کد خبر: ۶۰۰۷۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰

سردار جعفری: هاشمی رفسنجانی دائما دنبال این بود جنگ تمام شود /او با محاسبات سیاسی حاضر شد عملیات کربلای ۵ انجام شود

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیة‌الله (عج) گفت: آقای هاشمی دائم دنبال این بود که یک عملیات موفق بکنیم و یک جای بزرگی را بگیریم و با مذاکره و صدور قطعنامه، جنگ را به پایان برسانیم.
آفتاب‌‌نیوز :

سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیة‌الله (عج) در چهارمین دورۀ آموزشی اسلام ناب که به مناسب سالگرد پذیرش قطعنامۀ ۵۹۸، برگزار شد، عملیات کربلای ۵ را اثرگذارترین عملیات دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: بعد از عملیات فتح خرمشهر من و شهید باقری در سال ۶۱دنبال منطقه‌ای برای انجام عملیات می‌گشتیم. به منطقۀ شلمچه آمدیم برای عملیات رمضان. تا چشم‌مان به موانع افتاد، هردو گفتیم که در اینجا نمی‌شود عملیات کرد. رفتیم به منطقۀ پاسگاه زید و عملیات رمضان آنجا انجام شد.

وی با بیان اینکه از سال ۶۱ تا ۶۵ دشمن بی‌وقفه موانع، مین، سیم خاردار و خاکریز درست کرد، افزود: مستحکم‌ترین جبهه، اول شلمچه بود و بعد طلاییه. عملیات کربلای۵ یک عملیات تکلیفی و خدایی بود. شب قبل از عملیات فرماندهان به انجام این عملیات اشکال گرفته بودند، از بس دربارۀ آن ابهام وجود داشت. می‌گفتند آیا موفق خواهیم شد، تلفات چقدر است، اگر بتوانیم خط را بشکنیم فوقش ۵ کیلومتر پیشرَوی می‌کنیم و به بصره نمی‌رسیم، آیا می‌ارزد.

جعفری تاکید کرد: قرار شد از امام استعلام بشود. حضرت امام، آقای هاشمی را فرستادند که ایشان بررسی کند و به‌همراه کارشناسان ارتش و شهید صیاد و دیگران تصمیم بگیرند که این عملیات انجام بشود یا نه. شب قبل از عملیات تا ساعت ۴ صبح یک جلسه تشکیل شد. نزدیک اذان صبح آقای هاشمی به این نتیجه رسید که نباید عملیات انجام شود؛ چون ریسک عملیات بالا بود. محاسبات مادی می‌گفت که نباید این عملیات انجام شود.

جعفری تصریح کرد: بعد از نماز صبح فرماندهان به آقای هاشمی گفتند این عملیات اگر انجام نشود، ما دیگر نمی‌توانیم در خوزستان عملیات کنیم. آقای هاشمی دائم دنبال این بود که یک عملیات موفق بکنیم و یک جای بزرگی را بگیریم و با مذاکره و صدور قطعنامه، جنگ را به پایان برسانیم.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیة‌الله تصریح کرد: ما عملیات خیبر را انجام دادیم، به هدف نرسیدیم. عملیات بدر را انجام دادیم، نشد. عملیات والفجر۸ را انجام دادیم، قطعنامه به‌نفع ما صادر نشد. قطعنامه‌های ناقص صادر می‌کردند و حقوق ایران داده نمی‌شد. بالأخره آقای هاشمی با محاسبات سیاسی حاضر شد که این عملیات انجام شود. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تلفات بالا بود. تا پنج کیلومتر بعد از خط شلمچه پیشروی کردیم؛ اما دشمن حدود دو سه ماه فشار می‌آورد و پاتک‌هایی می‌زد که منطقه را پس بگیرد. تا اوایل سال ۶۶ این حرکات ادامه داشت؛ اما این زمان دیگر تثبیت شد.

سرلشکر جعفری دربارۀ اوضاع پذیرش قطعنامۀ پایان جنگ گفت: قطعنامۀ ۵۹۸ در ۲۳ تیر ۱۳۶۶ صادر شد. وقتی ایرانی‌ها توانستند از دژ مستحکم شلمچه عبور کنند، همه گفتند ایرانی‌ها می‌توانند از موانع دیگر هم عبور کنند. قطعنامه به این دلیل به‌نفع ایران صادر شد و صدام محکوم شد و این قطعنامه یک مقدار بهتر از قطعنامه‌های قبلی بود؛ اما از نظر حضرت امام این قطعنامه هنوز قانع‌کننده نبود و در آن سال نپذیرفتند.

وی گفت: یک سال طول کشید تا قطعنامه قبول شود. دو روز بعد از قبول قطعنامه، صدام حمله کرد. منافقین را از غرب کشور فرستاد و خودش هم با لشکری حمله کرد. حملۀ صدام پس از پذیرش قطعنامه، ثابت کرد بی‌اعتمادی امام بعد از فتح خرمشهر، درست بوده است. عملیات‌های بعد از خیبر، یعنی از سال ۶۱ به بعد، توسط نیروهای مردمی و خودجوش انجام می‌شد.

جعفری تاکید کرد: نگاه کلاسیک و محاسبات مادی نظامی عملیات‌هایی مثل خیبر، بدر، والفجر۸، کربلای۴ و کربلای۵ را توجیه نمی‌کرد. رهبر معظم انقلاب دربارۀ عملیات کربلای۵ می‌فرمایند شب‌های عملیات کربلای۵، شب‌های قدر این انقلاب است و سپاه کربلا را در شلمچه مشق کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد از فرماندهان مردمی تیپ‌ها و گردان‌ها زیر ۳۰ سال سن داشتند. حدود ۹۰ درصد نیروهای خط‌شکن گردان‌ها زیر ۳۰سال بودند. مشکل صحنۀ جنگ با پیشتازی این جوانان حل شد. پایدار ماندن انقلاب اسلامی به‌دلیل جنگ است. هدف دشمن از جنگ، جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی بود؛ اما همین جنگ باعث صدور انقلاب می‌شود؛ چون مکر خدا بالاتر از مکر دشمنان است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیة‌الله در قسمت دیگری از سخنانش دربارۀ نقش مردم و به‌ویژه جوانان در تأمین امنیت داخلی کشور در سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۶ گفت: سال ۷۸ دو، سه سال فتنه‌ها طول کشید؛ اما درسال ۸۸ تجربیاتی برای به‌کارگیری مردم داشتیم و گردان‌های امنیتی تشکیل شد و سازوکار حضور مردم در امنیت کشور فراهم شد. فتنۀ ۸۸ هشت ماه طول کشید. سال ۹۶ که نارضایتی‌ها و ناکارآمدی‌ها به اوج خودش رسیده بود، آن‌قدر بصیرت مردم در فتنه ۹۶ زیاد شده بود که اغتشاشات در نطفه خفه شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
3
خدا رحمتش کند چون یک روز هم زودتر تمام می شد از ریخته شدن خون تعدادی جلوگیری می شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
0
1
اگه قراره در مورد هاشمی رفسنجانی صحبت کنین از مک فارلین و دستور امام برای رابطه با و دیدار با مقامات امریکایی هم بگین سردار .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین