کد خبر: ۶۰۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

مغز کارمندان سفارت آمریکا در کوبا تغییر کرده است

بر اساس تحقیق جدیدی مشخص شد، اسکن‌های پیشرفته مغزی از کارمندان سفارت آمریکا در کوبا که از بیماری شکایت داشتند، نشان دهنده تفاوت‌هایی در مغز آنها به نسبت آدم‌های عادی است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، این یافته‌ها به قدری نیستند که علت یکسری حملات علیه سلامت کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا، کوبا را دقیقا مشخص کنند؛ حملاتی که باعث شد تا دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بسیاری از پرسنل سفارت را از کوبا فراخواند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا گفته‌اند، نشانه‌های توصیف شده از سوی کارمندان سفارت ممکن است در اسکن‌های مغزی آنها به نسبت داوطلبان سالم دیده شود.

دکتر راجینی ورما، یکی از اساتید رادیولوژی در این دانشگاه گفت: این تفاوت در اسکن‌های مغزی باعث شگفتی شد. بسیاری از این بیماران نوع خاصی از نشانه‌ها را داشتند و یک بی‌نظمی و ناهنجاری بالینی در این تصاویر دیده می‌شود.

وی و همکارانش گفتند، مشخص نیست که آیا این الگوهای مغزی مستقیما به معنای مشکلات مربوط به سلامت است یا خیر. اسکن‌های ام.آر.آی اولیه از ۲۱ کارمند سفارت آمریکا در هاوانا هیچ ناهنجاری را نشان نداده است.

این تیم دانشگاهی همچنین آسیب‌های وارد آمده بر ۲۱ دیپلمات را شبیه به تصادفی ناگهانی بدون ضربه به سر توصیف کرده است.

دکتر یان استون، استاد عصب شناس در مرکز مطالعات بالینی مغزی گفته است: شواهد یافت شده از تغییرات مغزی این افراد تایید کننده آسیب یا تخریب مغزی نیست.

دولت کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تحقیق با آنهایی که قبلا انجام شد، هیچ تطابقی ندارد و تنها باعث مخدوش شدن تحقیقات بعدی می‌شود. همچنین کمکی به یافتن دلیل اصلی این ناخوش احوالی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: این وزارتخانه به این تحقیق واقف است و از بررسی‌های جامعه پزشکی درباره این مساله به شدت پیچیده استقبال می‌کند.

مشکلات مربوط به سلامتی برای بیش از ده‌ها تن از کارمندان سفارت آمریکا در کوبا در ۲۰۱۶ و پس از آن ظهور کرد که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا سفارت این کشور را در هاوانا بازگشایی کرد تا روابط با کوبا را بهبود بخشد. بسیاری از کارمندان در ۲۰۱۷ از کوبا خارج شدند.

نشانه‌های بیماری مرموز شامل سردرد، شنیدن صدای زنگ در گوش، اختلال در خواب، مشکل در تفکر، مشکل در حافظه، خستگی و سرگیجه و مشکلات تعادل است.

ترامپ گفته، کوبا مسئول آنچه که "آسیب‌های جدی" توصیف شده، به کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا است. کارمندان سفارت کانادا در کوبا نیز علائم مشابهی را گزارش دادند و از کوبا خارج شدند. مقام‌های کوبا دخالت در این مساله را رد کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین