کد خبر: ۶۰۱۸۸۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
پرونده قضایی ۱۲۰ جلدی شرکت پدیده با ۲۲ متهم افزون بر ۱۳۶ هزار شاکی دارد

آرای پرونده پدیده شاندیز اعلام شد؛ محسن پهلوان مقدم به حبس ابد محکوم شد

رای دادگاه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی پیرامون متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز امروز پنجم مرداد در نشستی خبری با حضور رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و دادستان استان، توسط قاضی پرونده بطور رسمی اعلام شد.
آرای پرونده پدیده شاندیز اعلام شد؛ محسن پهلوان مقدم به حبس ابد محکوم شد
آفتاب‌‌نیوز :

جزئیات آرای محکومیت متهمان پرونده پدیده شاندیز اعلام شد.

براساس اطلاعیه دادگستری استان خراسان رضوی، پس از طی کلیه تشریفات و الزامات قانونی و تشکیل ۱۶ جلسه دادگاه علنی با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات، جمعی از شکات و نمایندگان آنها، وکلای جمعی از سهامداران، متهمان و وکلای آن‌ها و سایر عوامل؛ دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی با توجه به جمیع جهات و مستندات پرونده از جمله شکایت شکات و وکلای آن‌ها، گزارش سازمان بازرسی، فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور اراضی کشور، سازمان امور مالیاتی کشور و ... مبادرت به صدور رأی و اعلان مجازات متهمان پرونده پدیده شاندیز نمود. طبق این رأی که مستند به تخلفات صورت پذیرفته در این پرونده از جمله افزایش صوری سرمایه شرکت، فروش صوری سهام به نزدیکان خود در ازای دریافت چک‌های بلامحل، تولید سرمایه بدون آورده، انجام کارشناسی خلاف واقع از سرمایه شرکت، بازارگردانی و تبلیغات واهی که منجر به رشد کاذب قیمت سهام را فراهم می‌آورده، مانور متقلبانه به منظور تحریک مردم برای خرید سهام بیشتر و سوء استفاده از رسانه در این زمینه، جعل مهر بعنوان کارشناس رسمی دادگستری، افزایش متراژ زمین‌های مورد کارشناسی تا دو برابر و افزایش قیمت آن‌ها تا حدود ۱۷ برابر، افزایش نامتعارف ۱۰۰ برابری نام تجاری پدیده از بازه زمانی مهر ۹۱ تا اسفند ۹۲، افزایش نامتعارف قیمت زمین‌ها و پروژه‌های پدیده در همان بازه زمانی، و نهایتاً مشارکت در تشکیل و رهبری شبکه کلاهبرداری، اخلال عمده در نظام و کلان در نظام اقتصادی کشور، معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع می‌باشد محسن پهلوان مقدم فرزند اسدا... به تحمل حبس ابد (از مجازات تعزیری درجه یک) مضافاً استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق توسط وی تصاحب یا تصرف یا منتقل گردیده است به اشخاص (ذی نفعان) و جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و محکومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی (استخدام در مشاغل دولتی) مجازاتهای قانونی محکوم شد.

غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در جلسه تشریح جزئیات رای پرونده پدیده اظهار کرد: در رابطه با این پرونده ستاد تدبیر، دادگستری و قوه قضاییه پیگیری کردیم برای اینکه بتوانیم از منابع بانک مرکزی و دولتی استفاده کنیم، جواب دولت این بود که تعاونی‌ها باید پاسخگو باشند، اما شرکت‌ها مربوط به دولت و بانک مرکزی نیست که پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که قوه قضاییه پیش از جلسه دادگاه، در زمان رسیدگی و بعد از جلسه دادگاه خلاصه‌ای از اقداماتی که دستگاه قضایی انجام داده و می‌خواهد انجام دهد را بگوییم؛ قبل از جلسه دادگاه، وظیفه قوه قضاییه تعقیب متهمان و حفظ اموال بوده است، لذا متهمان را تعقیب کردیم و تعدادی که باید با قرار مقتضی زندان می‌رفتند، زندان رفتند و اموال را نیز حفظ کردیم.

صادقی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که اگر امروز خاطرمان جمع است و می‌توانیم به سهامداران و طلبکاران بگوییم که انشالله حقوقتان محفوظ است بخاطر این است که اموال را حفظ کردیم و اجازه ندادیم نقل و انتقال و حیف و میلی صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد در ادامه عنوان کرد: ازسال ۹۲ جلساتمان را به صورت جدی تشکیل دادیم و اخطارهایمان را فرستادیم و از سال ۸۸ به جهات دیگری که این روند قانونی نبود مکاتباتمان را شروع کردیم، اخطارهایمان را شروع کردیم، پس دادگستری واقعا دیر ورود به موضوع نداشته است زمانی که نگرانی ما تشدید شد، ورود کردیم.

وی افزود: ابهام دیگر این بود که شما چرا شرکت را تعطیل کردید، ما شرکت را تعطیل نکردیم و حرفمان این بود که اقای پهلوان شما پروژه‌های شرکت را با دو شرط ادامه دهید، یک آن مقداری که می‌گویید ۲۰ درصد سهام را فروخته اید بیشتر از این سهام نفروشید، چون اموال شما پاسخگوی بیش از این را ندارد و دوم تبلیغات گسترده‌ای که آغاز کرده اید.

صادقی با بیان اینکه در بحث سهام عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین می‌کند و این یک قاعده است، گفت: در پدیده آقای پهلوان این قاعده را کنار گذاشت و خودش بود که قیمت را تعیین وزمانی که قیمت کاهش پیدا میکرد عوامل خود را برای خرید سهام و صدور چک بسیج می‌کرد.

دادستان مشهد ادامه داد: تا به این طریق قیمت سهام تنزل نکند بنابراین از نیمه دوم ۹۳ که این قیمت ۱۰۰ تومنی به ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تومان رسید.

۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی از از برگزاری دادگاه پرونده موسوم به پدیده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متهمان این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده و همچنین تعدادی از متهمان به مشارکت در کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند.

رسیدگی به این پرونده طی ۱۵ جلسه به ریاست قاضی منصوری و در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در مشهد انجام شد، این پرونده دارای ۲۲ متهم و ۱۰۰ جلد بوده است.

۲۵ تیرماه نیز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در ششمین نشست خبری قوه قضاییه از صدور حکم پرونده پدیده شاندیز خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی سوم مردادماه سال جاری که در ابتدای دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان با رئیس قوه قضاییه سخن می‌گفت، اظهار کرد: رای پرونده پدیده شاندیز شنبه ابلاغ و منتشر می‌شود، در این رای حقوق افراد ذینفع حفظ شده است و مجازاتی برای افراد متخلف نیز در نظر گرفته شده است.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان رضوی اظهار کرد: ما حکم خود را برای دیگران باید تبیین کنیم، این حکمی که در مورد پدیده صادر شد، من اینجا از زحمات قاضی و همکاران پرونده و تحقیقاتی که در این مدت انجام شده، تقدیر می‌کنم؛ اما سئوالاتی در بین مردم مشهد و مردم کشور نسبت به پدیده هست، باید پاسخ داده شود. اعلام حکم، یک طرف قضیه است و یک طرف قضیه تنویر افکار عمومی است.

وی ادامه داد: سوالاتی بین مردم درباره بعضی پرونده‌ها هست. این سئوالات باید پاسخ داده شود. درباره پرونده پدیده من نمی گویم فقط باید قاضی پاسخ دهد؛ بلکه باید رسانه ملی، اصحاب رسانه، صاحبان سخن و قلم بیایند تمام ابعاد این حکم قریب ٥٠٠ صفحه ای را که در زمره احکام کم نظیر دستگاه قضایی است و قاضی محترم با دقتی کم نظیر آن را پیگیری کرده، برای جامعه تبیین کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
5
عاقبت باج ندان به دلواپسها!؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
5
چرا یکنفر را بجرم دزدی چند گوسفند اعدام می کنید یکنفر با این حجم فساد زندان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
4
یک ریال کمک به پرونده شاندیز حق الناس است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
با پول مردم در خارج چه بریز بپاش و تفریحات وی ای پی ...
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
چرا حکم هادی رضوی داماد شریعتمداری وزیر کار ورفاه را اعلام نمی کنید؟ ۲۵ تیر ماه اعلام کرده اند حکم صادر شده و در حال تایپ است، آیا دو هفته برای تایپ کافی نیست؟ این بچه پر رو و چپاولگر را به سزای اعمالش برسانید. این زالوها خون مردم بدبخت را مکیده اند و با پول مردم مشغول .... در اروپا بوده اند ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
البته بیرون می بینید .
حسین
|
Australia
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
2
خدا نگذره از کسانی که به خاطر پروژه مشهد مال پروژه عظیم پدیده رو با صدها هزار سهامدار و ذینفع و کارگر و کارمند به زمین زدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
0
کاش عوامل صداسیما و رسانه ملی اون زمان که موج تبلیغات اینا ها بود هم مجازات می شدن...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین