کد خبر: ۶۰۰۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷

«برجام» قناری بود، نه گنجشک رنگ‌شده

معاهده‌ی برجام که بین ۶ قدرت جهانی و جمهوری اسلامی در روز ۲۳تیر ۱۳۹۴ به امضا رسید، اکنون ۴ ساله شده است. پرسش این است که آیا این معاهده به نفع ملت بوده یا به ضرر آن؟ عموم صاحب‌نظران بین‌المللی و ایرانی توافق‌نامه برجام را که از روز ۲۶دی ۱۳۹۴ اجرایی شد توافقی برد-برد و تاریخی بین ایران و غرب می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :

در قالب این قرارداد، ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود و غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۳.۶۷درصد نگه داشت و مجاز شد تا در سال، حدود ۳۰۰گرم اورانیوم غنی‌سازی شده تولید کند و تا سال ۲۰۲۵ به غنی‌سازی ۲۰درصد و بالاتر برنگردد. این‌ها امتیازهایی بود که ایران به غرب داد تا توسط کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین، ۱۲ قطع‌نامه شورای حکام و ۶ قطع‌نامه شورای امنیت در قالب قطع‌نامه ۲۲۳۱ لغو و بلااثر شود و از همه مهم‌تر پرونده ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد -که ایران را برای جهان تهدید می‌دانست- خارج شد. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بارها گفته‌اند اگر با شش قدرت جهانی توافق نمی‌کردند درحالی‌که ایران ذیل بند ۷ منشور ملل متحد قرار داشت، شورای امنیت می‌توانست اقدامات تنبیهی شدید علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند. علاوه بر این‌ها پس از توافق هسته‌ای، میلیاردها دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران مربوط به فروش نفت در دولت دهم به خزانه بازگردانده شد و قرار بود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور بیاید. پس پرواضح است که برجام به نفع ملت ایران بوده و خواهد بود. روزنامه کیهان در سلسله مطالبی که علیه برجام نوشته و می‌نویسد، در سرمقاله ۲۴ تیر به قلم حسین شریعتمداری نوشت: «گنجشک رنگ‌شده را دادند و قناری را گرفتند.» آقای شریعتمداری! بازگشت میلیاردها دلار ارز و یک میلیارد و ۷۳۰میلیون دلار از پول‌های ایران که مربوط به خرید اسلحه از آمریکا توسط رژیم قبل که ۴دهه در آن کشور بلوکه شده بود، گنجشک رنگ‌شده است یا قناری؟ خروج ایران از ذیل بند ۷ منشور ملل، لغو قطع‌نامه‌ها، امکان خریدو‌فروش بین‌المللی و نقل‌وانتقال پول ازجمله خرید هواپیما پس از برجام گنجشک رنگ‌شده است یا قناری؟ آقای شریعتمداری! شما نوشته‌اید «سینه‌چاکان برجام باید خجل و شرمنده باشند.» بنا به دلایلی که برشمرده شد، حامیان برجام خجل و شرمنده نیستند، بلکه آن‌چه انجام‌شده را به نفع ملت می‌دانند. آیا شما یادتان هست که سینه‌چاک محمود احمدی‌نژاد بودید و او را سوپر حزب‌اللهی می‌دانستید؟ آیا به خاطر آن‌چه او در دولت‌های نهم و دهم و سال‌های گذشته انجام داده و می‌دهد، شرمنده نیستید؟ آن‌هایی که از یک معاهده که به نفع ملت ایران بوده و هنوز هم هست و به عقیده نویسنده برهم خوردن معاهده تاریخی برجام نیاز به تحقیق، پژوهش و بررسی بی‌طرفانه و منصفانه دارد، باید شرمنده باشند!

توافق هسته‌ای از آغاز از دو سو موردحمله بوده و هست؛ یک‌طرف تندروها در آمریکا، آیپک (لابی صهیونیستی)، عربستان، اسرائیل و شخص ترامپ بودند و از سوی دیگر عده‌ای در داخل کشور که از ابتدا با مذاکره، گفت‌وگو و توافق مخالف بوده و هستند و بر این عقیده‌اند که در روابط خارجی باید سیاست تهاجمی در پیش گرفت، نه تعاملی و بعضاً برای نظام بین‌الملل تره هم خورد نمی‌کنند. علی مطهری در تازه‌ترین اظهارنظر دراین‌باره می‌گوید: «عده‌ای مصمم بودند برجام اجرا نشود و آن‌قدر کارشکنی کردند تا زمینه‌ خروج ترامپ از برجام فراهم شد». چنین سیاستی مغایر رویکرد پیشرفت و تعامل است که مردم ایران در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ به آن رأی دادند. برجام به این دلیل گنجشک نیست، بلکه قناری است، چون ترامپ می‌گوید «بدترین قرارداد تاریخ آمریکا» است و دیپلمات‌های ایرانی سر دیپلمات‌های آمریکایی کلاه گذاشتند.
برادر! بهتر است شما و من و امثالهم از چیزی دفاع کنیم که زندگی مردم را بهبود دهد، نه آن‌که اقداماتی انجام دهیم که زندگی فرودستان بدتر شود. نگارنده حاضر است دراین‌باره با شما مناظره کند تا معلوم شود ما قناری گرفتیم و گنجشک رنگ‌شده دادیم، یا به تعبیر شما ما قناری دادیم، گنجشک رنگ‌شده گرفتیم؟

 

منبع: روزنامه ستاره صبح

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین