کد خبر: ۶۰۰۶۱۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
ظریف گفته "ترامپ جدیت خود را با لغو دائمی تحریم‌ها در کنگره نشان دهد"

جزئیات پیشنهاد ظریف به ترامپ درباره "برجام" و دیدار با سناتور آمریکایی| آغازگر جنگ نخواهیم بود| ترامپ با فشار حداکثری به مذاکره با تهران نمی‌رسد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رویکرد فشار حداکثری را ناشی از مشاوره های بیمارگونه به ترامپ دانست و گفت فکر نمی کنم این رویکرد او را به جایزه مذاکره با تهران برساند.
جزئیات پیشنهاد ظریف به ترامپ درباره
آفتاب‌‌نیوز :

محمد جواد ظریف در گفت و گو با نشنال این ترست درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر هدف قراردادن یک پهپاد آمریکایی در تنگه هرمز افزود: در تماسی که با تهران داشتم، ما هیچ اطلاعی درباره از دست دادن پهپاد نداریم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی ادامه داد: تا این زمان نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که آنها این پهپاد را هدف قرار داده‌اند. نمی‌دانیم این پهپاد چه کسی است، ما اطلاعاتی نداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: اشتباه نکنید، واقعیت این است که آمریکا حضور خود را در خلیج فارس افزایش داده است و این به امنیت یا ثبات منطقه کمک نمی‌کند.

ظریف خاطرنشان کرد: یک محدوده کوچک آبی است و نمی‌توانید یک انباشت ترافیکی داشته باشید بدون اینکه اتفاقی بیفتد.

نفتکش کوچک حامل قاچاق سوخت

وی در پاسخ به سوالی درباره نفتکش مفقود شده و آیا ایران مسئول آن است، گفت: همه اطلاعاتی که داریم این است که یک نفتکش کوچک که تنها یک میلیون لیتر فراورده نفتی چاقاق را حمل می‌کند و نه نفت را توقیف کردیم و آن هم اغلب در خلیج فارس به دلیل یارانه سنگینی است که در ایران به فراورده‌های نفتی تعلق می‌گیرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: قاچاق بسیاری از مرزهای دریایی و زمینی وجود دارد و ما آنها را به طور مرتب تعقیب می‌کنیم. بنابراین اگر این تانکری که آنها صحبت می‌کنند، این یک نفتکش قاچاق و نه نفتکش است.

امنیت منطقه خریدنی نیست

ظریف در پاسخ به این سوال که مقامات ترامپ اعلام کرده‌اند که حدود ۵۰۰ نیروی دیگر به عربستان سعودی اعزام خواهند کرد، گفت: این یک حرکت نمادین است که به امنیت هیچ کسی کمک نمی‌کند.

وی افزود: به طور مسلم، امنیت منطقه ما نمی‌تواند از خارج خریداری شود. معتقدیم که کشورهای منطقه باید امنیت خودشان را از طریق همکاری و مجمع منطقه‌ای و نه از طریق تلاش برای خرید آن از خارج تأمین کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: معمولاً این اقدام، راه قابل دفاعی برای تأمین امنیت نیست.

حمایت آمریکا و سعودی از تروریست‌ها

ظریف در پاسخ به اینکه مقامات دولت ترامپ ممکن است که بخواهند باردیگر با کم رنگ کردن تروریستی بودن النصره، تسلیحات بیشتری را به سوریه انتقال دهند، گفت: آنها پیش از این سلاح‌ها را فراهم کرده‌اند.

وی یادآور شد: نه تنها برای النصره، بلکه آنها برای داعش هم سلاح فراهم کردند. بنا به گزارش‌های رسانه‌های غربی، سلاح‌های آمریکایی از طریق عربستان سعودی به داعش می‌رسید در زمانی که آنها در سوریه بودند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: شما نمی‌توانید گروه‌های تروریستی را مسلح کنید و انتظار داشته باشید آنها بر مقاومت مردم پیروز شوند، این ناممکن است.

گفت و گو با اعضای کنگره آمریکا

ظریف در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از گفت وگو با سناتور راند پال به عنوان میانجیگر یا مذاکره کننده به نیابت از ترامپ چیست، گفت: رئیس جمهوری ترامپ امروز گفت که او فرستاده نیست. بنابراین باید حرف او را ملاک قرار دهیم.

وی افزود: من با اعضای کنگره ملاقات می‌کنم اما در مورد جلسات خاص با اعضای خاص کنگره اظهار نظر نمی‌کنم اما اعضای کنگره، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان طرف مذاکرات نیستند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آنها نمایندگان مردم آمریکا هستند که ما برای آنها احترام قایلیم و فقط برای تنویر و نه برای مذاکره با آنها تعامل می‌کنیم. ما فقط می‌توانیم با دولت‌ها مذاکره کنیم.

مقابله به مثل شدید در صورت حمله احتمالی

ظریف درباره ادعای ترامپ برای متوقف کردن حمله به ایران در آخرین دقایق و اینکه آیا به دلیل احتمال پاسخ فراگیر ایران بود، گفت: این امر می‌تواند باشد و آمریکا از آن مطلع شده است.

وی زمان این آگاهی را بلافاصله پس از سرنگون کردن یک پهپاد متجاوز آمریکایی در حریم هوایی ایران، دانست و گفت: ما از خود دفاع می‌کنیم هر گونه حمله به ما به شدت مقابله به مثل خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ترامپ به دنبال جنگ نیست، افزود: او در تلاش است تا از طریق فشار به توافق بهتری دست یابد. اگر به او توصیه شده است که اینگونه توافق بهتری به دست می‌آورد، فکر می‌کنم مشاوره بد یا مشاوره بیمارگونه به او شده است.

خبر بد انتصاب بولتون برای جهان

ظریف درباره انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم گفت: من فکر می‌کنم حضور بولتون در کاخ سفید خبر خوبی برای هر کسی در جهان نبود.

توافق با دولت‌ها است نه اشخاص

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید ترامپ دوست دارد رفتاری همچون با کره شمالی را درباره ایران تکرار کند و نشست مستقیمی با تهران داشته باشد؟ گفت: من فکر می‌کنم او این را گفت، اما از نظر من رویکرد فشار حداکثری، او را به این جایزه نمی‌رساند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در جواب اینکه چرا با آمریکا به طور مستقیم وارد مذاکره نمی‌شوید هم اظهار کرد: به خاطر اینکه ما پیش از این یک توافق با دولت آمریکا داریم. دولت‌ها با هم توافق می‌کنند نه اشخاص؛ اگر توافق با دولت قبلی تنها تا زمان آمدن ترامپ پایدار باشد به طور طبیعی این نگرانی وجود دارد که با رفتن ترامپ، رئیس جمهوری بعدی هم چنین رفتاری انجام دهد.

افزایش بی اعتمادی مردم ایران به آمریکا

وزیر امور خارجه درباره سرپا نگهداشتن توافق هسته‌ای و آیا با افزایش بی اعتمادی محاسبات ایران تغییر کرده است هم گفت: مطمئناً عدم اعتماد در ایران وجود دارد با این حال ایران ثابت کرده است که به تعهدات بین المللی خود پایبند است و اگر اجرای تعهدات طرف مقابل را ببینیم، برجام یک سند قابل احیا است و بهترین‌ها را برای حفظ آن انجام خواهیم داد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا حمایت پیشین شما از این توافق باعث آسیب دیدن به موقعیتتان در ایران شده است، اظهار کرد: مطمئناً مردم از نتیجه آن خوشحال نیستند، زیرا آنها می‌بینند که ایالات متحده حتی کمتر از آنچه فکر می‌کردند، قابل اعتماد است.

فقدان اراده سیاسی اروپا

وی درباره ارزیابی عملکرد اروپا اینگونه پاسخ داد که اگر اروپا بخواهد منافع خود را دنبال کند، باید مسیر دیگری را بپیماید. فکر نمی‌کنم آنها اراده سیاسی لازم را برای پرداخت هزینه استقلال خود گرد آورده باشند. این رایگان به دست نمی‌آید.

رئیس دستگاه سیاست خارجی به این سوال که آیا آلمان را بازیگر کلیدی در این باره می‌بینید، جواب داد به نظر من هر سه کشور اروپایی به اضافه اتحادیه اروپا بازیگران مهمی هستند که هر یک مشکلات خودشان را هم دارند.

ظریف افزود: انگلیس در حال خروج از اتحادیه اروپا است، فرانسه دارای برخی مشکلات داخلی و آلمان هم در حال طی کردن فرایند جانشینی است. بنابراین در هر یک از این کشورها مشکلات وجود دارد، اما به نظر من آنها طرف صحبت ما هستند و ما همچنان با هر سه کشور تعامل خواهیم کرد.

آغازگر جنگ نخواهیم بود

وی درباره احتمال وقوع جنگ هم گفت: لازم است از آن جلوگیری شود اما نمی‌توانیم از منطقه خودمان فاصله بگیریم. ما آنجا هستیم و نمی‌توانیم حرکت کنیم.

خبرنگار نشنال این ترست پرسید آیا می‌تواند به سناریوی جنگ جهانی اول تبدیل شود که یک جرقه کوچک منجر به یک جنگ گسترده شد؟

عضو شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار کرد: فکر می‌کنم هرکسی که جنگ را آغاز کند، پایان دهنده آن نخواهد بود و ما نمی‌خواهیم آغازگر آن باشیم.

اتکا به منابع خود

ظریف در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از روسیه نسبت به ایران در صورت وقوع جنگ چیست، خاطرنشان کرد: پیش بینی پذیر نیست اما ما روسیه را یک شریک و همسایه مهم می‌دانیم. ما یک اتحاد نظامی با روسیه نداریم اما روابط خوبی داریم.

وی تاکید کرد: ما سیاست خارجی خود را بر کمک‌های فرضی هیچ کسی بنا نمی‌کنیم. ما آموخته ایم که به منابع خودمان تکیه کنیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه برای شرکت در نشست عالی رتبه شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد و در این مدت با رسانه‌های مختلف گفت وگو داشت.

ظریف همچنین با آنتویو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کرد.

جزئیات پیشنهاد ظریف به ترامپ درباره

ظریف: زیاده خواهی های آمریکا راه به جایی نخواهد برد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ادعای اخیر ترامپ درباره غنی سازی صفر را تکرار اشتباه پیشینیان آمریکا دانست که باعث افزایش غنی سازی هسته ای ایران شد و گفت: زیاده خواهی های آمریکا ره به جایی نخواهد برد.

محمد جواد ظریف روز جمعه این مطلب را پیش از عزیمت به کاراکاس پایتخت ونزوئلا در پاسخ به خبرنگار ایرنا و در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر قطع غنی سازی اورانیوم در هر سطحی و انعقاد توافقی ۱۰۰ ساله مطرح کرد.

وی اظهار کرد: این اظهارات نشان دهنده آن است که برجام یک توافق معقولی بوده است و زیاده خواهی آمریکا به جایی نمی رسد. کسانی که این حرف های بی مورد را به ترامپ می زنند باید بگویند که پیش از این در اوائل دهه ۸۰ که مباحث سیاست غنی سازی صفر را مطرح کردند و مانع از توافق ایران و اتحادیه اروپا شدند، باعث شدند که سطح و میزان غنی سازی ایران بیش از ۱۰۰ برابر شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: اگر آقای ترامپ مایل است که شانس خودش را با این حرکت غلط دوباره امتحان کنه، می تونه مهمان ما باشد.

اینستکس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اینستکس هم اظهار کرد: بارها گفته ایم که اینستکس مقدمه ای برای اجرای تعههدات اتحادیه اروپا است. اگر اروپایی ها مایل هستند اقدامات لازمی که باید برای حفظ برجام انجام دهند را انجام دهند، ضرورت دارد اینستکس را عملیاتی کنند.

ظریف تصریح کرد: اروپایی ها ۱۱ تعهد را چند بار پس از خروج آمریکا مطرح کردند به اضافه تعهدات خودشان در ضمیمه ۲ برجام، که اجرای این تعهدات نیازمند اینستکس باشد اما خود اینستکس از آن تعهدات نیست و ما منتظریم اروپایی تعهدات خود را که شامل تضمین فروش نفت، تضمین کشتیرانی، تضمین هوایی، تضمین بانکی و سرمایه گذاری و تضمین همکاری های علمی است.

وی تاکید کرد: ممکن است آنها بگویند اینستکس برای همه این همکاری ها ضروری بوده است در این صورت شروع به کار اینستکس اقدامات مفید اما ناکافی است.

سفر به آمریکای لاتین

وزیر امور خارجه درباره برنامه های سفر به آمریکای لاتین هم گفت: اجلاس در ونزوئلا، نشست وزیران خارجه اعضای جنبش عدم تعهد است که در پایان ریاست دوره ای ونزوئلا بر این جنبش برگزار می شود.

ظریف ادامه داد: البته از این فرصت برای گفت وگو با مقامات ونزوئلایی و اینکه چگونه جمهوری اسلامی می تواند برای بازگرداندن آرامش به این کشور کمک کند و همچنین درباره همکاری اقتصادی بسیار خوبی که با ونزوئلا داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: در نیکاراگوئه و بولیوی درباره همکاری های سیاسی و اقتصادی صحبت می کنیم. ما دوستان بسیار خوبی در آمریکای جنوبی و لاتین داریم و این کشورها شرکای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی بوده اند و الان هم همین ارتباطات هست.

ظریف اضافه کرد: پروژه های مختلفی را در بولیوی در حال اجرا داریم که به نفع مردم آن کشور است و در این سفر هم با رئیس جمهوری، وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشورها درباره نحوه ادامه همکاری ها صحبت می کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال بازآفرینی سیاست مونرو در آمریکای لاتین است و مداخلات خود را اضافه می کند، تاکید کرد: لازم است مجموعه ای هماهنگ از کشورهای مستقل در قبال این سیاست ها مقاومت کنند.

ترامپ جدیت خود را با لغو دائمی تحریم‌ها در کنگره نشان دهد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به چشم انداز توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده برای سال ۲۰۲۳، گفت: ترامپ جدیت خود را با لغو دائمی تحریم‌های ایران در کنگره نشان دهد.

‌" محمد جواد ظریف" روز جمعه و در آخرین روز سفر خود به نیویورک در گفت وگو با شبکه خبری پی بی اس آمریکا این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد نظارت دائمی بر تأسیسات هسته‌ای در صورت لغو دائمی تحریم‌ها مطرح کرد.

وی افزود: چیزی که من پیشنهاد دادم این بود که اگر آقای ترامپ در این موضوع جدی است که توافق حاصله را به تأیید کنگره می‌رساند، یک پیش بینی در توافق فعلی وجود دارد که در سال ۲۰۲۳ ما گمان می‌کنیم که پروتکل الحاقی را که از ما تقاضا می‌کند که همه تأسیسات خود را برای همیشه تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار دهیم، به تصویب برسد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: او (ترامپ) گفته است که نگران بند غروب آفتاب و مدت توافق است؛ (در صورت تصویب پروتکل الحاقی)، برای همیشه خواهد بود؛ نه حتی برای ۱۰۰ سال، بلکه به طور دائمی خواهد بود. البته این اقدام، نیازمند این است که آمریکا تحریم‌های خود را از طریق تصویب کنگره برای همیشه لغو کند.

ظریف یادآور شد: این چشم اندازی است که ما درباره آن مذاکره کردیم. اگر او می‌خواهد که کار بهتری انجام دهد، می‌تواند از همین الان برای این چشم انداز اقدام کند و مطمئن شود که ایران سلاح اتمی تولید نخواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر این هدف او است، از اکنون می‌تواند آن را انجام دهد.

پهپاد ایرانی

وی افزود: اطلاعات ما این است که ما روز گذشته هیچ پهپادی را از دست ندادیم، به نظر نمی‌رسد آنها پهپاد ما را هدف قرار داده باشند، ممکن است پهپاد خودشان را زده باشند و برخی گزارش‌ها می‌گوید که پهپاد دیگران بوده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اینکه اقدام ایران را خصمانه و تحریک آمیز خوانده‌اند، اظهار کرد: آیا ما تحریک می‌کنیم؟ حتی اگر آن پهپاد ما باشد، ما در محدوده همسایگی خود هستیم اما کشتی‌های آمریکایی در جایی دورتر از ۶ هزار مایل از همسایگی خود قرار دارند.

ظریف ادامه داد: از این رو، می‌خواهم بپرسم چه کسی تحریک کننده است؟

وی در پاسخ به احتمال وقوع یک مواجهه نظامی بین ایران و آمریکا هم گفت: هیچ چیزی اجتناب ناپذیر نیست. ما انسان‌ها تاریخ را می‌سازیم و من فکر می‌کنم مستولی شدن انسان‌های محتاط می‌تواند از جنگ جلوگیری کند چرا که در صورت هر رویارویی نظامی، همه بازنده هستند.

عضو شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران افزود: این وظیفه رهبران و دیپلمات‌ها است که این کار را انجام دهند و ما تلاش می‌کنیم به بهترین شکل اقدام کنیم. این نیازمند احتیاط است و دوری از رفتارهای کودکانه است.

ما در خلیج مکزیک نیستیم

ظریف در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ به طور رسمی گفته است که به دنبال جنگ با ایران نیستند، آیا باور می‌کنید، گفت: ما به خلیج مکزیک نرفتیم. آنها به خلیج فارس آمدند. آنها باید مراقب باشند که حاکمیت، تمامیت ارضی یا امنیت ما را تضعیف نکنند.

تروریسم اقتصادی

وی در پاسخ به این سوال که اقدام شما چیست، گفت: ترامپ به صورت علنی اعلام کرده است که او یک جنگ اقتصادی علیه ایران به راه انداخته است. جنگ اقتصادی جنگی است که شهروندان عادی را هدف قرار می‌دهد اما در جنگ نظامی نیروهای نظامی مورد هدف هستند و بعضی وقت‌ها شهروندان عادی به طور جانبی دچار آسیب می‌شوند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در جنگ اقتصادی شما نمی‌توانید نیروهای نظامی یا مقامات را هدف بگیرید بلکه شما زنان و مردان عادی را هدف می‌گیرد که می‌خواهند داروهای ضد سرطانی، ضد بیماری ام اس بخرند یا کودکانی که به دنبال داروهای بیماری "ای بی" هستند.

ظریف تاکید کرد: اینها اهداف جنگ اقتصادی هستند. من می‌خواهم آن را "تروریسم اقتصادی" بنامم چرا که آنها مردم عادی را برای دستیابی به مقاصد سیاسی خود، هدف قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما یک توافق داشتیم که با آمریکا مذاکره شده بود، اظهار کرد: این ارتباطی ندارد که چه دولتی در آمریکا بوده است، چرا که کشورهای دیگر با دولت مستقر در واشنگتن به عنوان نماینده آمریکا توجه می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه آخرین چیزی که شنیدم این بود که در سال ۲۰۱۶ انقلابی در آمریکا رخ نداد بلکه تنها انتخابات برگزار شد، افزود: دولتی که از طریق انتخابات جایگزین دولت پیشین می‌شود باید به تعهدات آن عمل کند.

وی در پاسخ به اینکه نشانی از اینکه ترامپ به دنبال این باشد، وجود ندارد، گفت: دلیل آن این است که از نظر او "مال من، مال من است" و هر آنچه که مال تو است، مذاکره شدنی است؛ این کارایی ندارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: علاقمند نیستم که او را به انجام این کار متمایل سازم بلکه من علاقمندم به آنچه که آمریکا باید به عنوان یک بازیگر مسئول از منظر بین المللی انجام دهد.

ظریف ادامه داد: مطمئن هستم که ترامپ می خواهد یک کشوری که از قانون تبعیت می کند و نه کشوری که تعهدات را می شکند، به ارث بگذارد.

ترامپ می توانست تاریخ ساز باشد

معمار توافق هسته ای ایران در پاسخ به سوالی درباره تاریخ ۲۰۲۳ توضیح داد: ما آماده می شویم که این مساله را به پیش ببریم، ما باید آن را به مجلس خود ببریم و نیاز داریم که مجلس ما آن را تصویب کند؛ ما آمادگی انجام سریع این کار را داریم اگر آمریکا آمادگی این را داشته باشد که لغو دائمی تحریم ها را در کنگره به تصویب برساند.

ظریف یادآور شد: این توافقی است که از پیش در اختیار داریم و می توانست به پیش رانده شود، بنابراین ترامپ می توانست تاریخ ساز شود از این منظر که روابط دو کشور برای همیشه تغییر می کرد.

دیدار با سناتور پال

وی در پاسخ به این سوال که آیا با سناتور راند پال دیدار کرده است، گفت: من زمانی که اینجا هستم با اعضای کنگره نه به عنوان فرستاده دولت بلکه به عنوان نماینده مردم دیدار می کنم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: من نمی توانم بگویم که با چه کسی دیدار کردم و درباره چه موضوعی صحبت شد اما من با اعضای کنگره دیدار می کنم.

ظریف ادامه داد: در این دیدارها نظرات و ایده های خود را درباره چگونگی حل و فصل مسایل مطرح می کنیم، ما فقط آزادی بیان را تمرین نمی کنیم.

افزایش غنی سازی اورانیوم

عضو ارشد مذاکره جمهوری اسلامی ایران در مذارکرات هسته ای در پاسخ به این سوال که خیلی از افرادی که مخالف خروج ترامپ از برجام هستند، این پرسش را دارند که ایران افزایش غنی سازی اورانیوم را برای چه می خواهد، گفت: ما به آن نیازی نداریم.

ظریف افزود: ما یک پیش بینی در توافق هسته ای داریم، اگر یک طرف به طور کامل تعهدات خود را عملی نکرد، طرف دیگر ممکن است در داخل برجام، تعهدات خود را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه در طولانی مدت برای سوخت نیروگاه های خود به غنی سازی ۴.۵ درصدی اورانیوم نیاز داریم، ادامه داد: ما به آن به صورت فوری نیاز نداریم و به همین دلیل هم تاخیر در انجام آن را پذیرفتیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دیر یا زود به آن نیاز خواهیم یافت، اضافه کرد: اگر آمریکا و اروپا به تعهدات خود به طور کامل پایبند نباشند، ما این حق را داریم که چاره جویی کنیم.

ظریف یادآور شد: می دانید که این توافق بر اساس اعتماد نبود بلکه کاملاً بر اساس بی اعتمادی بود. ما به طرف دیگر اعتماد نکردیم و آنها هم به ما اعتماد نکردند و این منصفانه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران این نیستید که با افزایش غنی سازی برخی تندروها در کاخ سفید همچون جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا پررنگ شوند که نمی خواهند هیچگونه توافقی را ببینند، گفت: در دموکراسی، ما در ابتدا نسبت به مردم خود مسئول و پاسخگو هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: مردممان از ما انتظار دارند که در پاسخ به عهدشکنی آمریکا و قصور اروپایی ها اقدامی انجام دهیم.

ظریف با بیان اینکه از نظر سیاسی اگر به تعهداتان پایبند نباشید نمی توانید از دیگران انتظار داشته باشید که به تعهداتشان پایبند باشند، ادامه داد: دلیل آن این است که نمی توانید یک توافق چندجانبه را به طور یکجانبه اجرا کنید. یک طرف نمی تواند از نتایج مثبت اجرای تعهدات یک توافق منتفع شود بدون اینکه آماده اجرای بخش تعهدات خود باشد.

رفتارهای مخرب متحدان آمریکا

مجری برنامه پرسید از یک سو شنیده می شود که ترامپ می گوید کشور شما (ایران) بزرگترین تهدید جهان است و از سوی دیگر شنیده می شود که شما در حال غنی سازی اورانیوم و در راه دستیابی به سلاح اتمی هستید، چرا مردم نباید نگران باشند؟

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: اگر ما خواستار ساخت سلاح اتمی بوده ایم، آن را زمانی که برای آن هزینه پرداختیم، می ساختیم. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ ما بارها در انزوای بین المللی، فشار بین المللی، تحریم های بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را هزینه پرداختیم.

ظریف تاکید کرد: اگر می خواستیم سلاح اتمی بسازیم می توانستیم این کار را انجام دهیم، ما سلاح اتمی نمی سازیم چرا که نمی خواهیم این کار را انجام دهیم. ما این را بسیار روشن و علنی گفته ایم. ما یک تعهد ایدئولوژیکی داریم که از سلاح اتمی استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه ما ملاحظات استراتژیک داریم که سلاح اتمی برای ما امنیت نمی آورد، خاطرنشان کرد: این موضع ما است. اگر ترامپ می گوید که ما بزرگترین تهدید برای آمریکا و صلح بین المللی هستیم، تنها از او بپرسید چه کسی یمن را بمباران می کند، چه کسی نخست وزیر لبنان را بازداشت کرد، چه کسی به داعش و طالبان کمک می کند، چه کسی به لیبی یورش می برد؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ما در لیبی و سودان نیستیم، اینها متحدان آمریکا هستند نه ایران. اگر می خواهید به رفتارهای بدخواهانه و تهدید نگاه کنید، به عربستان سعودی نگاه کنید. به کسانی نگاه کنید که یک روزنامه نگار را مثله می کنند، نه ایران.

یمن

مجری برنامه پرسید به یمن اشاره کردید، به خوبی روشن است که یک جنگ وحشتناک سال هاست که جریان دارد، سعودی و حوثی های مرتبط با ایران در آن دخالت دارند. اکنون می دانیم که امارات متحده عربی در حال خروج بیشتر نیروهای خود از این کشور است، آیا می تواند زمان توقف این جنگ باشد؟

ظریف پاسخ داد: ما زمان های زیادی برای پایان دادن به جنگ در یمن داشتیم. از آوریل سال ۲۰۱۵ می توانستیم جنگ یمن را پایان دهیم، اما می توانید از مقامات آمریکا هم سوال کنید که متاسفانه سعودی تصور کرد که می تواند به صورت نظامی در مدت چند هفته در این جنگ پیروز شود.

وی اظهار کرد: همچنان که می توانستیم چهار سال پیش این جنگ را متوقف کنیم، اکنون می توان این کار را انجام داد، تنها لازم است درک خود را تغییر داد که این جنگ نمی تواند به صورت نظامی پیروز بشود.

گفت وگوهای منطقه‌ای

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا آمادگی دیدار با مقامات امارات متحده عربی در تهران یا هرجای دیگری را دارید، گفت: در هر زمانی آماده هستیم.

ظریف افزود: ما روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی داریم، از این رو آمادگی داریم که به آنها و سعودی ها دیدار کنیم. ما ۸۰ هزار زایر ایرانی را در عربستان سعودی به خاطر مراسم سالانه حج خواهیم داشت که تقریباً نیمی از آنها اکنون در آنجا هستند.

وی ادامه داد: ما هیچ دلیلی برای درگیری با عربستان سعودی نداریم، آنها همسایه ما هستند، ما دین، تاریخ و جغرافیای مشابهی داریم و می توانیم در هر زمانی با هم دیدار کنیم تنها باید این واقعیت را بپذیریم که ما باید امنیت منطقه ای را خودمان فراهم کنیم و نمی توانیم از خارج خریداری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
2
11
آقاي ظريف از زحمات شما ممنونيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
3
پیشنهاد مصوبه مجلس در مقابل مجلس پیشنهاد منصفانه ای است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
0
دوری از مذاکره یا بن بست مذاکره , اغاز جنگ است .
ازرپاد
|
Netherlands
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
ظریف
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین