کد خبر: ۶۰۱۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

انگلیس در 6 ماه 650 میلیون پوند سلاح به عربستان فروخت

دولت انگلیس طی شش ماه پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی حدود ۶۵۰ میلیون پوند سلاح به عربستان فروخته است.
انگلیس در 6 ماه 650 میلیون پوند سلاح به عربستان فروخت
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این تاییدیه فروش سلاح از انگلیس به عربستان درست شش ماه پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی صورت گرفته است.

منتقدان مدعی شده‌اند، با وجود آنکه سال گذشته میلادی جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس قتل این روزنامه‌نگار را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد، اما دولت لندن به تجارت خود کمافی سابق با دولت ریاض ادامه داده است.

اندرو اسمیت، از کمپین مبارزه با تجارت سلاح گفته است: وزیر خارجه انگلیس گفته که قتل خاشقجی را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده اما در ماه‌های بعد از آن، این تجارت فروش سلاح و صدور مجوز برای آن به عربستان ادامه داشته است. در حالی که دولت عربستان این قتل را لاپوشانی کرده، وزرای دولت لندن فروش صدها میلیون پوند سلاح به این کشور را تایید کرده‌اند.

وی ادامه داد: تسلیحات ساخت انگلیس نقش مخربی را در بمباران یمن ایفا کرده‌اند. ده‌ها هزار تن در این نبرد کشته شده و زیرساخت‌های اصلی یمن منهدم شده‌اند. این تخریب، بدون حمایت و پشتیبانی دولت‌های فروشنده سلاح چون انگلیس امکان پذیر نبوده است.

بر اساس تحلیلی جدید از سوی "کمپین مبارزه با تجارت سلاح"، انگلیس مجوز فروش ۶۴۸ میلیون پوند سلاح به عربستان را در بازه زمانی اکتبر ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ صادر کرده است.

این فروش شامل ۵۵۱ میلیون پوند سلاح‌های دسته ML۴ است که بمب‌ها، موشک‌ها، راکت‌ها، اژدرها و سایر وسایل منفجره را شامل می‌شود.

همچنین مجوز فروش ۹.۲ میلیون پوند دیگر از سلاح‌های دسته ML۱۰ شامل ناوهای طراحی شده یا تغییر یافته برای ارتش به منظور استفاده و تجهیز ویژه نیروی دریایی صادر شده است.

این فروش انتقادهای جدیدی از دولت به دلیل روابطش با عربستان در پی داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین