کد خبر: ۵۹۹۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰

تابستان‌ها زیاد به استخر می‌روید؟ مراقب این «بیماری انگلی خطرناک» باشید!

سی‌دی‌سی تخمین می‌زند که حدود ۳۵ درصد از موارد شیوع بیماری کریپتو با استخرهای عمومی، پدلینگ و نیز پارک‌های آبی مرتبط باشد. ۱۵ درصد نیز به ارتباط افراد با گوساله‌های تازه متولد شده مرتبط است. دلایل عمده دیگر نیز به ارتباط افراد مبتلا با کودکان و مصرف شیر نجوشانده و آب سیب مرتبط بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) از یک مشکل در آب‌های آلوده استخرها خبر داد که در ماه‌های گرم تابستان بسیار شایع می‌شود. هشدار این مرکز در خصوص بیماری «کریپتوسپوریدیوسیز» یا به اختصار کریپتو است.

بنا بر گزارش آی‌آف‌ال ساینس، کریپتو یک بیماری انگلی است که عامل آن می‌تواند در روده انسان و برخی دیگر از جانوران زندگی کند و منتج به اسهال شدید شود. آنطور که داده‌های سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ سی‌دی‌سی حکایت می‌کند، شیوع این بیماری هر سال حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.

افزایش هشداردهنده شیوع بیماری انگلی کریپتو

این گزارش اشاره می‌کند که در جریان این بازه زمانی ۸ ساله ۴۴۴ مورد شیوع و نزدیک به ۷۵۰۰ مورد تایید شده این بیماری وجود داشته است. در حالی که مجموعا ۲۸۷ نفر در نتیجه این بیماری به بیمارستان مراجعه کردند، تنها یک نفر جهان خود را از دست داده است.

گزارش سی‌دی‌سی تخمین می‌زند که حدود ۳۵ درصد از موارد شیوع این بیماری با استخرهای عمومی، پدلینگ و نیز پارک‌های آبی مرتبط باشد. ۱۵ درصد نیز به ارتباط افراد با گوساله‌های تازه متولد شده مرتبط است. دلایل عمده دیگر نیز به ارتباط افراد مبتلا با کودکان و مصرف شیر نجوشانده و آب سیب مرتبط بوده است.

میشل هلاوسا، مدیر برنامه مرکز شنای سی‌دی‌سی، در این زمینه می‌گوید: «کودکان به شدت به این بیماری مبتلا می‌شوند و پتانسیل زیادی در انتقال انگل کریپتو دارند. چرا که آنها نمی‌دانند چطور از توالت استفاده کنند و به درستی دست و صورت‌شان را بشویند. ما به عنوان والدین آنها وظیفه داریم تا از آنها در محیط های آبی، مزارع حیوانات و سایر موارد به خوبی مراقبت کنیم.»

کریپتوزپوریدیوم یک انگل تک یاخته است که می‌تواند در انسان باعث بیماری های معده روده‌ای همراه با اسهال شود. کریپتوزپوریدیوم ارگانیزمی است که اغلب در بیماران مبتلا به HIV مثبت همراه با اسهال جدا شده‌است. درمان بیماری اغلب علامتی هستند که شامل آب‌رسانی مایعات، اصلاح الکترولیت‌ها و مدیریت درد می‌باشد.

منبع: علم و فناوری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین