کد خبر: ۶۰۰۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

لاریجانی: در این شرایط نباید به دیپلماسی کشور برای تعجیل فشار آورد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط نباید به دیپلماسی کشور فشار آورد که با عجله کار کند وقتی کسی می‌خواهد ستم کند با ظرفیت‌های مختلف باید جلوی او را گرفت؛ بنابراین تصور نشود که در شرایط فعلی نمی‌خواهیم از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

علی لاریجانی در مراسم تجلیل از صنعتگران نمونه استان البرز که امروز (چهارشنبه ۲۶ تیرماه) در ساوجبلاغ برگزار شد، گفت: این برای البرز افتخار است که قطب تولید کشور باشد، البرز این ویژگی را دارد و تنوع قومی در کنار آن ارزش‌هایی است که می‌تواند در کنار تولید ارزش ایجاد کند.

لاریجانی افزود: زمانی که در مجلس تصمیم به استان شدن البرز گرفته شد با لحاظ این موضوع بود.

وی ادامه داد: اینکه امروز کارآفرینان برخی پیشرفت‌ها را بر شمردند و کاستی‌ها را هم البته بیان کردند نشان داد که این حرکت زاینده است.

وی با بیان اینکه سه نماینده البرز، نمایندگانی پر تلاش و موثر در مجلس هستند افزود: بنابراین جای نگرانی برای تولیدگران نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز یکی از تولیدگران پرسید که آیا اینکه امسال سال رونق تولید است را باور دارید، این سوال خوبی است و همه باید به این توجه کنیم و اگر از خودمان این سوال را بپرسیم همه چیز خوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این روحیه در کشور ارزش دارد که ما روی پای خودمان بایستیم و تولید کننده باشیم و با مشکلات مبارزه کنیم، این طور نیست که کشورهای دیگر مشکل نداشته باشند و هر کشوری به فراخور خود مشکلاتی دارند.

وی افزود: مشکل ما بخشی مربوط به تحریم‌ها و بخشی مربوط به مشکلات اقتصادی مزمن است که از قبل وجود داشته است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: وضعیتی که آمریکایی‌ها به وجود آورده‌اند برای کل دنیا وحشتناک است. برای اروپا، چین، روسیه، آمریکای لاتین و … هر کدام مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ترامپ رفتار بیمارگونه‌ای دارد که توییت دیروز وی برای خانم‌های رنگین پوست در کنگره از همین رفتار ناشی شده است.

وی ادامه داد: با همین رفتار برای ایران هم مزاحمت ایجاد کرده البته برخی کشورهای منطقه هم در این زمینه به او پول داده و تحریک کرده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه سوال این است که آیا همه مشکلات ما از تحریم است، گفت: اگر اقتصاد کشور زاینده نباشد این مشکلات را دارد این مشکلات درونی است البته معتقدم که باید مراودات بین‌المللی داشته باشیم ولی ما از ظرفیت نیروی انسانی خودمان خوب استفاده نکرده‌ایم. ما این همه فارغ‌التحصیل داریم وقتی کارخانجات میل به واردات پیدا می‌کنند این مشکل را برای ما بیشتر می‌کند.

وی افزود: ما اگر در کشورمان اختلالی در سال گذشته داشتیم به خاطر این بود که در اقتصاد بلوغ به وجود نیامده است، این ضعف باید جبران شود و نقش اصلی در آن را کارآفرینان دارند دولت باید بستر را فراهم کند چون دولت تولید کننده خوبی نیست.

وی با بیان اینکه من تردید نداریم ایرانی‌ها با هوش خود بر این مشکل فائق می‌آیند گفت: اگر متحد باشیم موفق خواهیم بود فشارهایی که در بیرون از کشور وارد می‌شود اگر از زمان درست استفاده کنیم حل خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در این شرایط چاره‌ای جز مقاومت نداریم، ممکن است سوال ایجاد شود که چرا دیپلماسی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند، دیپلماسی به فکر حل مشکل هست اما گاهی باید فشار را تحمل کند این طور نیست که در کشور بن بست برای حل مشکلات داشته باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: نباید عجله کرد اگر منافع ملی کشور را دنبال می‌کنیم امروز روزی نیست که در برابر فشار آنها مقاومت نکنیم، بایت مقاومت کنیم تا آنها بفهمند موفق نیستند، در این یکسال ایرانی‌ها نجابت خود را نشان دادند.

وی افزود: مگر ترامپ توانست نفت ایران را صفر کند؟ ما از ظرفیت‌های مختلف استفاده کردیم و خوشبختانه بقیه کشورها هم به این نتیجه رسیدند که باید به نحوی مقابل آمریکا بایستد.

وی اظهار کرد: مگر نگفتند ایران ۴۰ سالگی را نمی‌بیند آیا موفق شدند؟ این موفقیت ایران بود که این مرد رذل را سر جای خود نشاند.

وی ادامه داد: در این شرایط نباید به دیپلماسی کشور فشار آورد که با عجله کار کند وقتی کسی می‌خواهد ستم کند با ظرفیت‌های مختلف باید جلوی او را گرفت؛ بنابراین تصور نشود که در شرایط فعلی نمی‌خواهیم از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: همه در حال تلاش برای رستگاری شرایط کشور هستند البته گاهی دعواهای سیاسی در کشور افکار را مشوش می‌کند، در منافع کشور نباید دعواهای حیدری نعمتی ایجاد کرد باید اختلاف‌ها را حل و اراده‌ها را به مسیر اصلی معطوف کرد.

وی در بخشی دیگر به مشکلات ارزی اشاره و اعلام کرد: من از تک نرخی شدن ارز دفاع می‌کنم و فکر می‌کنم دونرخی بودن زمینه سوءاستفاده را ایجاد می‌کند. اگرچه این تصمیمات در شرایط اضطراری گرفته شده اما این پیگیری خواهد شد.

لاریجانی در خصوص پرداخت یارانه‌ها هم اعلام کرد: نوع پرداخت کمک و یارانه باید به نحوی باشد که خللی پیش نیاید، قبول دارم که این سوبسیدها هم فسادزادست و هم باعث واردات می‌شود به همین دلیل مرکز پژوهش‌ها برای آن به راه حلی رسیده است.

وی افزود: سران کشور به درستی به این نتیجه رسیدند که ارز را باید کنترل کنند، اما این باید چارچوبی داشته باشد چون منابع ما نامحدود نیست و این باید در اولویت‌ها هزینه شود.

وی افزود: امروز شرایط بهتر شده و آرام آرام می‌توان شرایط را بهبود داد.

لاریجانی تصریح کرد: در مورد معوقات مالیاتی و بانکی روز گذشته جلسه‌ای که برای رونق تولید داشتیم درباره این بحث کردیم در مورد معوقات تامین اجتماعی قرار شده فرصت داده شود، درست است که برخی از مسائل معوقات مطابق قانون است اما باید دست تولید کننده واقعی را بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین