کد خبر: ۶۰۰۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

شورایاری و اعتماد عمومی

مساله مشارکت در شهرهای بزرگ و ابرشهرها به یک رویه بدل شده که در کلانشهر تهران، فاقد چنین مزیتی است. در ۱۲۰ ناحیه و ۳۵۲ محله، هنوز نهاد فعالی که به‌طور مرتب نیروهای داوطلب محلی را برای فعالیت‌های اجتماعی تجمیع و تجهیز کند، نداریم و در حوزه‌هایی همچون محیط زیست، بهداشت محله و به‌طور کلی رسیدگی به مسائلی که مربوط به همه اهالی محل است، این نقیصه احساس می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

محمود میرلوحی نوشته است: بسیاری از ساکنان امروز تهران، در گذشته در روستاها و شهرهای کوچک، می‌دانستند همکاری‌های محلی، قومی، خانوادگی و… مثلاً در سوگواری‌ها یا کمک به مستمندان و… چه اثر مثبتی در ایجاد امید و نشاط و همدلی اجتماعی دارد. اما امروز این روابط تا حدود بسیاری رنگ باخته است، نهادهای خانوادگی و قومی و محلی تقریباً رنگ باخته‌اند و جای خود را به ارتباطات جدید در شبکه‌های اجتماعی و...

نهادهای مدنی داده‌اند که در تهران از یک ساختار قوی برخوردار نیست اما در این شرایط می‌توان در تهران بخشی از این نیاز را رفع کرد و با ارتباطی که این ۹ نفر در حوزه عمران و آموزش و محیط‌زیست و مشارکت شهروندان داشته باشند، می‌توانند مردم محلات را ساماندهی کنند و به اطلاع شورا برسانند.

اگر شورایاران فعال باشند، می‌توانند فعالیت خود را بیشتر از فعالیت شهرداری ادامه دهند و فعالیت آنان منحصر به فعالیت‌های شهرداری نشود. آنها می‌توانند از طرف شورای شهر به فعالیت‌های شهرداری نظارت کنند یا در محلات مثل فضای سبز و پسماند و آموزش شهروندان تلاش کنند اما فراتر از آن هم می‌توانند تلاش کنند و چه از طریق شورای شهر و چه به صورت مستقیم، به عنوان معتمد محلی، مسائل و مشکلات خود را حل و فصل کنند. این توان و ظرفیت معتمدان محلی را می‌توان در حوزه‌های مختلف به‌کار گرفت و امیدواریم چهره‌های فرهیخته و توانمند که برای اداره شهر تهران، طرح و برنامه دارند، در تمام ۳۵۲ محله حضور پیدا کنند تا در انتخابات این دوره، شاهد مشارکت مردم باشیم و حضور مردم در انتخابات، که در دوره قبل که از حدود ۸میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیتِ تهران، ۵۰۰ هزار نفر بود، این دوره بالغ‌بر ۲ میلیون شود و نشان دهد شورایاران اعتماد بیشتر مردم را جلب و جذب کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین