کد خبر: ۶۰۰۷۴۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
سپاه روز گذشته نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو" را در تنگه هرمز توقیف کرد

افزایش تنش در خلیج فارس| جزئیات تازه از عملیات توقیف نفتکش انگلیسی توسط تکاوران سپاه+فیلم

سپاه روز گذشته اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو" را به خاطر رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی، در تنگه هرمز توقیف کرده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز گفت که نفتکش "استینا ایمپرو" در مسیر تردد خود با یک کشتی صیادی برخورد کرده است. وزارت امورخارجه فرانسه و آلمان از توقیف کشتی انگلیسی توسط ایران انتقاد کردند.
افزایش تنش در خلیج فارس| جزئیات تازه از عملیات توقیف نفتکش انگلیسی توسط تکاوران سپاه+فیلم
آفتاب‌‌نیوز :

فیلم عملیات توقیف نفتکش انگلیسی «Stena Impero» توسط تکاوران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه(28 تیرماه) در اطلاعیه ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه خبر داد.

همچنین سخنگوی سپاه در این باره گفت: در اعمال قانون و حاکمیت ملی در خلیج فارس و تنگه هرمز قاطعانه عمل می کنیم. 

به نوشته خبرگزاری فارس؛ سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح چرایی و چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی در عصر جمعه(28 تیر) در تنگه هرمز، اظهار کرد: نفتکش انگلیسی «Stena Impero» تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

وی افزود: نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی‌ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.

سخنگوی سپاه در پایان یادآور شد: نفتکش توقیف شده انگلیسی هم اکنون در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است و سیر مراحل رسیدگی قانونی و قضایی در جریان است.

جزئیات تازه از عملیات توقیف نفتکش انگلیسی توسط تکاوران دریایی سپاه+فیلم

واکنش‌ها

به دنبال توقیف یک نفتکش بریتانیایی توسط سپاه، وزارت امور خارجه بریتانیا، کاردار موقت جمهوری اسلامی ایران در لندن را احضار کرده است.

احضار دیپلمات ارشد ایرانی از سوی ریچارد مور، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا صورت گرفته است. ساعاتی پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب توییتر خود گفته بود که توقیف نفتکش بریتانیا از سوی جمهوری اسلامی عملی قانونی بوده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در تماسی تلفنی با جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش درباره آخرین تحولات مربوط به توقیف کشتی‌ها گفت که "به شدت مایوس شده است".

آقای هانت در توییتی گفت: "در حالیکه آقای ظریف هفته گذشته به او اطمینان داده بود که خواهان کاهش تنش‌هاست اما آنها کاملا برخلاف گفته شان عمل کردند."

آقای هانت افزود که "اگر به دنبال راه‌حلی هستیم ملاک عمل است نه حرف و تاکید کرد که دریانوردی بریتانیا باید محافظت شود و حفاظت خواهد شد. "

در همین حال، ظریف به همتای بریتانیایی خود گفته است که "بر خلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل الطارق، اقدام ایران بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود."

همچنین برخی کشورهای اروپایی خواستار آزادی نفتکش بریتانیایی شدند.

فرانسه گفته کار‌های این‌چنینی به تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه آسیب می‌زند. آلمان هم گفته که این کار به تنش بیشتر دامن می زند.

بحرین هم در بیانیه‌ای توقیف نفتکش بریتانیایی را محکوم کرده و خواستار آزاد کردن آن شده است.

به نوشته بی بی سی، هند و فیلیپین نیز از ایران درخواست کرده‌اند تا شهروندانشان را که در کشتی بریتانیایی است، آزاد کنند.

راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند به خبرگزاری فرانسه گفت که دهلی نو با مقامات ایرانی در تماس است تا اطمینان حاصل کند که ۱۸ شهروند هندی که در میان خدمه نفتکش بریتانیایی هستند به زودی آزاد می‌شوند.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داده که سفیر فیلیپین در تهران با مقامات ایران تماس گرفته تا از سلامت شهروندان فیلیپینی که در این نفتکش کار می‌کردند، اطمینان حاصل کند.

این کشتی ۲۳ خدمه دارد که هنوز روی عرشه هستند. ۱۸ نفر خدمه این نفتکش هندی هستند و پنج خدمه دیگر از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی.

واکنش سخنگوی موگرینی

مایا کوچیانچیک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی در توئیتر خود به توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس توسط نیروهای ایران واکنش نشان داد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

وی در واکنشی گفت که در منطقه پر تنش کنونی چنین تحولاتی خطر تشدید اوضاع را به همراه دارد و تلاش‌ها برای حل تنش‌ها را تضعیف می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
سیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
20
18
عیوالله عیوالله عیوالله. ماشاالله ماشاالله ماشاالله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
نظامی گری احساسات و عواطف نیست
تکنیک و تاکتیک و پولتیک هماهنگ با امور خارجه در جهت منافع ملت است .
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
نگران نباش حتما هماهنگ بودند میدونی که یک کشتی ما از عربستان برگشت الان بعد از چهل سال دبگه با ابن زورگوها دیپلماتیک جواب نمی ده راه که باز شد شما تشریف ببرید کار دیپلماتیک انجام بدهید مطمن باش اون روز دیپلماتیک شما جواب میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
جناب سیاوش بهتر نیست که بعداً برای خودت یه زمانی درنظر بگیری و بری کلاس سوادآموزی که نگن معمولاً یه بیسواد اینطوری احساسی و ناپخته نظر میده؟؟؟؟؟؟ مثلاً ایول اینطوری نوشته میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
2
اخه این تیتره که انتخاب کردید!!!!!
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
5
5
احساس غرور براي هر ايراني وطن پرست، ابرقدرتها ديگه كلاشون پشمي نداره
حمید رضا رستمی
|
United States of America
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
5
4
افرین .به این میگن کار {کرد} درود بر سربازان وتکاوران شجاع وطن!.
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
4
اونایی که مخالف این کار هستن تو توهم زندگی میکنن و حتی در مورد کاری که ادعاش رو دارن یعنی دیپلماسی هم بیسواد هستن
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
1
شاه عباس صفوی اگه سرباز هایی مثل شما داشت کل دنیای اسلام اون زمان رو گرفته بود درود برشما
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین