کد خبر: ۶۰۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹

آژانس بین المللی انرژی در مورد افزایش تنش در خلیج فارس واکنش نشان داد

 آژانس بین المللی انرژی روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، آخرین تحولات در تنگه هرمز را از نزدیک زیر نظر دارد و در صورت لزوم آماده اقدام است.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که در صورت نیاز آماده اقدام در خلیج فارس است.

به گفته آژانس انرژی، حق انتقال انرژی آزاد از طریق تنگه هرمز برای اقتصاد جهانی حیاتی است و باید این آزادی انتقال حفظ شود.

تنگه هرمز یک مسیر حمل و نقل دریایی برای تجارت جهانی انرژی است. هر روز حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت، یا حدود ۲۰ درصد عرضه جهانی، از طریق تنگه جابه جا می شود.

آژانس بین المللی انرژی در مورد افزایش قیمت جهانی نفت با توجه به افزایش تنش در منطقه خلیج فارس گفت: ذخایر اضطراری به اندازه کافی در دسترس است و در صورت تنش و دخالت در عرضه نفت خام در تنگه هرمز این ذخایر می تواند تا مدتی نیاز بازار را تامین کنند.

براساس این گزارش، کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی در حدود ۱.۵۵ میلیارد بشکه نفت خام در انبارهای اضطراری ذخیره کرده اند. علاوه براین ۶۵۰ میلیون بشکه نفت خام نیز توسط صنعت دولت های متعهد نگهداری می شود که در صورت نیاز وارد بازار خواهند شد.

به دنبال افزایش تنش در خلیج فارس قیمت جهانی نفت همچنان در حال افزایش است و روز دوشنبه هر بشکه نفت برنت با ۱.۳۵ دلار افزایش ۶۳.۸۲ دلار فروخته شد.

نفت خام آمریکا نیز با ۱.۰۵ دلار افزایش ۵۶.۶۸ دلار معامله شد.

جمعه شب گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان، کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.

اقدامات غیرقانونی دولت انگلستان در حالی است که این کشور، ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آبراه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرده و خدمه این نفتکش همچنان در بازداشت بسر می برند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما براساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین