کد خبر: ۵۹۹۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

اردوغان: آمریکا باید پول هواپیماهای اف۳۵ را پس دهد

رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید دوباره بر اراده این کشور برای دریافت سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» از روسیه، گفت اگر آنکارا از برنامه تولید «اف-۳۵» کنار گذاشته شود، واشنگتن باید پول ترکیه را پس بدهد.
آفتاب‌‌نیوز :

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه تأکید کرد که این کشور روند دریافت سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» از روسیه را تکمیل می‌کند و اگر آمریکا بخواهد آنکارا را از پروژه تولید جنگنده «اف-۳۵» کنار بگذارد، باید سرمایه‌گذاری ترکیه در این پروژه را جبران کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان گفت: «ما با خرید سامانه اس-۴۰۰، برای جنگ آماده نمی‌شویم، بلکه تلاش می‌کنیم امنیت ملی خود را تضمین کنیم. تا آوریل سال ۲۰۲۰، این روند [تحویل] کامل می‌شود.»

وی افزود: «نیروهای مسلح ما [بر این سامانه] کنترل کامل خواهند داشت. در حال حاضر، اس-۴۰۰ بزرگترین معامله تاریخ ماست و این روند مشارکت به سمت تولید مشترک پیش می‌رود.»

روسیه این هفته با وجود مخالفت شدید آمریکا، روند تحویل سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه را آغاز کرد. ترکیه از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و از اعضای پروژه مشترک جنگنده اف-۳۵ است. واشنگتن مدعی است استقرار اس-۴۰۰ در یک کشور عضو ناتو، نقاط ضعف احتمالی اف-۳۵ را برای روسیه افشا می‌کند. به همین جهت، آمریکا اعلام کرده احتمالا ترکیه را از پروژه اف-۳۵ کنار می‌گذارد.

اردوغان در این مورد گفت: «تا الان، ما ۱.۴ میلیارد دلار برای اف-۳۵ها پول داده‌ایم. اگر ترکیه از این برنامه خارج شود، هزینه هر هواپیما، ۷ تا ۸ میلیون دلار افزایش می‌یابد. اتخاذ این تصمیم، راحت نیست. آن‌ها باید پول ما را پس بدهند.»

پایگاه خبری «بلومبرگ» روز گذشته گزارش داد که کاخ سفید در حال بررسی اعمال تحریم علیه ترکیه در ارتباط با خرید اس-۴۰۰ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین