت جهانی نفت خام شروع به افزایش کرد و با شروع کار دولت آقای احمدی نژاد به رقم بی سابقه و افسانه ای بیش از ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسید. انتظار این بود که این درآمد بی سابقه افسانه ای صرف سرمایه گذاری های بزرگ و زیربنایی شود.

امید می‌رفت که با برجام روابط خارجی خود را به شکل عادی درآوریم

*بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم نیز کشور کماکان در تحریم به سر می‌برد و تحول چندانی رخ نداد. دولت یازدهم علیرغم اینکه سیاست‌های دولت قبلی را نداشت، ارز و ریالی هم برای سرمایه‌گذاری های بزرگ نداشت. بنابراین سرمایه‌گذاری‌های کلان کماکان متوقف و قابل توجهی اشتغال در کشور ایجاد نشده و رکود و بیکاری همچون گذشته به صورت به اصلی‌ترین مشکلات کشور باقی ماند. البته با امضای برجام امید این می‌رفت که بتوانیم دوباره روابط خارجی خود را به شکل عادی درآوریم و با استفاده از سرمایه‌های خارجی در میان مدت مشکل رکود و بیکاری در کشور را حل کنیم.

ترامپ آمد و وضع را بدتر کرد

*آن‌طور که انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاری در کشور شکل نگرفت. حدود یکسال پس از امضای برجام در آمریکا نیز آقای ترامپ روی کار آمد و با خروج از برجام و اعمال تحریم‌هایی که به مراتب گسترده‌تر و موثرتر از تحریم های قبلی بود، دوباره وضع ما را به صورتی درآورد که قبل از امضای برجام داشتیم و قطعاً به مراتب بدتر.

نمی‌گویم دوستان شعار «مرگ بر آمریکا» نگویند اما ...

*من نمی‌گویم که دوستان شعار «مرگ بر آمریکا» یا «مرگ بر اسرائیل» را فراموش کنند. چنین بحثی مطرح نیست. ولی هر عقل سلیمی حکم می‌کند وقتی شما ماه‌ها با ۵ کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و آلمان مذاکره انجام داده و برجام را امضا می‌کنید که نگرانی جهانی را در مورد ساخت سلاح هسته ای در ایران از بین ببرید، دقیقا در همان روز نباید دست به اقداماتی تحریک‌آمیز بزنید که اثر همه آن تلاش‌ها را از بین ببرد. نباید برای تحریک دنیا علیه خودمان همزمان با امضای برجام، اقداماتی ماجراجویانه انجام دهیم.

*بعضی از دوستان تصور می‌کنند که قدرت یک دولت و کشور صرفاً در «قدرت نظامی» خلاصه می شود. در حالی که این تصور ممکن است برای دوره‌ای که دو ابرقدرت آمریکا و شوروی در دنیا وجود داشت، به منظور حفظ موازنه قوا تا حدودی صحیح باشد. ولی امروز برای کشوری مثل ما شرط لازم است اما کافی نیست. برای نمونه کشورهایی مانند آلمان یا ژاپن که ارتشی به آن معنا ندارند، چگونه خود را در جهان حفظ کردند؟ جز با اتکا به مردم‌شان و قدرت تکنولوژیکی و اقتصادی خود؟

بعد از دوم خرداد قدرت بیشتری داشتیم یا امروز که انواع موشک ها را داریم

*باید ببینیم که ما بعد از دوم خرداد ۷۶ قدرت بیشتری در دنیا پیدا کردیم؟ یا امروز که انواع موشک‌ها یا حتی امکان ساخت بمب اتم را در اختیار داریم؟ آیا کره‌شمالی قدرت بیشتری دارد یا ترکیه‌ای که دموکراسی را تا حدودی قبول می‌کند؟ من معتقدم که ترکیه بسیار قوی‌تر از کره‌شمالی است. تنها دلخوشی کره شمالی به داشتن ۵ بمب هسته‌ای است، در حالی که بمب برایآن کشور با مردمی گرسنه و زیر فشار استبداد نشانه قدرت نیست.

انتخابات پرشور اصلی‌ترین مولفه امنیت ملی است

*من بر این باورم وقتی رژیمی مردمی و دموکراتیک باشد و فضای باز و انتخاباتی پرشور ایجاد کند، دیگر نباید نگران هیچ تهدیدی باشد. هدفم از بیان چنین مطلبی تاکید بر انتخابات پرشور است و آن را علاوه بر جنبه های مثبت دیگر، در حال حاضر اصلی‌ترین مولفه امنیت ملی می‌دانم که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. نباید تلاش کنیم فضا را بسته و خوشحال باشیم که مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند و در نهایت با شرکت کننده کم برنده خواهیم شد.

انتقاد از دادگاه رسیدگی به پرونده انتخاباتی محمدرضا خاتمی

*من امروز کاری با نظارت استصوابی و غیره ندارم، بلکه توصیه می‌کنم کاری کنید که انتخابات پرشور برگزار شود. فضا را نبندید و بگذارید مردم حرف بزنند. این معنی ندارد که شما آقای رضا خاتمی را متهم کنید به اینکه چرا گفته در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری تقلب شده و برایش کیفرخواست صادر و با اعلام علنی بودن دادگاه آن را منتشر کنید، بعد اجازه ندهید دفاعیاتش در دادگاه علنی منتشر شود؟! این به ضرر خودتان است، اتفاقاٌ اگر رضا خاتمی هیچ حرفی نداشته که در دادگاه بزند، با این ترتیب او را محق و سربلند (که البته هست) و خودتان را ناحق در برابر مردم جلوه می‌دهید.

*بهتر نبود او را در دادگاه علنی محاکمه نمی‌کردید و مانند ما در سال ۸۸ محاکمه‌ای غیرعلنی برایش برگزار کرده و محکومش می‌کردید؟ متاسفانه برخی دوستان برای مردم ارزشی قائل نیستند و می‌گویند مردم چه کاره‌اند؟ مگر مهم است که مردم قضاوت‌شان درباره ما مثبت یا منفی باشد؟ اگر این طور فکر می‌کنند باید تکرار حوادثی نظیر دی ماه ۹۶ را هم بپذیرند.

امروز وقت مذاکره با دولتی نظیر دولت کنونی آمریکا نیست

*باید مقاومت کنیم و طرفدار این نیستم که مانند کره شمالی به ترامپ متوسل شویم و او هر روز برایمان گربه رقصانی کند. من ضمن اینکه اصل مذاکره را قبول دارم و آن را چیز بدی نمی‌دانم، معتقدم که امروز و با دولتی نظیر دولت کنونی آمریکا وقت مذاکره نیست و باید مقاومت کرد، ولی مقاومتی خردمندانه و عاقلانه. مقاومت با سیاست های ماجراجویانه همراه نیست بلکه با سیاست خارجی معقول و مدبرانه همراه و با ایجاد فضای باز سیاسی و برگزاری انتخابات پرشور در سیاست داخلی و با تأمین حداقل نیاز مردم در حیطه اقتصاد توأم است.

به حاکمیت تصمیمات دشوار پیشنهاد نمی‌کنم

* به حاکمیت پیشنهاد مذاکره با آمریکا را نمی دهم؛ البته در شرایط کنونی اعتقاد به آن هم ندارم. بلکه برای چندمین بار در همین مصاحبه، ملتمسانه به تصمیم‌گیران پیشنهاد می‌کنم اروپا را به دنباله‌روی از آمریکا وادار نکنند. با خروج از برجام، اجماع جهانی جدیدی علیه کشور ایجاد نکنند. با اتخاذ و اجرای سیاست‌های ماجراجویانه، به جای آمریکا کشور خودمان را منزوی نکنند و در یک کلام کارهایی نکنند که به از بین‌رفتن استقلال و حتی تجزیه کشور منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین