کد خبر: ۶۰۰۶۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

کارشناس اقتصادی: تاثیر کاهش قیمت "دلار" بر دیگر قیمت‌ها به ۲ ماه زمان نیاز دارد! | چرا تاثیر دلار بر گرانی کالا‌ها ۲ ثانیه زمان لازم داشت؟!

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، مشخص شدن آثار کاهش قیمت دلار در بازار زمان‌بر است و حدود دو ماه طول خواهد کشید.
کارشناس اقتصادی: تاثیر کاهش قیمت
آفتاب‌‌نیوز :

علی حیات‌نیا با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز که از چندی قبل به صورت تدریجی آغاز و اکنون شدت گرفته، گفت: در شرایطی که هنگام افزایش قیمت دلار گاهی تاثیر آن را به صورت روزانه بر اقلام و کالاها شاهدیم، اما مشخص شدن اثر کاهش دلار بر قیمت کالاها زمان‌بر است و حدود دو ماه زمان نیاز دارد.

به گفته حیالت نیا، دو ماه زمان مناسبی است که کالاهای موجود در بازار فروش برود و کالاهای جدید با قیمت جدید وارد بازار شود.

وی ادامه داد: البته این تاثیر برای کالاهای مختلف متفاوت است و ابتدا خود را در کالاهای وارداتی که قیمت تمام شده آنها مستقیما بر اساس دلار است، نشان می‌دهد. همچنین شاخص‌های متعددی از جمله میزان عرضه و تقاضا، تعرفه‌های گمرکی، الگوی مصرف و... نیز می‌تواند بر این زمان موثر باشد.

حیات‌نیا تاکید کرد: به علاوه باید مشخص شود که این روند کاهشی دائمی است، متوقف می‌شود و یا دچار نوسان خواهد شد و شاید بخشی از عکس‌العلمل دیرهنگام بازار به کاهش قیمت دلار ناشی از این موضوع باشد.

وی با بیان اینکه بعد از کاهش قیمت دلار معمولا برای کاهش قیمت اجناس مقاومت‌هایی هم رخ می‌دهد، افزود: این مقاومت عمدتا از سوی توزیع کنندگان و عرضه کنندگان است.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، در چنین مواردی برخی از رفتارهای نادرست اقتصادی مانند کاهش عرضه و احتکار هم صورت می‌گیرد تا جلوی کاهش قیمت‌ها در بازار گرفته شود و عده‌ای بتوانند به منافع خود برسند.

حیات‌نیا از نقش مهم نظارت‌ها و شفاف سازی در چنین شرایطی یاد کرد و گفت: دولت باید نظارت بیشتری خصوصا درخصوص کالاهایی که امکان احتکار آنها وجود دارد، اعمال کند.

وی گفت: به علاوه هم اکنون باید از تصمیم‌ها و سیاست‌هایی که ممکن است دوباره به افزایش قیمت دلار منجر شود خودداری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
5
پس چرا تاثیر افزایش دلار ۲ ثانیه است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
5
عجب.چرا وقت افزایش، فوری همه چی گرون میشه ولی وقت کاهش 2ماه زمان نیاز داره.وقت کاهش میگن جنس رو با دلار بالا خریدیم طول می کشه فروش بره وارزان تر بخریم .چرا وقت افزایش نمیگن جنس رو بادلار ارزان خریدیم وطول می کشه گرون بشه. تو مملکت ما همه چی فقط افزایشیه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
4
این دکتر حیات نیا چرا در مورد تاثیر افزایش قیمت دلار بر سایر کالاها که در عرض چند دقیقه محاسبه و اججرا می شود اینقدر اسمان و ریسمان نمی بافد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین