کد خبر: ۶۰۱۶۲۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
شرکت‌های برزیلی بخاطر تحریم‌های آمریکا، حاضر به سوخت‌رسانی کشتی‌های ایرانی نیستند

کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران به برزیل رسید| "بولسونارو" همراه ترامپ علیه ایران

تنش در روابط ایران و برزیل نتیجه کارزار فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران برای جلوگیری از نقل و انتقال انرژی و سوخت‌گیری کشتی‌های ایرانی از ایران به دیگر کشورهای جهان و تلاش برای منزوی کردن ایران است.
کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران به برزیل رسید|
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه "نیوزویک" با اشاره به رقابت میان ایران و امریکا در امریکای لاتین برای جلب حمایت کشورهای آن منطقه به سوی خود می‌نویسد: "ایران هشدار داده است در صورتی که اجازه سوخت‌گیری و عبور و مرور آزادانه دو کشتی ایرانی از سوی برزیل از طریق سواحل آن کشور صورت نگیرد ایران ممکن است واردات کالا از برزیل را متوقف کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در واقع، تنش در روابط ایران و برزیل نتیجه کارزار فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران برای جلوگیری از نقل و انتقال انرژی و سوخت‌گیری کشتی‌های ایرانی از ایران به دیگر کشورهای جهان و تلاش برای منزوی کردن ایران است.

سفیر ایران در برزیل اخیرا تهدید کرده که در صورت ادامه وضعیت فعلی، ایران دیگر به واردات مواد غذایی چون گوشت، سویا و ذرت از برزیل ادامه نخواهد داد. او گفته تا زمانی که کشتی‌های "باوند" و "ترمه" نتوانند آزادانه و بدون مشکل عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند، ایران تمایلی به واردات از برزیل نخواهد داشت.

ادامه وضعیت فعلی مانع از خروج کشتی‌های ایرانی از بندر جنوبی پاراناگوئه شده است. شرکتی که حاضر به سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی نیست اعلام کرده که این اقدام نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران خواهد بود.

سفیر ایران در برزیل اما می‌گوید این برزیلی‌ها هستند که باید مسئله را حل کنند نه ایرانی‌ها.(جزئیات بیشتر)

کشتی باوند در حالی قادر به نقل و انتقال نیست که در حدود 48 هزار تن ذرت را در خود جای داده است. رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که دستکم یکی از کشتی‌ها بار ذرت داشته است اما "نیویورک تایمز" و "رویترز" گزارش داده‌اند که کشتی‌ها اوره حمل می‌کردند که معمولا در کود مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ترکیب تحت تحریم امریکا علیه ایران قرار دارد چرا که می‌توان از آن برای ساخت مواد منفجره استفاده کرد. سفیر ایران  در برزیل گفته است که ایران ممکن است مجبور به ارسال سوخت از طریق عملیاتی پر هزینه و وقت گیر شود.

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "نکته جالب آنجاست که این موضوع یک ماه پس از دیدار سفیر ایران در برزیل با "همیلتون مورائو" معاون رییس جمهوری آن کشور روی داده است. در آن دیدار دو طرف رابطه 116 ساله میان ایران و برزیل را گرامی داشتند. حجم تجارت میان ایران و برزیل در سال 2018 میلادی بالغ بر 2.5 میلیارد دلار بوده است و ایران در حدود 2 میلیارد دلار واردات کالا از سایر کشورها از طریق برزیل داشته است.

بولسونارو رییس جمهوری برزیل اما گفته است که دشمنی‌ای با کشوری ندارد با این حال، روابط او با ترامپ صمیمانه‌تر و باارزش‌تر است. او گفته بود که شرکت‌های برزیلی از در معرض خطر قرار گرفتن نقض تحریم‌های امریکا احساس خطر می‌کنند. او گفته بود امریکا اقتصاد اول جهان است و دومین بازار بزرگ برای برزیل است و در حال حاضر برزیل روابط گسترده تجاری با امریکا دارد.

علیرغم آن که برزیل از حامیان برجام مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان بوده است با این حال، بولسونارو رییس جمهوری راستگرای برزیل به سوی امریکا چرخش موضع اشکاری نشان داده و خواستار نزدیکی بیشتر برزیل به واشنگتن شده است.

با این وجود، برزیل تنها کشوری در منطقه امریکای لاتین نیست که با دولت ترامپ هماهنگ است. آرژانتین نیز اخیرا اعلام کرد که حزب‌الله لبنان گروه مورد حمایت ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. دولت این کشور حزب الله را متهم به نقش داشتن در بمبگذاری سفارت اسرائیل در سال 1992 میلادی می‌کند که در جریان آن 29 نفر کشته شدند. اتهاماتی نیز مبنی بر نقش داشتن حزب‌الله در بمبگذاری سال 1994 میلادی در مرکزی یهودیان (امیا) در آرژانتین وجود دارد که در جریان آن 89 نفر کشته شدند.

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقابل از نیکاراگوئه، ونزوئلا و بولیوی دیدار می‌کند، کشورهایی که در امریکای لاتین از مادورو رییس جمهوری ونزوئلا حمایت می‌کنند که موضع ضدامریکایی دارد. این کشورها روابط دیرینه‌ای با کوبا دارند. طرفداران این کشورها، روسیه، ترکیه و آفریقای جنوبی هستند به خصوص در مورد وضعیت فعلی ونزوئلا. در حالی که بحران سیاسی در ونزوئلا باعث ایجاد شکاف در جامعه بین المللی شده است، حتی بسیاری از کسانی که از "خوان گوایدو" رهبر مخالفان ونزوئلا نیز حمایت می‌کنند مخالف تصمیم امریکا در خروج از برحام و اقدامات تحریک‌آمیز امریکا علیه ایران بوده‌اند. این اقدامات امربکا منجر به افزایش تنش در خلیج فارس شده است. نشانه‌های آن را میتوان در توقیف اخیر نفتکش بریتانیایی توسط ایران و ساقط کردن پهپاد امریکایی دید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
8
2
ایران یکی از بزرگترین تولید کننده ها و صادر کننده های اوره در جهان هست.هر چیزی به ایران مربوط میشود رو به انفجار مربوط میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
3
قاسم بپر دو تا دبه بیست لیتری بنزین ببر برزیل
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
7
0
آی آفتابی های بی مقدار که اینقدر سرفصل خبرهای تان حکایت از عقده خاک بر سری و خود کم بینی بر عکس دشمن را قوی دیدن دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
4
1
فشار حداکثری هیچ ربطی به مقاومت حداکثری ندارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
1
1
برادران خودجوش کجان؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
0
دلم برات میسوزه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین