کد خبر: ۶۰۱۴۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

بانکداری بدون ربا؛ از حرف تا عمل

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اساس قانون، عملیات بانکی بدون رباست، گفت: به علت ضعف نظارتی بانک مرکزی در طول سال‌ها، رویکرد نظام بانکی از ضوابط و مقررات، جدا و به عملیات خارج از آن ضوابط تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا پورابراهیمی درباره طرح بخشودگی سود مرکب و جرایم تسهیلات بانکی افزود: متاسفانه به علل مختلف در نحوه تسویه قراردادهایی که منجر به اخذ تسهیلات شده توسط افراد حقیقی یا حقوقی، به جای محاسبه سودی که در قراردادها آمده است این قراردادها به علت تمدید که اتفاق می افتد شامل هم سود و هم جرایم بود و مجموعه این دو مورد با اصل قرارداد جمع می شد و سود و جریمه به آن تعلق می گرفت.

وی ادامه داد: محاسبات ما نشان می دهد اگر به این روش عمل کنیم در بازه زمانی پنج ساله در برخی موارد، این تسهیلات به چهار برابر تعهدات وام گیرنده تبدیل می شد که مشکلاتی را برای پرداخت فعالان اقتصادی ایجاد می کرد و هم مشکل شرعی و دینی ایجاد می شد.

پورابراهیمی افزود: در اصلاحیه بودجه سال ۹۷ و در قانون بودجه، این موضوع دیده شد اما نهایی نشد سپس بعد از همکاری بانک مرکزی، در کمیسیون و در صحن علنی مجلس با رای قاطع، تصویب و نهایی شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اساس قانون، عملیات بانکی بدون رباست اما در اجرا به گونه دیگری عمل می شود.

وی که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می گفت، با اشاره به طرح حذف سود مرکب و بخشش جرایم بانکی، گفت: سقف این موضوع، دو میلیارد تومان برای اشخاص حقوقی و ۵۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی است، اعتقاد ما این بود که این مبلغ باید بیشتر شود.

وی افزود: نباید قانونی بنویسیم که خوش حساب های بانکی را تنبیه کنیم به همین علت پیشنهاد دادیم بانک مرکزی مشوق هایی را برای خوش حسابان، تعریف و پس از تصویب شورای پول و اعتبار، آن را عملیاتی کند اما بانک مرکزی مخالف بود.

پورابراهیمی گفت: مجلس بارها مشکلات مربوط به افزایش سرمایه نظام بانکی و مانند آن را بررسی و حل کرده است.

وی افزود: با همکاری خوبی که میان مجلس و دولت و بانک مرکزی انجام شد امیدواریم اجرای این طرح، آغاز حرکت مطلوبی در اقتصاد کشورمان باشد و این حرکت، حرکت قابل قبولی است و از بانک مرکزی تشکر می کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
0
0
اینهمه بانک. ,این همه کارمند کم کار .
چرا صندوق های قر ض الحسنه پنهان کار با نام مقدس. .
فقط برخی از انها با پرونده , پولشوی دستگیر شده اند .
شواهد لازم وجود دارد , که , امکانات کار همه انها به شعبات بانک ها تقسیم شود در کسور است .
هزینه زندگی خارج از کشور خانواده در برخی و شاید اغلب  خانواده های هییت مدیره ها قرض الحسنه , در خارج از کشور با زیاد خواهی و مال اندوزی منجر به  مستغلات نجومی  ( به ویژه در تهران بالاتر از حدود راه اهن تا شمیرانات )  مصداق خلاف کاری زیر زمینی انها نیست . رصد و کارشناسی مکرر بازرسی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
0
0
این همه بانک ,قرض الحسنه لازم نیست .
رفتار کارکنان قرضالحسنه بی حرمتی به گرامت انسان نیست .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین