کد خبر: ۶۰۰۷۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
اگر جنگی روی دهد قیمت هر بشکه نفت به سرعت به ۱۵۰ دلار افزایش خواهد یافت

پیامدهای فروپاشی "برجام" چیست؟ چه معنایی برای قیمت نفت و تنش‌های نظامی خواهد داشت؟

"اکثر تحلیلگران معتقدند که وقوع جنگ در خلیج فارس بعید به نظر می‌رسد. با این حال، آنان نگران هستند که در فقدان کانال دیپلماتیک ارتباطی میان ایران و امریکا و خطای محاسباتی درگیری نظامی جدی ایجاد شود. در این میان جهت‌گیری قیمت نفت بستگی به تصمیم ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش و تعهدات‌اش در برجام دارد و اینکه آیا استراتژی تازه تهران پاسخی نظامی را به همراه خواهد داشت یا خیر.
پیامدهای فروپاشی
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- یک سال از خروج آمریکا از برجام با فرمان ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده می‌گذرد و تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ همزمان دولت ایران از تعهدات خود در مورد غنی‌سازی اورانیوم که در برجام ذکر شده بود به تدریج عقب‌نشینی می‌کند و اروپایی‌ها همزمان در تلاش برای حفظ برجام هستند. 

شبکه خبری "سی ان بی سی" با طرح این پرسش که اگر برجام از هم فروپاشد چه پیامدهایی خواهد داشت می‌نویسد: "جهت‌گیری قیمت نفت بستگی به موضع ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش و پاسخ نظامی احتمالی در قبال آن خواهد داشت. "کرافت" کارشناس مسائل استراتژیک به "سی ان بی سی" می گوید: "اگر برجام از بین برود و ایران غنی‌سازی در سطح 20 درصد را از سر گیرد و سانترییفیوژهایش سریع‌تر بچرخند ما به آستانه درگیری نظامی نزدیک خواهیم شد که ممکن است اسرائیل نیز وارد درگیری میان ایران و امریکا شود. یک درگیری نظامی واقعی و یا حتی حملات نظامی محدود می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد".

این شبکه خبری می‌افزاید: "با این حال، تحلیلگران در "کپیتال اکانامیکس" در لندن معتقدند اگر جنگی روی دهد قیمت هر بشکه نفت به سرعت به 150 دلار افزایش خواهد یافت. در آن صورت تنگه هرمز بسته خواهد شد؛ جایی که یک سوم از عبور و مرور انرژی جهانی از آنجاست. همچنین، بیست میلیون بشکه نفت روزانه در خلیج فارس تولید می‌شود. با این حال، ناظران کماکان اشاره می‌کنند که شرکت شل امریکا در افزایش تولید نفت پیشگام بوده و وابستگی جهان به نفت خلیج فارس نسبت به گذشته کاهش یافته است و نفت کافی برای عرضه در بازار در صورت بروز بحران وجود دارد. کرافت می‌گوید: "برجام در حال مرگ است و ایران کماکان به برنامه هسته‌ای خود سرعت می‌بخشد. نگرانی‌ها در این‌باره زیاد است اما هنوز هم شاهد افزایش چشمگیری در قیمت نفت نبوده‌ایم".

"سی ان بی سی" در ادامه می نویسد: "اکثر تحلیلگران معتقدند که وقوع جنگ در خلیج فارس بعید به نظر می‌رسد. با این حال، آنان نگران هستند که در فقدان کانال دیپلماتیک ارتباطی میان ایران و امریکا و خطای محاسباتی درگیری نظامی جدی ایجاد شود. "ریچارد نفیو" کارشناس مسائل سیاستگذاری انرژی جهانی می‌گوید: "برای امریکا همه چیز بستگی به ملاحظات ترامپ در حوزه سیاست داخلی و مشاوره‌هایی دارد که شبانه در گوش او از سوی اطرافیان‌اش زمزمه می‌شود". او می‌افزاید:"جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ است و دست بالا را در کاخ سفید دارد. اکنون اما به نظر می‌رسد او و موضعی که دارد در حاشیه قرار گرفه‌اند".

"نفیو" معتقد است که گام‌های آرام ایران در زمینه عقب‌نشینی از تعهدات آن کشور از برجام نشان می‌دهد که ایران خواستار جنگ نیست. در مقابل، ترامپ نیز در کارزار انتخاباتی خود وعده عدم آغاز جنگ دیگری در خاورمیانه را داده بود و عدم واکنش نظامی او به اقدام ایران در سرنگون ساختن پهپاد امریکایی نیز نشان داد او به دنبال جنگ نیست. "نفیو" اما می‌گوید هرگونه حمله جراحی شده و محدود می‌تواند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود.

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "ترامپ در کارزار انتخاباتی وعده عدم جنگی دوباره را داده است. او در آستانه انتخابات خواستار جنگ نیست چرا که باعث افزایش قیمت بنزین در امریکا خواهد شد و در انتخابات به ضرر او تمام می‌شود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
1
3
پیامد برای برخی معنا ندارد ِ بلد نیستند برای حال فکر کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
بله بلد بودن شما رو هم دیدیدم رو که نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
1
مگه برجامی هم باقی گذاشتند که شما هنوز دارید سر قبرش گریه می کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین