کد خبر: ۶۰۱۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

بیانیه واشنگتن درباره رایزنی پامپئو با مسرور بارزانی

وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با «مسرور بارزانی»، ضمن تبریک انتخاب او به نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، درباره روابط دوجانبه و مسائل اربیل و بغداد رایزنی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ عصر سه شنبه (دیروز) دو هفته بعد از انتخاب «مسرور بارزانی» به عنوان نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق با او درباره روابط واشنگتن- اربیل و برخی دیگر از مسائل گفت‌و‌گوی تلفنی ترتیب داد.

وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت تهران در توییتر از تماس تلفنی با نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق خبر داد و نوشت: «من به مسرور بارزانی انتخابش به عنوان نخست‌وزیر حکومت منطقه‌ای کردستان را تبریک گفتم و از رهبری او تشکر کردم. ایالات متحده به حمایت از عراق در تلاش‌هایش برای مقابله با داعش ادامه داده و به شرکای عراقی خود متعهد باقی می‌ماند».

نوزدهم تیرماه بود که نمایندگان پارلمان منطقه کردستان عراق جلسه رأی اعتماد به «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه را برگزار کردند. آنها همچنین به «قباد طالبانی» به عنوان معاون نخست‌وزیر این منطقه رأی اعتماد دادند.

وزارت خارجه آمریکا هم بیانیه‌ای درباره رایزنی تلفنی پامپئو و بارزانی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه (آمریکا) به نخست‌وزیر و حکومت منطقه‌ای کردستان تشکیل موفق کابینه را تبریک گفت و بر لزوم تداوم پیشرفت در مسیر حل مسائل باقی مانده بین بغداد و اربیل طبق چارچوب گفت‌گوی مندرج در قانون اساسی عراق تاکید کرد».

بنا بر اعلام این وزارتخانه، پامپئو در این تماس تلفنی همچنین بر تداوم تعهد آمریکا در قبال حکومت و مردم عراق تاکید کرد.

دفتر نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق هم بیانیه‌ای درباره صحبت تلفنی مسرور بارزانی با مایک پامپئو منتشر کرد.

در این بیانیه اعلام شد: «مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به مسرور بارزانی نخست‌وزیر (منطقه کردستان عراق) انتخابش را تبریک گفت و بر دوستی بلندمدت بین ایالات متحده و منطقه کردستان تاکید کرد».

دفتر بارزانی همچنین خبر داد نخست‌‍وزیر منطقه کردستان عراق، وزیر خارجه آمریکا را در جریان سفر اخیرش به بغداد و تعهدش برای همکاری با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق برای حل موضوعات امنیتی، ارضی، بودجه و نفت و گاز قرار داد.

طبق این بیانیه، بارزانی به پامپئو گفته است که «در بغداد یک تمایل آشکاری برای حل این مسائل (اختلافی بین دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان این کشور) به روشی مثبت و مبتنی بر حقوق و وظایف مندرج در قانون اساسی مشاهده کرد. وزیر خارجه آمریکا هم گفت که او تماس‌هایش با اربیل و بغداد درباره این موضوع را حفظ خواهد کرد».

به گفته دفتر بارزانی، او و وزیر خارجه دولت ترامپ درباره «تهدید داعش» و «اهمیت تداوم کمک‌های امنیتی و اقتصادی آمریکا به عراق و منطقه کردستان» هم صحبت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین