کد خبر: ۶۰۲۰۶۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
در دولت ترامپ درباره تمدید یا لغو معافیت‌های تحریمی ایران، اختلاف‌نظر وجود دارد

کارزار "فشار حداکثری" آمریکا علیه ایران در تقاطعی حساس و کلیدی: آیا ترامپ معافیت‌های تحریمی را لغو خواهد کرد؟

ایالات متحده روز پنحشنبه باید تصمیم بگیرد که آیا معافیت‌های تحریمی برای شرکت‌های خارجی که در برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران مشغول به کار هستند را تمدید خواهد کرد یا آن را لغو می‌کند. پایان دادن به معافیت‌های تحریمی می‌تواند گام منطقی بعدی در کارزار فشار حداکثری ترامپ باشد.
کارزار
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- دولت "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه باید تصمیم گیرد که آیا معافیت‌های تحریمی در قبال شرکت‌های خارجی که در حوزه برنامه هسته‌ای غیرنظامی همکاری دارند را لغو خواهد کرد یا خیر. این تصمیم می‌تواند خطر افزایش تنش در رابطه امریکا با ایران را بیشتر کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارشی با ذکر این موضوع که کارزار فشار حداکثری مدنظر ترامپ علیه ایران به تقاطعی حساس رسیده است، می‌نویسد: "دولت ترامپ به آستانه تصمیمی مهم رسیده است که می‌تواند یکی از از اجزای باقی مانده توافق هسته‌ای پنج قدرت جهانی با ایران را پایان دهد و باعث افزایش تنش‌های بین‌المللی شود.

ایالات متحده روز پنحشنبه باید تصمیم بگیرد که آیا معافیت‌های تحریمی برای شرکت‌های خارجی که در برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران مشغول به کار هستند را تمدید خواهد کرد یا آن را لغو می‌کند. پایان دادن به معافیت‌های تحریمی می‌تواند گام بعدی در کارزار فشار حداکثری ترامپ باشد. این حرکتی مورد حمایت متحدان ترامپ در کنگره خواهد بود که خواستار رویکرد سخت‌گیرانه علیه تهران هستند. این موضوع باعث افزایش سطح تنش میان امریکا با ایران و متحدان اروپایی امریکا خواهد شد.

دو مقام ناشناس امریکایی گفته‌اند که در درون دولت ترامپ اختلاف‌نظر و شکاف پیرامون تصمیم درباره تمدید یا لغو این معافیت وجود دارد. آنان اعلام کرده‌اند که به دلیل این اختلاف است که تاکنون دوبار زمان اعلام این موضوع به تعویق افتاده است. این آخرین مورد از سیگنال‌های پیچیده و گاه متناقضی است که ترامپ برای ایران ارسال می‌کند. برخی از این موضوع نگران هستند که این پیام‌های مختلط باعث آغاز یک منازعه علنی و باز میان نیروهای نظامی ایران و امریکا در خلیج فارس شود.

یک کارشناس بنیاد "کارنگی" می‌گوید: "مشکل همیشه زمانی است که شما سیاست منسجمی ندارید در آن زمان شما آسیب‌پذیر می‌شوید و امکان دستکاری برنامه‌ها و رویکردها وجود دارد. پیام‌های مختلطی ارسال می‌کنید که فضا برای اشتباه محاسباتی خطرناک را ایجاد می‌کند. ترامپ به طور متناوب باعث تشدید تنش در روابط با ایران و تحریم آن کشور می‌شود و در مقابل، همزمان به ایران این پیام را می‌دهد که خواستار جنگ و منازعه نیست".

کارزار

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد که چهره عمومی استراتژی فشار حداکثری علیه ایران "مایک پمپئو" وزیر خارجه دولت ترامپ است. او اخیرا گفته بود که امریکا دسترسی ایران به منابع مالی را قطع خواهد کرد تا آن کشور نتواند به متحدان‌اش در منطقه کمک کند و برنامه هسته‌ای‌اش را ادامه دهد. با این حال، اخیرا دولت ترامپ برای میانجی‌گری غیرمعمول سناتور "رند پائول" میان امریکا و ایران چراغ سبز داد. این نوع اقدامات باعث ایجاد نگرانی در اروپا و اسیا شده‌اند. در مقابل، دولت ترامپ تلاش می‌کند تا حمایت از تشکیل ائتلافی برای حفاظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های عبوری از خلیج فارس را در برابر ایران کسب کند.

این خبرگزاری به نقل از برخی از مقام‌های دولتی می‌نویسد که احتمال آن وجود دارد که معافیت همکاری در برنامه هسته‌ای غیرنظامی از سوی دولت امریکا برای 90 روز دیگر نیز تمدید شود تا به شرکت‌ها اجازه دهد از حجم و دامنه عملیات خود در ارتباط با برنامه اتمی ایران بکاهند.

"آسوشیتدپرس" اشاره می‌کند که با این حال، نمایندگان مخالف برجام از جمله سناتور "تد کروز" جمهوری‌خواه از تگزاس و "تام کاتن" از آرکانزاس می‌گوید که معافیت‌ها باید لغو شوند چرا که تمدید آن باعث دسترسی ایران به فناوری‌هایی می‌شوند که می‌توانند از آن در ساخت سلاح اتمی استفاده کند. حامیان برجام و طرفداران تمدید معافیت اما استدلال می‌کنند که این موضوع باعث باز ماندن پنجره‌ای ارزشمند برای کارشناسان و بازرسان بین‌المللی به منظور نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. آنان همچنین معتقدند که در برخی امور اتمی مانند ایزوتوپ‌های هسته‌ای که می‌توانند در امور پزشکی و درمانی مورد استفاده قرار گیرند و در راکتور تهران از آن استفاده می‌شود تمدید معافیت ماهیتی بشردوستانه خواهد داشت.

کارشناس بنیاد "کارنگی معتقد است که بولتون موافق حمله نظامی علیه ایران است. علیرغم آنکه پمپئو نیز ممکن است با این عمل موافق باشد با این حال، می‌داند که ترامپ نسبت به این موضوع حساسیت دارد. او می‌گوید: "پمپئو سعی می‌کند تا آشتی‌ای میان دیدگاه‌های متضاد و متناقض ایجاد کند و تمرکز را بر روی تحریم ایران قرار دهد. با این حال، واقعیت آن است که به جای ایجاد شفافیت، دولت ترامپ بیشتر باعث ایجاد سردرگمی شده است. به خصوص آن که از ایده میانجی‌گری "رند پائول" حمایت کرده است. این وضعیت شرایطی را ایجاد می‌کند تا ایران بتواند از آن به نفع خود بهره‌برداری کند. سال‌ها است که امریکا تلاش کرده تا باعث ایجاد شکاف میان میانه‌روها و تندروها در تهران شود. در حال حاضر اما این ایران است که در تلاش است تا کار مشابه‌ای را در واشنگتن در میان جناح‌های امریکایی انجام دهد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
1
5
از سال پنجاه وهشت تحریم ها شروع شده , اثر غیر مستقیم در شیب فقر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
منحنی امار صعودی تحریم .
منحنی امار نزولی ارزش ریال .
تمشکال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
3
2
فشارهای حداکثری امریکا علیه ایران در حال رنگ باختن است ترامپ و یاران جنگ طلبش از این استیصال ضمن روی آوردن به هذیان برای برگشتن با چمدان های خالی روبرو شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
0
نقطه مشترک غرب و شرق شمال و جنوب در این است .
........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
1
0
اینها برای خوراک رسانه ها از لغو معافیت ها تحریمی میگویند .
اما شواهد نشان میدهد , دلشان تا تغییر رفتار سیاسی در ایران ارام نخواهد گرفت .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین